اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام ایزدهی در گفت‌و‌گو با فارس:

«شل‌دینی» ایمان حداقلی و ترویج تفکرات سکولار است

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دین ما بر تربیت مؤمن حداکثری بر اساس قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) تأکید دارد، باید اخلاق و ضوابطی را رعایت کنیم تا به بی‌مبالاتی مؤمنان حداقلی و کج‌فهمی از دین متهم نشویم.

«شل‌دینی» ایمان حداقلی و ترویج تفکرات سکولار است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، علی لاریجانی روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: «ممکن است در جامعه عده‌ای شل‌دین باشند اما شل دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند.»

اما شل‌دینی و تساهل در اعتقادات چیست و چه آفاتی در پی دارد؟

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره و ضمن تأکید بر اهمیت تربیت مؤمن واقعی در جامعه اظهار داشت: چند نگاه درباره مؤمنان وجود دارد؛ نخست مؤمنان حداقلی کسانی هستند که تنها یک حداقل‌هایی از دین را مدنظر دارند، یک باور و ایمانی دارند و اعمالی چون نماز و روزه را هم به جا می آورند و البته حجاب درستی هم ندارند.

وی در ادامه  افزود: اما مؤمن حداکثری هم در امور فردی و هم اجتماعی قائل به موازین دینی است، تقیّد به مرجع تقلید دارد و قایل به اخلاق فردی و رفتار و رویکردهای اجتماعی است. یک مؤمن هم مؤمن اجتماعی است که در رفتارهای اجتماعی ایمانش جلوه می‌کند به طور مثال در بحث‌های انتخابات، نظارت بر حاکمیت و فرایندهای سیاسی در جامعه دینی مشارکت دارد، در حالی که دیگر به تمدن اسلامی و ویژگی‌های آن و فراگیر شدنش در حد جهانی اعتنایی ندارد.

حجت‌الاسلام ایزدهی با اشاره به تفاوت افراد در نوع نگاهشان به اسلام توضیح داد: بسیاری از افراد در جامعه هستند که تفکرات سکولاری دارند اینها برخی نحله‌های مسلمان داخل و خارج از کشورند و جزو مؤمنین حداقلی محسوب می‌شوند کسانی که در امور فردی و آخرتی مبانی را رعایت می‌کنند اما در پوشش یا صحبت‌های خود و حتی باطنشان رویکردهای دینمداری ندارند، به طور مثال نمونه اینها در لبنان زیاد هستند که مؤمن محسوب می شوند اما حجابشان یا برخی اندیشه هایشان غربی است.

وی یادآور شد: بنابراین تا اینجا یک نگاه به دین حداقلی و محدود به امور فردی و اخلاقی با چند رویکرد و یک نگاه حداکثری نظیر دیدگاه حضرت امام راحل که تا پای تمام باورهایشان می ایستند، مطرح شد.

حجت‌الاسلام ایزدهی با اشاره به این تعبیر شل دینی که اخیراً مطرح شده گفت: این تعبیر شل دینی به هر یک از این باورها می تواند اطلاق شود به طور مثال در دین حداقلی با رویکردهایی در عرصه فردی، نگاه به جامعه و تمدن اسلامی که البته در تعبیرات تسامح و تساهل و آزادی جلوه بیشتری دارد.

وی در ادامه گفت: در نگاه برخی مؤمنان حداقلی کسانی که دیدگاه حداکثری دارند گاهی محکوم به تحجّر و کسانی که مؤمن حداکثری محسوب می شوند دیگران را به تسامح و تساهل نام می‌برند، مهم این است که ما بر اساس مبانی دینی و آموزه‌های صحیح قرآن از امور فردی دین گرفته تا پوشش و مسایل اجتماعی و سیاسی بتوانیم مؤمن واقعی تربیت کنیم.

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه در بحث مؤمنین حداقلی یا شاید اینکه بتوان گفت «شل دینی» –البته نمی‌دانم این تلقی صحیح باشد یا خیر- باید در مباحث سیاسی و حاکمیتی بیشتر مراقب بود، افزود: وگرنه بر اساس ادله‌ای که موجود است و عمدتاً اندیشمندان نیز می‌گویند تفاوت دین اسلام و دیگر ادیان در همین حداکثری بودن آن است با وجود اینکه این قرآن برای همه آمده است، زمان و مکان خاصی هم ندارد و برای همه بخش‌های زندگی ما حرف برای گفتن دارد.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین انتظار ما از همه مؤمنان داشتن این دین حداکثری و تربیت افراد براساس موازین دینی صحیح در تمام بخش های زندگی و حرکت بر مبانی صحیح اسلامی است نه اندیشه های سکولاری و غربی و تربیت انسان و مؤمن مبادی این آداب.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول