اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دومین همایش شعر «حضرت دوست» در کرمان

کتاب جدید منوچهر افضلی رونمایی شد / جامعه شعر داغدار درگذشت اشک کرمانی

دومین همایش شعر با عنوان «حضرت دوست» با حضور استاندار کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، شاعران برجسته و استادان دانشگاه‌های کرمان و هنردوستان کرمانی برگزار شد.

کتاب جدید منوچهر افضلی رونمایی شد / جامعه شعر داغدار درگذشت اشک کرمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، دومین همایش شعر با عنوان «حضرت دوست» یکشنبه شب در محل تالار عماد کرمان با حضور استاندار کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، شاعران برجسته و استادان دانشگاه‌های کرمان و هنردوستان کرمانی برگزار شد.

مؤسسه فرهنگی و هنری انجمن شعر قلم کرمان در پنجم آبان‌ماه سال 88 با هدف کمک به جریانات ادبی استان و کشور، کشف استعدادهای شاعران و تشویق و کمک به آنها برای پیشرفت فرهنگ و دانش شعر و شاعری، ارتقای کیفیت و شناخت ادبیات به ویژه ادبیات و شعر معاصر و نیز برای هماهنگی و همسو کردن تمام شاعران در سبک‌های مختلف راه‌اندازی شد.

از برنامه‌های این انجمن برگزاری همایش و جشنواره‌های شعر، نشست‌های فرهنگی و ادبی، کارگاه‌های آموزشی نقد و بررسی شعر، کلاس‌های آموزشی فنون شعر و شاعری و نیز تشکیل جلسات هفتگی شب شعر یکشنبه شب‌ها پس از نماز مغرب و عشاء است.

دومین همایش شعر کرمان در ادامه برنامه‌های این انجمن برگزار شد در این همایش 200 نفر در موضوعات مختلف شرکت کرده بودند که 20 نفر در موضوعات نیایش پروردگار، ستایش پیامبر (ص) و تکریم ولایت امام علی (ع) برگزیده شدند.

کتاب «شعر تاس نمی‌اندازد، هم‌گرایی شعر و ریاضیات» تالیف منوچهر افضلی که مسئولیت انجمن شعر قلم کرمان را بر عهده دارد در این مراسم رونمایی شد.

در این مراسم چند تن از شاعران برگزیده این همایش به ترتیب پیشکسوتی به خواندن سروه‌های خود پرداختند.

احمد اسداللهی از شاعران پیشکسوت کرمانی به مناسبت دهه ولایت بیان داشت:

«من مات کمال بی‌مثال علی‌ام

من محو جمال لایزال علی‌ام

من عاشق مهر بی‌زوال علی‌ام

من از دل و جان محب آل علی‌ام»

غلامحسین اسدی از شاعران پیشکسوت و بسیجی استان کرمان نیز عنوان کرد:

«خبر رسیده که شاید دوباره برگردد

غروب شام پریشانی‌ام سحر گردد

خدا کند که در این روزگار آشفته

هوای قلب ترک‌خورده‌ام دگر گردد»

منوچهر افضلی ضمن تقدیر از حضور شاعران برجسته، پیشکسوت و جوان کرمانی اظهار داشت: امیدواریم این همایش در سال‌های آینده شکل جشنواره به خود بگیرد و شاهد حضور پرشور تمام شاعران کرمانی باشیم.

وی با ابراز ناراحتی از درگذشت شاعر والای کرمانی حمید مظاهری متخلص به « اشک کرمانی» عنوان کرد: جامعه ادبی و شعری در از دست دادن این شاعر برگ داغدار شد که سال گذشته در نخستین همایش شعر حضرت دوست به شعرخوانی پرداخت و امسال در جمع ما نیست.

افضلی که دبیر ریاضی دبیرستان‌های کرمان است، ابراز داشت: کتاب «شعر تاس نمی‌اندازد» پژوهشی در موسیقی شعر و مفاهیم آن از دیدگاه ریاضی و فراگیری عروض به زبان صفر و یک است که رابطه‌ دوسویه‌ ریاضیات و شعر را بیان می‌کند، بی‌آنکه منابعی به این شکل را در جای دیگر بتوان یافت.

در این مراسم محمدرضا صرفی استاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: قلمرو فرهنگی استان کرمان به مراتب عمیق‌تر و وسیع‌تر از جغرافیای سیاسی آن است که امکان گسترش و جابه‌جایی مرزها در جغرافیای سیاسی نیست.

وی تصریح کرد: اما در قلمرو فرهنگی با ظهور هر شاعر و خردمند پیشه‌ای امکان تاثیرگذاری بر ادبیات و اشعار فراهم می‌شود که مرزها را جابه‌جا می‌کند و تغییر می‌دهد.

صرفی با بیان اینکه کلام قابلیت وسعت جان و بیکرانگی روح را دارد، بیان داشت: با قرار دادن هر پدیده‌ای درون هر ظرف، آن ظرف در نهایت لبریز می‌شود به جز ظرف علم و دانش که بر گسترش آن افزوده می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در شاهکارهای ادبی با دانش‌های مختلفی مواجه می‌شویم که نگاه امروز ما به ادبیات با نگاه گذشته که دربرگیرنده ادب و حکمت و... بود، تفاوت دارد و امروز با نگاه واقعی مبتنی بر تحلیل‌های حوزه مختلف روبه‌رو هستیم.

وی علوم را در اصل و گوهر خود واحد دانست که هستی را برای ما تفسیر می‌کنند و انسان با وجود محدودیت‌های ذهن و زبان نمی‌تواند در یک نگاه به تحلیل بپردازد، لذا دانش‌های مختلف را برای ارائه تحلیل‌های خود به وجود می‌آورد.

صرفی بیان داشت: تحلیل‌های ساختاری، زبان شناسانه و ارائه اصولی که منطق زیباشناسی را قابل فهم می‌کند در ادبیات دخیل می‌شوند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم سخنرانی متفاوتی با رویکرد شعر و ادبی ارائه داد و سخنان خود را با ابیات زیر آغاز کرد:

«سر ارادت ما و آستان حضرت دوست

که هر چه بر سر ما می‌رود ارادت اوست

نظیر دوست ندیدم اگر چه از مه و مهر

نهادم آینه‌ها در مقابل رخ دوست»

احمد سعیدی با سپاس از الطاف خداوند اظهار داشت: در ایام شکوهمند دهه ولایت مقارن با دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان کرمان همایش شعر حضرت دوست نصیب شد تا هنرمندان فاضل و خوش قریحه عرصه شعر و شاعری با استمداد از این فرصت مغتنم به ساحت مقدس آن یگانه بی‌همتا ابراز ارادت کنند و از این رهگذر رهپوی کمال طریق رستگاری شوند.

وی ابراز داشت: آمیختگی فرهنگ جامعه ایرانی با شعر و تاثیر آن در زندگی ما بر ضرورت پاسداری حریم این عنصر اعجازآفرین آن هم در کشوری که جایگاهی ویژه و ممتاز برای این میراث گهربار قائل است، صحه می‌گذارد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان تصریح کرد: هنرمندان وادی اندیشه و احساس باید این ودیعه الهی را در خدمت انتشار نام و صفات پروردگار و ارزش‌های الهی در جامعه و سوق دادن آحاد جامعه به سمت تعالی روحی و کسب معارف الهی و اخلاق حسنه و نیکو قرار دهند.

سعیدی ادامه داد: در همین راستا هدف از برپایی جشنواره‌های فرهنگی و انتظاری که برگزارکنندگان این قبیل برنامه‌ها از اهالی فرهنگ، اندیشه و شعر دارند، توجه به پیام و رسالتی است که به زیبایی در کلام ماندگار مقام ولایت آمده و چراغ تلاش‌های این وادی ارزشمند آسمانی است.

این مسئول با اشاره به کلام مقام معظم رهبری عنوان کرد: شعر و هنر زیباترین قالب برای تمام پیام‌های نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیام‌ها تا خطه وسیع دل‌ها و جان‌های انسانی است و شاعران و سخن‌سرایان آگاه همیشه توانستند، والاترین معارف انسانی را در کتیبه روزگار با نقشی جاودانه به نسل‌های بعد از خود نشان دهند.

وی مرحوم مظهری را چراغ هدایت فرهنگ و هنر کرمان با بیش از نیم قرن خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ معرفی کرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده به مناسبت چهلمین روز درگذشت وی نکوداشت آن فقید سعید را با محوریت انجمن شعر برگزار می‌کنیم.

در پایان این مراسم گروه موسیقی قطعاتی را نواختند و از برگزیدگان این همایش تقدیر شد.

انتهای پیام/80028/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول