اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کنگره بین‌المللی ارتودنتیست‌های ایران:

وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران نگران کننده است

رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران گفت: در زمینه شاخص نامناسب بهداشت دهان و دندان نباید تقصیرها را به گردن یکدیگر انداخت بلکه باید بپذیریم که از تصمیم‌گیران و مسئولان بهداشتی تا اساتید دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی دندانپزشکی و دندانپزشکان همگی مقصر هستیم.

وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دکتر حمیدرضا پاکشیر پیش از ظهر امروز در افتتاحیه یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران اظهار داشت: یکی از شاخص‌های سلامت دندان، شاخص DMFT وضعیت سلامت دهان و دندان است که برای گروه‌های سنی زیر 12 سال در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، این شاخص برای تعیین وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه بسیار مهم است و با معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان افراد در یک گروه سنی خاص به دست می‌آید که D پوسیدگی، M دندان از دست رفته، F دندان ترمیم شده و T تعداد دندان‌ها است.

این استاد دانشگاه افزود: بر اساس کتابچه وزارت بهداشت در زمانی که کشور 18 دانشکده دندانپزشکی داشت شاخص «دی ام اف تی» 1.8 دندان پوسیده در دهان هر فرد بود در حالی که امروز با 60 دانشکده دندانپزشکی این شاخص به پنج تا شش دندان پوسیده رسیده است.

وی افزود: کنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران دومین بار است که در شیراز برگزار می‌شود و پیش از این در تهران، مشهد و همدان برگزار شده است.

پاکشیر ادامه داد: با وجود موفقیت‌هایی که این کنگره داشته است و پانل‌هایی که در مورد روش‌های نوین دندانپزشکی ارائه شده لازم است که پانل‌هایی در مورد دردهای اصلی جامعه و نیازهای آن داشته باشیم.

رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران اضافه کرد: پیش از انقلاب تنها پنج دانشکده دندانپزشکی در ایران وجود داشت و تا چند سال پیش این آمار به 18 دانشکده رسید که در چهار پنج سال اخیر به یک باره با رشدی چند برابری شاهد فعالیت 60 دانشکده دندانپزشکی در کشور شدیم.

به گفته وی، از این 60 دانشکده 36 دانشکده سراسری، 19 دانشکده بین‌المللی و دانشکده آزاد هستند که در مجموع سالانه 2 هزار و 500 دانشجو از آنها فارغ التحصیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب خروجی دانشکده‌ها و چند هزار دندانپزشک مشغول به کار باید حداقل شاهد کاهش آمار پوسیدگی دندان کودکان می‌بودیم.

پاکشیر تصریح کرد: کودکان به سبب آن که آینده‌سازان کشور هستند و باید افراد سالم و فعال جامعه را تشکیل دهند از نظر بهداشت دهان و دندان بسیار مهم تلقی می‌شوند.

وی بیان کرد: در زمینه شاخص نامناسب بهداشت دهان و دندان نباید تقصیرها را به گردن یکدیگر انداخت بلکه باید بپذیریم که از تصمیم‌گیران و مسئولان بهداشتی تا اساتید دانشکده‌ها، انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی دندانپزشکی و دندانپزشکان همگی مقصر هستیم.

پاکشیر در این زمینه مثالی آورد و گفت: در یک کلینیک دانشگاهی بیماری برای پوسیدگی مراجعه کرده و به وی گفته‌اند برود و بعد از 12 سالگی برای ترمیم دندان مراجعه کند بدون آن که هیچ‌گونه اقدام پیشگیرانه برای وی انجام دهند.

وی ابراز داشت: تمام کارها در کشور ما بر درمان دندان متمرکز شده و از سویی دانشکده‌های دندانپزشکی در نقاط دورافتاده احداث می‌شود که کادر علمی متناسب ندارد.

رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران در پایان به طنز گفت: وضعیت ما در دندانپزشکی مانند پاسبانی است که منتظر می‌شود تا دزدی رخ دهد و آنگاه با مجرم برخورد کرده و نه اینکه از بروز جرم جلوگیری کند.

انتهای پیام/2448/ل30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول