اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بهداشت روان:

اعتقادات دینی زمینه بروز اختلالات روانی را کاهش می‌دهد

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهبنان گفت: افرادی که به مذهب بی‌توجه و یا کم‌توجه هستند، بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روحی و روانی قرار دارند.

اعتقادات دینی زمینه بروز اختلالات روانی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، سیدمحسن روح‌الامینی ظهر امروز قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران کوهبنانی در مسجد جامع این شهر اظهار داشت: شعار روز جهانی بهداشت «سلامت روان و سالمندان» است.

وی افزود: شیوه زندگی در سالمندی، سالمند و خانواده، نقش سالمند در جامعه، مشکلات شایع سلامت روان در سالمندی، توانمندسازی در سالمندی، تعامل جسم و روان در سالمندی و سلامت اجتماعی سالمندان از مهمترین عناوین روزهای هفته سلامت هستند.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهبنان ابراز داشت: بهداشت روان دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش‌هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری داشته و راه‌حل‌های مطلوب‌تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب کنند.

روح‌الامینی بیان داشت: آرامش، احساس امنیت و کفایت، توانایی‌های خود را در حد واقعی ارزیابی کردن، به حقوق دیگران احترام گذاشتن، به دیگران علاقمند شدن و آنها را دوست داشتن، احترام و دوستی دیگران را جلب کردن از جمله موارد نشان‌دهنده سلامت روان است.

وی خاطر نشان کرد: نیازهای زندگی خود را برآورده کردن، برای دشواری‌هایی که در زندگی پیش می‌آید راه حلی پیدا کردن، مسئولیت‌های روزمره خود را با برگزیدن اهداف معقول پیش بردن همچنین این افراد تحت تاثیر عواطف، ترس، خشم و عشق یا گناه خود به طوری قرار نمی‌گیرند که زندگیشان پریشان شود از جمله ویژگی‌های افرادی است که از نظر روانی سالم هستند.

روح‌الامینی احساس نگرانی دائمی، ناشادی دائمی به علل ناموجه، ترس بی‌جهت دائمی، از دست دادن آسان تعادل روانی، بی‌خوابی مکرر، افسردگی و سرخوشی متناوب به صورت ناتوان کننده و بی‌علاقگی و تنفر دائمی نسبت به مردم را از مهمترین نشانه‌های ایجاد مشکل در سلامت روان برشمرد.

وی افزود: آشفتگی زندگی، عدم تحمل دائمی فرزندان، همواره خشمگین و بعد دچار پشیمانی شدن، دائما حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن، احساس درد و شکایت‌های بی‌شمار بدنی که علتی برای آن پیدا نمی‌شود از مهمترین نشانه‌های هشدار دهنده در زمینه نبود سلامت روانی است.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهبنان عقب‌ماندگان ذهنی، بیماران صرعی، سالمندان، معتادان، بیکاران، نیازمندان اقتصادی، کودکان و نوجوانان، زنان باردار، افراد جدا شده و داغدیده، افراد بی‌سرپرست، زندانیان و مهاجران را از جمله جمعیت‌های آسیب‌پذیر در حوزه سلامت روان دانست.

روح الامینی در ادامه علل بیماری‌های روانی در جامعه را بیماری‌های عضوی مانند آرتریواسکلروز عروق مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های متابولیک، برخی بیماری‌های نرولوژیک، بیماری‌های غدد درون‌ریز، بعضی از بیماری‌های مزمن، صرع و ... ذکر کرد.

وی وراثت در کودکی که پدر و مادرش هر دو روان گسیخته‌اند را از دیگر علل بیماری‌های روانی برشمرد و افزود: احتمال ابتلا به روان گسیختگی در این کودکان 40 برابر بیشتر از کودکانی است که پدر و مادر سالم دارند.

این کارشناس همچنین عوامل اجتماعی شامل نگرانی‌ها، تنش‌های عاطفی، ازدواج‌های اجباری، گسستگی خانواده، فقر، شهرنشینی، صنعتی شدن جامعه، مهاجرت، عدم امنیت اقتصادی، طرد شدن، از یاد رفتن، ظلم و ... را از دیگر عوامل بیماری‌های روانی ذکر کرد.

روح‌الامینی گفت: سمومی مثل جیوه، دی‌اکسید کربن، منگنز، قلع، ترکیبات سرب، داروهایی نظیر باربیتورات‌ها، گریزوفولوین، الکل، کمبودهای تغذیه‌ای مثل کمبود ویتامین و پیریدوکسین، کمبود یُد، عفونت‌ها مثل سرخک، سرخجه و عفونت‌های زایمانی که بر تکامل مغزی تاثیر دارند نیز از دیگر عوامل بیماری‌های روانی است.

وی اذعان داشت: حوادث و تصادفات اعم از حوادث و بلایای طبیعی و ساخته دست بشر، افراد که نسبت به مذهب بی‌توجه و یا کم‌توجه هستند، بیش از دیگران مستعد بیماری‌های روانی هستند.

روح‌الامینی بیان داشت: برای رسیدن به سالمندی فعال و سالم باید به تمام ابعاد سالمندی، بهداشت جسمی و روحی، مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی زندگی توجه داشت.

وی گفت: از آنجا که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دوران سالمندی ناشی از شیوه زندگی ناسالم است، باید پایه و اساس سلامت سالمندان را با به کارگیری از شیوه صحیح و ارتقای کیفیت زندگی از ابتدایی‌ترین مراحل حیات پی‌ریزی کرد و به موازات آن با ایجاد زمینه‌های مناسب مشارکت سالمندان را در خانواده و جامعه فراهم کرد.

کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوهبنان ابراز داشت: همچنین برای حمایت از سالمندان باید در تمام جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و تغذیه برای رسیدن به سالمندی سالم و فعال و زندگی موفق گام برداشت.

انتهای پیام/80012/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول