اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بازار انقلاب شیراز

بایدها و نبایدهای طرح توسعه‌ای بازار انقلاب شیراز

بازار انقلاب تنها مرکزی در شیراز است که خدمات مورد نیاز دانشجویان و هنرمندان را به صورت متمرکز ارائه می‌دهد.

بایدها و نبایدهای طرح توسعه‌ای بازار انقلاب شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، قرار بود روزی بازار انقلاب، مرکزی برای فروش محصولات فرهنگی به اهالی پایتخت فرهنگی کشور باشد و شهروندان بتوانند اقلام فرهنگی مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنند. این بازار پر است از فروشگاه‌های عرضه ادوات موسیقی و دیگر محصولات فرهنگی که البته این روزها جای خود را کم‌کم‌ به چاپ‌های دیجیتال و دفاتر خدمات تایپ و ترجمه برای ارائه به اقشار مختلف به‌ویژه دانشجویان می‌دهد تا شهر دانشجویی شیراز مرکزی متمرکز برای ارائه خدمات داشته باشد.

در تمام این سال‌ها توسعه و گسترش بازار انقلاب از دغدغه‌های جدی شهروندان بوده و هر از گاهی نیز از گوشه‌ای خبری منعکس می‌شود که قرار است این بازار جای خود را به فضایی تازه و مرتفع دهد، اتفاقی که هنوز از روی کاغذ به مرحله اجرا منتقل نشده است.

سید مهدی زارعی مدیرعامل تعاونی بازار انقلاب شیراز با اشاره به قدمت این بازار، اظهار داشت: بازار انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تصمیم مسئولان وقت به منظور ساماندهی دست‌فروش‌های سطح شهر در شیراز احداث شد.

وی گفت: با هماهنگی استاندار، امام جمعه، فرماندار و دیگر مقامات این استان از بین مناطق مختلف شیراز این منطقه برای احداث بازار انقلاب شیراز انتخاب شد و دست‌فروش‌ها با سرمایه اندک خود و با همکاری با بانک اقدام به تاسیس غرفه‌های مختلف در این مکان کردند.

زارعی افزود: در حال حاضر حدود 430 غرفه در بازار انقلاب شیراز فعال است که خدمات متنوعی از جمله خدمات موسیقی، کامپیوتری، قاب‌سازی، تهیه مقالات، توزیع و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، خدمات تبلیغاتی و ... به مردم ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه اکثر غرفه‌داران مالک هستند و تعدادی نیز غرفه‌ها را اجاره کرده‌اند، ابراز داشت: این بازار بیش از 5 هزار فرصت شغلی به طور مستقیم ایجاد کرده و می‌توان گفت بیش از 10 هزار نفر از راه فعالیت در این بازار معیشت خود را تامین می‌کنند.

مدیرعامل تعاونی بازار انقلاب شیراز با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال این بازار تصریح کرد: انتقال این بازار امکان‌پذیر نیست ضمن اینکه توضیح موجهی نیز در این راستا وجود ندارد.

وی با اشاره به احداث بازار انقلاب در فضای حدود 2 هکتار با پارکینگ اختصاصی با ظرفیت 70 واحد پارک به صورت رایگان گفت: با توجه به پارک بزرگ شهر و پارکینگ هوشمندی که با ظرفیت 80 واحد پارک در نزدیکی این بازار قرار دارد، این منطقه بهترین محل برای ارائه خدمات است و طرح انتقال آن منطقی نیست.

این مسئول با بیان اینکه بازار انقلاب یک ظرفیت بی‌نظیر برای این استان است، افزود:‌ این ظرفیت بی‌نظیر ضرورت توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

وی بیان کرد: این بازار قابلیت احداث تا 10 طبقه را دارد در حالی‌ که در شرایط فعلی تنها از یک طبقه بهره برده‌ می‌شود.

زارعی با اشاره به بهره‌مندی بیش از 10 هزار نفر از خدمات بازار انقلاب در طول روز تصریح کرد: این بازار یک مرکز شناخته شده برای دانشجویان، اهالی فرهنگ و تمام مردم شیراز و استان فارس است، بنابراین از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهیم در راستای گسترش و توسعه این بازار اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد:‌ ما بر اساس مستندات و مجوزهایی که داریم اینجا را متعلق به غرفه‌داران می‌دانیم حتی قبض پرداخت اقساط نیز موجود است اما شهرداری شیراز این را نمی‌پذیرد و هیچ سندی به مالکان نمی‌دهد.

مدیرعامل تعاونی بازار انقلاب شیراز افزود: ما سندهای خود را ارائه کرده‌ایم شهرداری نیز اگر مدرکی دارد به ما نشان دهد و اگر به‌واقع مالک است قرارداد تنظیم کند و اجاره بگیرد اگر هم که نه، به مالکان سند بدهد.

وی خاطرنشان کرد: شنیده‌ایم شهرداری ملک بازار را از یکی از وزارتخانه‌ها خریده است ما نیز سند داریم که به آن وزارتخانه اقساط پرداخت کرده‌ایم و مگر می‌شود این ملک به دو نفر فروخته شود، به هر حال اگر دلایل شهرداری مستند باشد ما می‌پذیریم.

زارعی با بیان اینکه حمایت از بازار انقلاب و طرح توسعه‌ای این بازار حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، دانشجویان و تمام شهروندان است، بیان کرد: ما بازار انقلابی‌ها از استاندار جدید فارس می‌خواهیم مستندات را ببیند و بعد برای این مرکز بزرگ و متمرکز تصمیم بگیرد.

وی تصریح کرد: تعداد بسیاری از افراد برای اجاره غرفه‌های بازار انقلاب مراجعه کرده‌اند اما جای خالی وجود ندارد و به‌یقین با توسعه بازار این مشکل نیز حل می‌شود.

مدیرعامل تعاونی بازار انقلاب شیراز با اشاره به مشکل فقدان گاز در این بازار نیز گفت: رایزنی‌های اولیه با شرکت گاز این استان صورت گرفته و منتظر تصمیم نهایی این شرکت هستیم.

فاطمه زراعت‌پیشه مسئول یکی از غرفه‌های بازار انقلاب که کارهای کامپیوتری انجام می‌دهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: درست است ما در بازار انقلاب مالک نیستیم و مغازه اجاره کرده‌ایم اما به اندازه مالکان اینجا ناراحت و نگران می‌شویم زمانی که می‌شنویم قرار است بازار را تخریب کنند یا به جای دیگری انتقال دهند.

وی با بیان اینکه بازار انقلاب مرکز شناخته‌شده‌ای برای مردم و دانشجویان است، افزود: بازار انقلاب در هسته مرکزی شیراز قرار دارد و دسترسی به آن برای همگان آسان است پس بهتر است به جای فکر تخریب به فکر توسعه این بازار باشند.

زراعت پیشه با قدردانی از اقدامات مدیریت بازار در راستای خدمات‌دهی مناسب به غرفه‌داران تصریح کرد: تنها مشکل ما عدم نظارت دقیق بر قولنامه‌ای است که توسط مالکان منعقد می‌شود، نرخ اجاره مغازه‌ را هر طور دوست دارند تعیین می‌کنند، به عنوان مثال قیمت اجاره مغازه من با مغازه کناری که در یک سطح و راستا قرار دارند بسیار متفاوت است.

حسین سالاری یکی دیگر از مغازه‌داران گفت: بیش از 10 سال است در بازار انقلاب کار قاب‌سازی دارم، نمی‌شود که حالا به من بگویند بساطت را جمع کن و برو، تکلیف زن و بچه من چه می‌شود.

وی افزود: از مسئولان می‌خواهم هر کاری می‌توانند برای توسعه این مرکز انجام دهند تا علاوه بر رونق کسب و کار شاهد شکیل‌تر شدن فضای این بازار باشیم.

در ادامه زین‌العابدین عرب، عضو شورای اسلامی شهر شیراز پیرامون ساماندهی و اجرای طرح توسعه‌ای در بازار انقلاب، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر طرح مناسبی برای بازار انقلاب در دست اجرا نیست و شورای شهر از هرنوع طرح توسعه‌ای در محدوده بازار انقلاب شیراز استقبال می‌کند.

وی بیان کرد: توسعه فعالیت‌ها در بازار انقلاب شیراز ضروری بوده و هر اقدامی در این راستا مورد حمایت شورای شهر است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: هر طرحی که در این زمینه ارائه می‌شود باید همراه با رضایت مالکان و فعالان در بازار انقلاب شیراز باشد.

به نظر می‌رسد همگی برای اجرای طرح توسعه‌ای بازار انقلاب شیراز همدل و یک‌زبان هستند، پس کجای کار می‌لنگد.

به گزارش فارس، شاید مسئولان مرتبط دیگری باشند که در مورد وضعیت این بازار و آنچه پیرامون آن مطرح است، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند که منتظر تماس با ما و انعکاس سخنان آنان هستیم.

انتهای پیام/2448/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول