اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شیرینی کام اسدآباد با چغندرقند

شهرستان اسدآباد با استفاده از دانش کارشناسان و رعایت تناوب کشت محصولات در اراضی، رتبه برتر تولید چغندر قند استان همدان را دارد.

شیرینی کام اسدآباد با چغندرقند

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، شهرستان اسدآباد با میزان 64 هزار و 439 هکتار اراضی کشاورزی یکی از مستعدترین شهرستان‌های استان همدان در بخش کشاورزی است.

این شهرستان با اقلیم‌های متفاوت و خاک‌ حاصلخیز ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه محصولات مختلفی از جمله چغندرقند دارد که به عنوان سودآورترین محصول زارعی در رونق اقتصادی شهرستان تأثیر بسزایی داشته است.

قند یکی از منابع اصلی تأمین انرژی انسان است و قند چغندرقند از عمده‌ترین قندها محسوب می‌شود که با وجود خاک‌های حاصلخیز و اقلیم‌های متفاوت در شهرستان اسدآباد، امسال یک‌هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت این محصول اختصاص داده شد.

تولیدات محصول چغندرقند شهرستان با پیش‌بینی بیش از 50 هزار تن تولید در سال‌ جاری به کارخانه‌های قند همدان، کرمانشاه، اصفهان و لرستان صادر می‌شود.

4500 هکتار از اراضی استان زیر کشت چغندرقند قرار گرفت

در گفت‌وگویی با مدیر زارعت استان همدان جایگاه و رتبه شهرستان اسدآباد را در تولید چغندرقند جویا شدیم.

شهرام پرورش با بیان اینکه امسال بیش از 4 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت چغندرقند است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که امسال 190 هزار تن چغندرقند از این میزان سطح کشت برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اسدآباد به عنوان قطب تولید چغندرقند در سطح استان و کشور است و امسال یک هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت این محصول قرار گرفته است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که در این شهرستان نیز  50 هزار تن چغندرقند تولید شود.

مدیر زارعت استان همدان با اشاره به مراسم کیل‌گیری در سطح مزارع گفت: کشاورزانی که از نظر تولید محصول بالایی دارند و قابلیت‌های استان و شهرستان را به منصه ظهور برسانند، کیل‌گیری در آن مزرعه انجام می‌شود.

وی رکورد کیل‌گیری ما در سطح استان 164 تن و 700 کیلو بوده است، افزود: میزان کیل‌گیری نسبت به میانگین تولید ما که 42 تن است، نشان می‌دهد که قابلیت تولید در این سطح را داریم.

پرورش با اشاره به شرایط آب و هوایی، نیاز به مدیریت خوب در منابع آبی و خاکی را در بحث کشاورزی مهم و ضروری خواند و گفت: با حفظ منابع آبی و افزایش میانگین تولید و استفاه از دستورالعمل‌های جهاد کشاورزی مسلماً می‌توان به اهداف مهم کشاورزی در بحث تولیدات دست یافت.

مدیر زارعت استان همدان با بیان اینکه ما در بخش کشاورزی نیاز به الگو کشت مناسب در سطح استان داریم، افزود: قبل از اینکه برنامه کشت را به شهرستان‌ها بدهیم، دورنمایی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کننده که کارخانجات هستند، ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میانگین عملکرد را چهار برابر کنیم، یادآور شد: رعایت الگوی کشت، کشت به موقع مبارزه با علف هرز برداشت به موقع می‌تواند در بالا بردن سطح میانگین عملکرد تأثیرگذار باشد.

پرورش استفاده از کشاورزی حفاظتی را از دیگر ضروریات دانست و گفت: کشاورزی حفاظتی در واقع استفاده از مکانیزاسیون و منابع آبی کمتر در بخش کشاورزی است که موجب می‌شود تردد تراکتور در مزرعه کمتر شود.

وی با اشاره به بالابودن میانگین عیار استان همدان نسبت به میانگین کشوری، گفت: در سال گذشته میانگین عملکرد عیار همدان 18 بوده و این در حالی که میانگین کشوری 17 بوده است.

مدیر زارعت استان همدان با بیان اینکه بیش از 150 هزار تن نیاز کارخانه قند همدان است، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه مصرف کارخانه قند همدان را تأمین می‌کنیم با کارخانه‌های لرستان، کرمانشاه و اصفهان نیز عقد قرارداد بسته‌ایم.

در سال‌های اخیر آبیاری بارانی یا آبیاری تحت فشار یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین استفاده بهینه در آبیاری محصولات کشاورزی است که امروز بیش از 10 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شوند.

برنامه‌ریزی آبیاری و استفاده از آبیاری تحت فشار روشی است که مشخص می‌کند چه موقع و چه مقدار آب برای تولید محصول کافی و نیاز است که چغندرکاران نمونه اسدآبادی از این روش برای تولید بیشتر خود استفاده کردند.

30 درصد اراضی کشاورزی زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار

در گفت‌وگویی با بخشدار مرکزی اسدآباد از میزان استفاده کشاورزان از آبیاری تحت فشار سئوال کردیم.

محمدرسول طاهری از پوشش 30 درصدی آبیاری تحت فشار در سطح شهرستان اسدآباد خبر داد و گفت: تاکنون 10 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: این نوع سیستم آبیاری می‌تواند 50 درصد صرفه‌جویی آب را در بخش کشاورزی داشته باشد.

این روزها حضور کشاورزان در کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی بیش از پیش تأکید شده است چراکه با استفاده از فنون و دانش جدید می‌توان به تولیدات بیشتر و قطعاً به توسعه و رشد اقتصادی روزافزون دست یافت.

در این زمینه گفت‌وگویی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد داشتیم تا حمایت دولت در برگزاری کلاس‌ها و همچنین شرکت کشاورزان را جویا شویم.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح مزارع

ناصر فتاحی در ابتدای سخنان خود خواستار حمایت دولت در بخش ترویج و آموزش و اختصاص اعتبارات شد و گفت: اگر بتوانیم کلاس‌های آموزشی را در سطح مزارع به صورت عملی برگزار کنیم، به رقم 130 تا 140 تن در هکتار خواهیم رسید.

وی سطح زیر کشت چقندرقند در شهرستان اسدآباد را یک هزار و 100 هکتار خواند و افزود: پیش‌بینی می‌شود 60 هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد یادآور شد: مزرعه آقای مرادی مجهز به سیستم کلاسیک ثابت زیرزمینی است در هنگام کاشت از دستگاه‌های پیشرفته و تنظیم شده پلوماتیک استفاده کرده است.

وی استفاده از بذر مرغوب، مبارزه با آفات، کودهای ریز مغزی، تقویتی و فسفاته در ابتدای کاشت در تولید محصول چغندرقند را تأثیرگذار دانست.

امروزه یکی از دلایل موفقیت‌آمیز چغندرقند در سطح اراضی کشاورزی شهرستان اسدآباد استفاده از فنون و دانش جدید در کشت این نوع محصول است.

کارشناسان کشت محصول چغندرقند بر این باورند که کشاورزان با رعایت تناوب کشت محصولات در اراضی کشاورزی خود و همچنین استفاده از بذر مناسب، مبارزه با آفات و علف هرز، استفاده از آبیاری بارانی و عمل به توصیه‌های کارشناسان جهاد می‌توانند محصولی باکیفیت را تولید کنند.

برای تولید قند بیشتر باید عملیات زراعی بهتر را در دستور کار داشت که در این زمینه گفت‌وگویی با کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد داشتیم.

صوفی با بیان اینکه ابتدا برای کشت موفقیت‌آمیز محصول چغندرقند برنامه‌ریزی در زمینه شخم‌زنی مناسب نیاز است، اظهار داشت: شخم عمیق در کشت چغندرقند از مهم‌ترین عملیات خاک‌ورزی به شمار می‌رود که اصلاح ساختمان خاک، به زیر خاک کردن بقایای کشت قبلی، تراز و هموار کردن بستر بذر از مهم‌ترین اهداف شخم‌زنی است.

وی با بیان اینکه کوددهی مرحله دوم علمیات کشت چغندرقند است، افزود: برای درک بهتر از مقدار مواد معدنی خاک کشاورزان باید خاک خود را از نظر میزان ازته، فسفر و منیزیم آزمایش کند که ما در اداره خدمات ترویج آنان را به آزمایشگاه‌های موجود در شهرستان معرفی می‌کنیم.

کارشناس جهاد کشاورزی اسدآباد با اشاره اینکه تهیه بذر مناسب و بذرکاری در مرحله دوم و سوم عملیات کاشت چغندرقند قرار دارند، تصریح کرد: از سال 83 ارقام مونورژم بذر چغندرقند وارد شهرستان اسدآباد شده که استفاده از این نوع ارقام مونورژم بذر موجب تک‌جوانه بودن برگ چغندرقند می‌شود.

استفاده از راهکارهای کارشناسان در زمینه کشت محصول

وی افزود: مبارزه با علف هرز، بیماری‌ها و آفات از دیگر راهکارهای کشت باکیفیت و بهتر محصول چغندرقند است.

صوفی ارتباط کشاورز با مراکز خدمات ترویج و شرکت‌های فنی و مهندسی را مهم و ضروری دانست و گفت: در سطح شهرستان اسدآباد هفت شرکت فنی و مهندسی کشاورزی فعال وجود دارد که 35 نفر ناظر کارشناس در این شرکت‌ها فعالیت دارند.

وی از کشاورزان خواست برای کشت به موقع، انجام عملیات‌های کاشت، داشت و برداشت از توصیه‌های کارشناسان استفاده و با آنان قرارداد ببندند.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد اذعان داشت: چغندرکارانی که به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند، در کلاس‌های آموزشی شرکت و از توصیه‌های فنی و مهندسی کشاورزی استفاده کرده‌اند.

حسینعلی مرادی، چغندرکار نمونه در سال زارعی 92 است که در زمینه تولید محصول چغندرقند راهبردی سابقه درخشانی دارد.

وی با کشت محصول چغندرقند در سطح 4 هزار هکتار از ارضی کشاورزی خود اقدام کرده که علت موفقیت ایشان را جویا شدیم.

این چغندرکار با معرفی خود گفت: امسال در سطح 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود محصول چغندرقند را کشت کردیم و در حال برداشت آن هستم.

وی با بیان اینکه کاشت این محصول در اردیبهشت ماه آغاز و آن را در مهرماه برداشت می‌کنم، افزود: کشت این محصول را با دستگاه مکانیزاسیون انجام داده و از این سطح اراضی 165 تن در هر هکتار چغندرقند برداشت کرده‌ام.

مرادی با اشاره به اینکه آبیاری اراضی کشاورزی خود را به صورت آبیاری بارانی انجام می‌دهد، تصریح کرد: استفاده از بذر خوب و مناسب از دو نوع بذر ناوادرو، ناگوانو، استفاده از ریزمغزی‌ها، اجرای دستورات و  آموزش‌های جهاد کشاورزی و همچنین کشت به موقع موجب بالا رفتن عملکرد و تولید بیشتر این محصول در مزرعه‌ام شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته در همین میزان اراضی نزدیک به 60 تن در هر هکتار چغندرقند تولید و برداشت شد که با لطف خداوند این میزان محصول امسال رشد زیادی داشته است.

امیدواریم چغندرکاران شهرستانی با استفاده از تجارب، دانش و فنون جدید کشت چغندرقند موجب کشت و تولید با کیفیت این محصول شوند چرا که این محصول می‌تواند در توسعه و رشد اقتصادی پایدار شهرستان کمک بی‌شایانی داشته باشد.

----------------------

لیلا نظری فرهودی

----------------------

انتهای پیام/89008/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول