اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی شیراز خبر داد

پرداخت 48 تا 90 هزار تومان برای نگهداری یک فرزند معلول

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شیراز گفت: با توجه به مصوبه هیئت دولت برای خانواده‌های یک تا پنج نفره که از یک فرزند معلول نگهداری می‌کنند 48 تا 90 هزار تومان مستمری ماهیانه پرداخت می‌شود.

پرداخت 48 تا 90 هزار تومان برای نگهداری یک فرزند معلول

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدباقر صفوت امشب در حاشیه مراسم روز جهانی نابینایان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهزیستی به این خانواده‌ها در مورد مسائل کمک توانبخشی نیز کمک کرده و مواردی مانند کاغذ بریل، کاغذ پرکینز، ضبط صوت، لوح فشرده و ... را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به تعدادی از دانشجویان نابینای مقطع کارشناسی ارشد تعدادی لپ تاپ اهدا شد.

صفوت ادامه داد: بهزیستی تعدادی خوابگاه ویژه معلولان دارد که یک روز نیز خالی نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: این خوابگاه‌ها برای تمام معلولان سطح این استان است و گاه در مواقع برگزاری برنامه‌های ورزشی و هنری ملی برای معلولان استان‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

صفوت تصریح کرد: بهزیستی خوابگاه دائمی ندارد و افراد برای گذراندن یک دوره آموزشی یا دوره درمانی می‌توانند از خوابگاه موقت استفاده کنند.

وی بیان کرد: خوابگاه شبانه‌روزی برای نابینایان در دستور بهزیستی قرار ندارد چرا که معلول باید در محیط خانواده باشد و حتی در مدارس نیز با پرهیز از جداسازی، مدارس استثنائی به مدارس تلفیقی تبدیل شود.

این مسئول ابراز داشت: جداسازی باعث کاهش اعتماد به نفس و گاه افسردگی معلول می‌شود و تنها برای معلولان بی‌سرپرست مانند سایر کودکان سالم بی‌سرپرست خوابگاه شبانه‌روزی وجود دارد.

به گفته وی، بنابر سیاست‌های جدید سازمان بهزیستی کشور گسترش مراکز شبانه‌روزی ممنوع بوده و رویه این است که باید بر توانمندی معلولان تمرکز شود تا اینکه در اماکنی ویژه نگهداری شوند.

وی در مورد معلولان ذهنی که ممکن است با پرخاشگری و ناسزاگویی برای همسایگان و مردم محله مشکلاتی ایجاد کنند، نیز گفت: سیاست بهزیستی آن است که معلولان تا جای ممکن در محیط خانواده نگهداری شوند و این در مورد معلولان ذهنی نیز صدق می‌کند، مگر اینکه خانواده آنان چنین تقاضایی داشته باشند.

صفوت یادآور شد: در مواردی نیز معلولان را به مراکز روزانه می‌فرستیم تا آموزش‌هایی را بینند و به آغوش خانواده بازگردند چرا که بهترین مرکز نگهداری با کانون خانواده برابری نمی‌کند.

این مسئول اضافه کرد: در مورد مراکز روزانه خصوصی مشکلی برای اعطای مجوز تاسیس مراکز خدمات‌دهی به معلولان وجود ندارد و در صورتی که نیاز وجود داشته باشد با بخش خصوصی همکاری می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: هزینه ویلچر برقی از توان دولت خارج است اما اگر خود معلول برای خرید آن مشارکت داشته باشد بهزیستی کمک هزینه‌ای می‌پردازد چرا که تهیه کامل این وسیله گران برای 36 هزار معلول شهر شیراز غیرممکن است.

بهره‌مندی 4 هزار و 500 نابینا از خدمات بهزیستی شیراز

صفوت در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر 4 هزار و 523 نابینا در سطح شهرستان شیراز وجود دارد که از نابینا تا کم‌بینا را شامل می‌شوند.

وی افزود: 196 دانشجوی نابینا در سطح این شهرستان در دانشگاه‌های دولتی، غیر انتفاعی و آزاد تحصیل می‌کنند که بخشی از شهریه‌ آنان توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

صفوت مبالغ این کمک شهریه را برشمرد و خاطرنشان کرد: در مقطع کاردانی سقف مبلغ 300 هزار تومان برای هر ترم، کارشناسی 500 هزار تومان و کارشناسی ارشد یک میلیون تومان است.

به گفته وی، 478 دانش‌آموز نابینا نیز در سطح شهرستان شیراز مشغول به تحصیل هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: از 4 هزار و 500 نابینا حدود 2 هزار نفر از طریق بهزیستی بیمه شده‌اند.

وی بیان کرد: در سال جاری 70 نابینا برای دریافت وام مشاغل خانگی معرفی شدند و به 29 نابینای زن و مرد نیز جهیزیه ازدواج داده شد.

رئیس بهزیستی شهرستان شیراز ابراز داشت: در همین زمان 22 مورد وام ضروری نیز به مبلغ دو تا 5 میلیون تومان پرداخت شده و 58 نابینا نیز مسکن مهر خود را تحویل گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه مرکز غیر دولتی «شب چراغ» با 200 کودک و نوجوان نابینا، بنیان توانگران کارآفرین و جامعه نابینایان سه تشکل مردمی هستند که به نابینایان خدمات می‌دهند.

استانداری در اشتغال معلولان همکاری خوبی داشت

این مسئول همچنین گفت: سه درصد اشتغال معلولان در سال گذشته با همکاری دفتر تحول اداری استانداری فارس پیشرفت خوبی داشت.

وی افزود: در دستگاه‌هایی که از طریق استانداری استخدامی داشتند سهمیه بهزیستی محفوظ ماند.

منطقه پنج دارای بیشترین بوستان‌های مناسب برای معلولان

رئیس بهزیستی شهرستان شیراز در ادامه ابراز داشت: مقرر شده بود که در سطح 9 منطقه شهرداری شیراز در هر منطقه یک پارک برای تمام معلولان مناسب‌سازی و آماده شود که در هشت منطقه این کار انجام شده است.

وی اضافه کرد: 70 درصد کل منطقه پنج شهرداری شیراز و تمام پارک‌های آن ویژه معلولان مناسب‌سازی شده است.

صفوت خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات دیگر این بود که تا پایان سال گذشته 9 محیط شامل هر منطقه شهرداری یک محیط اعم از خیابان یا بلوار به صورت نمادین برای معلولان آماده‌سازی شود که این کار نیز انجام شد.

به گفته وی، مناسب‌سازی این‌گونه است که یک معلول ویلچرسوار بتواند در پیاده‌روها حرکت کرده و با استفاده از سطوح با شیب مناسب از معابر عبور کند و نابینایان نیز با عصای خود بتوانند کاشی و موزاییک متفاوت را شناسایی کرده و مسیر را تشخیص دهند.

انتهای پیام/2448/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول