اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ناکارآمدی سیاست‌های جمعیتی در سوادکوه

تنها هفت درصد از 200 روستا و آبادی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی دارای جمعیت بالای 500 نفر هستند.

ناکارآمدی سیاست‌های جمعیتی در سوادکوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، با نگاهی بر فرایند جمعیتی در روستاهای سوادکوه به فراز و فرودهایی می‌رسیم که حرکات سینوسی نمودار جمعیت و عوامل مهاجرت را به ما نشان می‌دهد.

*اشتغال علت ماندگاری جمعیت روستایی

اشتغال و خدمات رفاهی به عنوان مهم‌ترین عوامل ماندگاری جمعیت در روستاها محسوب می‌شوند و وجود یکی از آن دو بدون دیگری به خالی شدن روستا از جمعیت و مهاجرت به شهر منتهی می‌شود.

گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی از ویژگی‌های اصلی جمعیتی و طبیعی در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی به ویژه در مناطق کوهستانی آن محسوب می‌شود که لزوم وجود اشتغال و خدمات رفاهی را در کنار هم دو چندان می‌کند و مشکلات زندگی در همه فصول بومیان این مناطق را با موانع و مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

*حلقه‌های مفقود شده ماندگاری در روستاهای سوادکوه

استقرار خدما‌ت رفاهی مانند ایجاد یا مناسب‌سازی جاده‌های روستایی، احداث یا تجهیز مدارس، ساماندهی آب آشامیدنی بهداشتی، همکاری برای مسکن روستایی مناسب، ایجاد مراکز بهداشتی، را‌ه اندازی شبکه‌های برق و تلفن بخشی از خدمات نظام اسلامی به روستاها بوده است که ندیده گرفتن اشتغالزایی برای نسل جدید، حلقه مفقوده‌ای برای دستیابی به اهداف سیاست‌های تثبیت جمعیت در روستاها را فراهم کرده است.

شرکت زغال سنگ البرز مرکزی به عنوان محور ادامه زندگی جمعیت ساکن روستایی را فراهم کرده بود که رکود آن بر مهاجرت جوانان روستایی سرعت بخشیده است.

عدم مدیریت لازم برای استفاده بهینه از مواد اولیه و خام به منظور استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی متناسب با شرایط شهرستان نیز فرصت ماندگاری جمعیت را ناکام گذاشت.

خروج دام از جنگل که با خروج روستاییان از روستاها همراه شد نیز عامل دیگری برای خالی شدن روستاهای زیبای شهرستان سوادکوه از ساکنانی را موجب شد که در گذشته‌های نه چندان دور به عنوان مولد اقتصادی که علاوه بر تامین خود و خانواده خود اقدام به فروش محصولات نیز می‌کردند،بود.

*13 روستا از 200 روستای سوادکوه جمعیت بالای 500 نفر دارند

از بین بیش از 200 روستای شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی تنها 13 روستای آن جمعیت بالای 500 نفر را در خود جای داده است که دو روستا در بخش مرکزی و یک‌ روستا در بخش زیراب سوادکوه و 10 روستا در بخش‌های مرکزی و نارنجستان سوادکوه شمالی را شامل می‌شود.

*برنامه‌ریزی برای مهاجرت معکوس

به نظر می‌رسد زمینه‌های لازم برای ایجاد مهاجرت معکوس در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی قابل برنامه‌ریزی است.

ایجاد گردشگری مذهبی و روستایی در شهرستانی با حدود 700 اثر تاریخی، مذهبی، طبیعی که تعداد قابل توجهی از آن را می‌توانیم در روستاها مشاهده کنیم،جلوگیری از خام بری،مدیریت منابع برای فرآوری محصولات بومی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی و ایجاد مراکز علمی، درمانی با محوریت استفاده از ظرفیت‌های علمی درختان، گیاهان، جاذبه‌های بومی شهرستان گام‌هایی برای بازگشت زندگی در روستاها است.

-------------------------

گزارش: عمران اکبرنژاد

-------------------------

انتها ی پیام/86015/صا40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول