اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام برنجکار در گفت‌وگو با فارس:

«شل‌دینی» تسامح در نشر دین و کوتاه ‌آمدن از اصول است

عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران گفت: افرادی که دچار «شل‌دینی» هستند، اعتقاد دارند اما حاضر نیستند به هر قیمتی آن را حفظ کنند لذا بر اثر تندبادهای حوادث خیلی زود کوتاه می‌آیند.

«شل‌دینی» تسامح در نشر دین و کوتاه ‌آمدن از اصول است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، علی لاریجانی روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: «ممکن است در جامعه عده‌ای شل‌دین باشند اما شل دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند.»

حجت‌الاسلام رضا برنجکار، استاد دانشگاه قرآن و حدیث درباره شکل دینی و اینکه چه عده ای گرفتار آن شده اند، گفت: بحث اباحی‌گری و سکولاریسم یک جنبه است و بحث «شل دینی» به تعبیر من چیز دیگری است، سکولاریسم معتقد است دین در عرصه جامعه نباید ورود پیدا کند و ربطی به «شل دینی» ندارد درحالی که منظور از این تعبیر، بحث تساهل و تسامح و بی‌دقتی در نشر دین است.

حجت‌الاسلام برنجکار با اشاره به انسان‌هایی که پای اعتقادات خود تا مرز شهادت پیش می‌روند و در این راه از هیچ تلاشی دست بر نمی‌دارند، افزود: چرا که اینها معتقدند یک عقیده‌ای دارند و بر اساس آن باید تلاش کنند اما متأسفانه یک عده‌ای اینطور نیستند، اعتقاد دارند اما حاضر نیستند به هر قیمتی آن را حفظ کنند لذا در اثر تندبادهای حوادث زود کوتاه می‌آیند.

وی در ادامه توضیح داد: البته این همان چیزی نیست که مردم به «حزب باد» تعبیر می‌کنند چرا که این افراد نیز واقعاً اصول و اعتقاداتی دارند اما همین تساهل و تسامح نشان می‌دهد که اینها اعتقاداتشان در رتبه‌ای نیست که تا آخر خط آن را همراهی کنند و به هر قیمتی بر اصول و مبانی خود بایستند، یعنی مبنی و اصول را دارند اما در اثر سختی‌ها زود از آن دست برمی‌دارند و حاضر نیستند تا آخر خط پیش بروند.

بعضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران در ادامه به تبیین اصطلاح «اصول‌گرایی» پرداخت و درباره تقابل آن با شل‌دینی گفت: اصولگرایی به معنای حزبی با آنچه مد نظر مقام معظم رهبری است، مغایرت دارد. اصول‌گرایی مقابل اصلاح‌طلبی نیست بلکه معنا این است که واقعاً چه کسانی بر اصول ایستادگی کرده‌اند؟ چرا که اصول ما اعتقادات و توحید ماست، به این معنا که ما در قبال غیر خدا نباید تسلیم شویم حالا این غیر خدا می‌خواهد اسرائیل یا آمریکا باشد. بنابراین در هر حزبی از اصول‌گرایی یا اصلاح طلبی می‌توانند افرادی باشند که واقعاً اصول گرا یا اصلاح طلب به تعبیر اکنون نباشند.

وی با تأکید بر اینکه پیروی از اصول یعنی پافشاری و ایستادگی بر منویات اولیه اسلام و دست از اصول برنداشتن یعنی ایستادگی و حفظ دین، یادآور شد: متأسفانه یک عده از اصول دست بر می‌دارند و مسامحه می‌کنند در حالی که مشی اسلام چنین نیست.

برنجکار با ذکر یک نمونه ادامه داد: امام حسین (ع) در واقعه کربلا بر اعتقادات خود پافشاری کردند و از جانشان تا دستیابی هدف گذشتند وگرنه اگر قرار بود به آسانی دست بر می‌داشتند دیگر همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند. امام خمینی (ره) نیز در هشت سال دفاع مقدس می‌توانستند همان ابتدا با آمریکا و اسرائیل مسامحه کنند اما معامله نکردند و دست از اصول انقلابیشان برنداشتند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول