اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا سه سال آینده

5500 کالا در کشور مشمول قانون استاندارد می‌شوند

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان گفت: تا پیش از سال 1390 تنها یک‌هزار کالا مشمول نشان استاندارد اجباری بود، اما قرار است تا سه سال آینده 5 هزار و 500 کالا شامل این قانون شود.

5500 کالا در کشور مشمول قانون استاندارد می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامحسین شفیعی ظهر امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: حفظ و ارتقای میزان سلامت افراد جامعه به عنوان وظیفه اصلی اداره استاندارد است و باید به صورتی اقدام کنیم که این موضوع به عنوان رسالت تمام افراد جامعه تلقی شود.

وی با بیان اینکه مردم هنوز آشنایی کامل با موضوع استاندارد ندارند و این امر نیز به اطلاع‌رسانی ضعیف از سوی این سازمان بازمی‌گردد، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه استاندارد کالا باید از دوران طفولیت انجام شود و اکنون برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است

*‌‌ حقوق شهروندی و استاندارد به خوبی در جامعه نهادینه شود

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه چنانچه موضوعات حقوق شهروندی و استاندارد به خوبی در جامعه نهادینه شود، مردم نیز به حقوق خود در راستای استاندارد واقف می‌شوند، تصریح کرد: همچنین در این زمینه پیگیر کیفیت بهتر کالا‌های مصرفی خود می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم از این موضوع بی‌خبر هستند که اگر کالایی که دارای نشان استاندارد باشد و سبب خسارت به شهروندان شود، اداره استاندارد موظف به جبران خسارت آنها است، ادامه داد: سازمان ملی استاندارد شماره چهار رقمی 1517 را برای ارتباط مستقیم مردم با ادارات کل استاندارد تمام استان‌ها راه‌اندازی کرده و مردم می‌توانند با این روش پیگیر حقوق خود باشند.

*‌ عدم  اطمینان مردم به نشان استاندارد از مشکلات بازار است

شفیعی یکی از مشکلات بازار را عدم  اطمینان مردم به نشان استاندارد دانست و تاکید کرد: این نشان به نشانه تضمین کیفیت محصول است و مردم باید در این زمینه به اداره کل استاندارد اطمینان کنند.

وی افزود: محصولات مختلف را از بازار برای اطمینان بیشتر از کیفیت محصولات دارای نشان استاندارد تهیه و آزمایش می‌کنیم و چنانچه بر اساس چک‌لیست‌های اداره استاندارد از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد با تولیدکننده آن به شدت برخورد می‌کنیم.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان به معرفی شعار بین‌المللی سازمان جهانی استاندارد اشاره کرد و گفت: امسال شعار "استاندارد‌های بین‌المللی تضمین‌کننده تغییرات مثبت" به عنوان شعار سال تعیین شده و این به این معنا است که اگر تغییرات مثبتی را در تمام ابعاد ایجاد کنیم، به طور قطع می‌توانیم کیفیت استاندارد را بالا ببریم و اعتماد‌سازی کنیم.

وی با اشاره به ماه کیفیت نیز اظهار کرد: از 18 مهر تا 18 آبان ماه، ماه کیفیت نام گرفته‌شده و فعالیت‌های اداره کل استاندارد در این ماه به مراتب بیشتر و کیفی‌تر می‌شود که تقدیر از واحد‌های برتر تولیدی، مسئولان و ناظران این واحد‌ها به منظور سوق دادن به کیفی‌تر شدن محصول از برنامه‌های این اداره کل است.

*‌ اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است

شفیعی با تاکید بر اینکه اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است که بیش از 8 هزار واحد صنعتی در آن فعالیت می‌کند و از این تعداد تنها 3 هزار و 500 واحد دارای پروانه استاندارد هستند و محصولاتشان نشان استاندارد دارد، ادامه داد: 9 واحد بازرسی همکار با اداره استاندارد در استان اصفهان فعال است و مراحل نمونه‌برداری و کنترل کیفی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه براساس طرح توسعه تجاری استاندارد، تمام واحد‌های تولیدی که نشانه صنعتی دارند باید دارای نشان و پروانه استاندارد نیز باشند و در غیر این صورت مجاز به تولید، توزیع و عرضه کالاهایشان نیستند، تصریح کرد:  تا پیش از سال 1390 تنها یک‌هزار کالا مشمول نشان استاندارد اجباری بود، اما قرار است تا سه سال آینده 5 هزار و 500 کالا شامل این قانون شود.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با اشاره به اینکه هر واحد صنعتی برای دریافت ‌نشان استاندارد باید سه شرط مسئول کنترل کیفی، آزمایشگاه برای بررسی کنترل کیفیت و کسب حدنصاب نمره در آزمون کنترل کیفیت محصولات را داشته باشد، اضافه کرد: در این صورت در زمانی کمتر از 60 روز پروانه استاندارد برای آن واحد صادر می‌شود.

*‌ ثبت علامت تجاری استاندارد از ملزومات کسب پروانه استاندارد است

وی با تاکید بر اینکه ثبت علامت تجاری استاندارد از ملزومات کسب پروانه استاندارد است، تاکید کرد: در حال حاضر این ثبت به صورت انحصاری در اختیار تهران است و می‌توان با پیگیری‌های جدی یک واحد  را به صورت مجزا نیز در اصفهان ایجاد کرد تا روند نشان استاندارد در اصفهان نیز کاهش یابد.

شفیعی با بیان اینکه نظارت، تعمیر و راه‌اندازی آسانسورها یکی از وظایف اصلی این اداره کل است، افزود: در حال حاضر سامانه‌ای در این زمینه راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و پروانه لازم را در این زمینه دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اداره کل در زمینه شهربازی‌های استان فعالیت ویژه‌ای انجام داده و ه تعداد 420 دستگاه از شهربازی‌های استان را پلمب کرده است، گفت: سالی یک مرتبه این بازرسی‌ها از شهربازی‌ها صورت می‌گیرد و در صورت بروز مشکل دستگاه مربوطه پلمب می‌شود.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اظهار کرد: در این طرح تمام شهربازی‌ها، پارک‌های محله‌ای و مهد‌های کودک مورد بازرسی قرار می‌گیرد و در راستای سلامت افراد به ویژه کودکان به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم.

وی در زمینه ساخت شهربازی شهر رویاها نیز خاطرنشان ساخت: هرگونه ورود دستگاه شهربازی به استان پیش از نصب باید دارای مجوزهای اداره کل استاندارد استان باشد و در غیر این صورت چنانچه حادثه‌ای رخ بدهد، فرمانداری و شهرداری شهرستان پاسخگو هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ساخت بزرگ‌ترین شهربازی کشور در اصفهان توسط شهرداری با عنوان شهر رویاها به اتمام رسیده و تنها مرحله نصب دستگاه‌های آن باقیمانده است.

انتهای پیام/2301/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول