اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آیین پخت نان سنتی

تنورهای سنتی ریگان هنور داغ هستند

تنورهای سنتی شهرستان ریگان هنوز گرم هستند و زنان و دختران روستایی و عشایری نان‌های خوش‌طعم را به تن داغ این تنورها می‌چسبانند.

تنورهای سنتی ریگان هنور داغ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، از قدیم گفته‌اند تا تنور داغ است، باید نان را چسباند و تنورهای سنتی شهرستان ریگان هنوز گرم هستند و زنان و دختران روستایی و عشایری نان‌های خوش‌طعم را به تن داغ این تنورها می‌چسبانند.

طعم و مزه نان‌های خانگی ریگان چنان خوشمزه است که این نان‌ها در نوع خود در شرق استان کرمان بی‌نظیر هستند، نان‌هایی که در تنورهایی سنتی پخت می‌شود.

این نان‌ها با شاخ و برگ درختان خشک گیاهان دارویی که در تنورهای روستائیان به ویژه در مناطق عشایری پخت می‌شود، چنان طعم و مزه‌ای دارد که انگار گیاه دارویی با نان مخلوط شده است.

نان کماچ یکی از نان‌هایی بوده که در مناطق عشایری شهرستان ریگان از پخت منحصر به فردی برخوردار است، این نان زیر شن‌های داغ پخت می‌شود که توسط آتش گرم شده است، نان محلی کماچ در تاوه هم پخت می‌شود که علاقمندان زیادی دارد و این نان بیشتر با شیر و ماست خورده می‌شود.

نان کماچ هم‌سفر مسافران

ماندگاری نان کماچ آن قدر زیاد است که در گذشته کسانی که قصد سفر داشتند این نان را چند هفته در خورجین‌های خود نگه می‌داشتند و در سفر از آن استفاده می‌کردند.

در سال‌های نه چندان دور و زمانی که هنوز نانوایی‌های امروزی رونق چندانی نداشت، وظیفه تامین نان خانواده بر عهده مادران و دخترانی بود که مهارت پختن نان را در تنورهای سنتی و هیزمی آموخته بودند.

آنها این هنر بومی را نه به عنوان هنر بلکه به صورت نیازی ضروری برای گذران روزگار آموخته بودند و به فوت و فن کار خود کاملا آشنا بودند.

این مادران چنان نانی را پخت می‌کردند که دختران آنها هم با انگیزه فراوان پخت نان‌های سنتی را از مادرانشان می‌آموختند و این آموزه را نسل به نسل انتقال می‌دادند به همین علت است که بعد از گذشت سال‌های سال پخت نان محلی ریگان همچنان از رونق برخوردار است.

کماچ، بورک، پدوبته و لواش تاوه‌ای نان‌های سنتی ریگان

اگر فقط پخت نان معمولی سنتی را در نظر بگیریم، توانایی درست کردن خمیر، تشخیص زمان درست ور آمدن آن، تشخیص ترش نشدن خمیر، تنظیم دمای مناسب تنورهایی که با هیزم گرم می‌شد و ... از مجموعه اقداماتی بود که مادران ریگانی به راحتی از عهده آن بر می‌آمدند و نان را درست موقعی می‌چسباندند که تنور داغ بود.

نان‌های معمولی، کماچ، بورک، پدوبته و لواش تاوه‌ای از جمله نان‌های سنتی ریگان هستند که هنوز هم در این شهرستان پخت می‌شوند.

نان بورک که تهیه شده از جوانه‌های یونجه مشهور ریگانی، مقداری پیاز و ادویه است، بسیار مقوی بوده و بیشتر برای درمان سرماخوردگی در زمستان از آن استفاده می‌شود.

تنورهای سنتی کاهگلی در شهرستان ریگان به چشم می‌خورد که هنوز بعد از گذشت سال‌ها داغ هستند و نان‌های سنتی در این تنورها پخت می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که این تنورها نیاز به ثبت ملی دارند.

تنورهای سنتی ریگان باید ثبت ملی شوند

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تهیه نان یکی از نیازهای حیاتی بشر بوده و در فرهنگ بومی مردم شهرستان ریگان هم پخت نان تا پیش از دستیابی به تکنولوژی جدید از تنوع بسیاری برخوردار بوده است.

محمدصادق دادالله‌پور افزود: زنان ریگانی با الهام از استعداد، ذوق و هنر خانگی خود انواع نان‌های محلی و خوش‌طعم همچون نان کماچ، پدوبته، بورک و نان محلی معمولی را برای مصرف خانواده و یا به مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز، عروسی و عزا می‌پختند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه تعدادی از تنورهایی که نان در آنها به صورت سنتی پخت می‌شود در این شهرستان وجود دارد، نیاز به ثبت میراث فرهنگی دارند.

دادالله‌پور ابراز داشت: وجود آسیاب‌های قدیمی در ریگان نشان‌دهنده قدمت بسیار زیاد پخت نان سنتی در این شهرستان است.

------------------------------

گزارش از: موسی ملائیان

------------------------------

انتهای پیام/80014/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول