اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه:

فقر بحران‌ها را به فاجعه تبدیل می‌کند

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه، سوانح طبیعی و غیر‌طبیعی مانند زلزله، سیل و..را در تمام دنیا یک امر طبیعی دانست و گفت: اما به صورت عمده در جوامعی که سطح فقر بالاتر است، بروز این سوانح منجر به حدوث فاجعه‌های انسانی می‌شود.

فقر بحران‌ها را به فاجعه تبدیل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر محمودزاده ظهر امروز در نشستی که به مناسبت هفته کاهش بلایای طبیعی در پژوهشگاه مهندسی بلایا‌های طبیعی شاخص‌پژوه برگزار شد، اظهار کرد: نظریه‌پردازان دانش مدیریت بحران ارتباط نزدیکی میان فقر و بروز بحران و یا فقر و حدوث فاجعه ترسیم کرده‌اند.

وی وقوع سوانح بزرگ طبیعی و غیر‌طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و موارد دیگر را در تمام دنیا یک امر طبیعی دانست و اضافه کرد: اما به صورت عمده در جوامعی که سطح فقر بالاتر است، بروز این سوانح منجر به حدوث بحران و فاجعه‌های انسانی می‌شود و در این زمان بحران‌های طبیعی به فجایع بشری مبدل می‌شوند.

این استاد دانشگاه فقر را یک پدیده چند بعدی شامل ناکامی در رضایت‌مندی بر مبنای نیاز و کمبود دست‌یابی به منابع، تحصیلات، مهارت، سلامتی، تغذیه، پناهگاه، امکانات بهداشتی دانست و تصریح کرد: فقر دارای نتایجی چون آسیب‌پذیری اجتماعی، خشونت و کمبود آزادی است.

وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان ملل احتمال هلاکت افراد در اثر بروز بحران‌ها در کشورهای در حال توسعه و فقیر چهار برابر کشورهای ثروتمند است.

محمودزاده با اشاره به اینکه آنچه این بحران‌ها را تبدیل به فاجعه می‌کند، فقر است نه خشم طبیعت، تاکید کرد: در کشورهای در حال توسعه مردمان چنین کشورهایی تنها به خانه و داشتن یک سر‌پناه فکر می‌کنند و کمتر به ایمنی خانه و مسائلی از این قبیل می‌اندیشند.

وی عوامل طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از جمله عوامل موثر در فقر و محرومیت دانست و ادامه داد: عواملی مانند بیکاری، تورم و گرانی، جنگ‌های داخلی، جنگ‌های خارجی، سیاست‌های غلط اقتصادی و عوامل جمعیتی از دیگر مواردی است که تاثیر بسیاری در فقر‌زایی دارد.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح می‌توان فقر را تا حدود بسیاری مدیریت کرد و فقر را با گسترش عدالت اجتماعی و ایجاد شرایط یکسان برای تمام افراد جامعه، افزایش تولید، ایجاد فرهنگ کار و تلاش، آموزش مهارت‌ها و دانش‌ها به نسل نوجوان و جوان ریشه‌کن کرد.

وی اظهار کرد: برای شناخت ابعاد فقر مقیاس‌های مختلفی را باید بررسی کرد و با استفاده از این مقیاس‌ها می‌توان ابعاد فقر را شناخت و میزان آن را تخمین زد و نسبت به رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

محمودزاده با بیان اینکه به صورت معمول سالانه توسط سازمان ملل متحد در این زمینه استاندارد‌‌هایی تدوین می‌شود، اضافه کرد: تمام این استاندارد‌ها قوانین و مقررات خوبی هستند، اما اگر جامعه‌ای خواستار اصلاح و بهبود باشد باید با توجه به فرهنگ و سطح آگاهی، پذیرش عمومی و موارد دیگر راهکارهایی بیندیشد تا بتواند به شکل هر چه شایسته‌تر این بحران را مدیریت کند.

انتهای پیام/63007/ل/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول