اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عبور از مرزهای اخلاقی با بهانه کنسرت موسیقی در قزوین

برگزاری کنسرت موسیقی در چند روز اخیر در استان قزوین، سبب شد که برخی پا را از تماشا فرا نهاده و با هنجارشکنی، از مرزهای اخلاقی و دینی عبور کنند.

عبور از مرزهای اخلاقی با بهانه کنسرت موسیقی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهر قزوین از دیرباز به عنوان شهری مذهبی و فرهنگی شناخته شده و ذائقه فرهنگی مردم این شهر بیشتر با فرهنگ دینی و رعایت حدود شرعی عجین بوده و زنان و مردان قزوینی همواره عفیف‌ترین، مقیدترین و متدین‌ترین در کشور بوده و در این خصوص زبانزد خاص و عام بوده‌اند.

لازم است بدانید هر از چند گاهی، شاهد برگزاری کنسرت موسیقی در استان قزوین هستیم البته آن هم از نوع موسیقی غربی یا خوانندگانی که تازه از فرنگ برگشته و بوی وطن به مشامشان رسیده است که به عنوان نمونه می‌توان به کنسرت موسیقی در روز 13 آبان سال گذشته با حضور فریدون آسرایی در استان قزوین اشاره کرد که آن هم حکایتی خاص داشت و واکنش علما و ائمه جمعه استان قزوین را هم برانگیخته بود.

و اما به تازگی شاهد برگزاری کنسرت موسیقی در استان قزوین بودیم که وضعیت فرهنگی نامناسب این کنسرت و اختلاط دختران و پسران و هنجارشکنی در این کنسرت، صدای خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران استان قزوین را درآورد.

شنیده‌ها حاکی است، کنسرت  موسیقی چنان شور و هیجانی در جوانان یعنی دختران و پسران جوان ایجاد کرده بود که منجر به هنجارشکنی شد و حتی شنیده‌ها حاکی است چند نفر از هنجارشکنان نیز از سوی نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند.

باید گفت که عوام مردم با انجام کار فرهنگی، هنری و شاد بودن نوجوانان و جوانان مخالفتی ندارند؛ اما با برگزاری چنین برنامه‌ای، سئوالاتی در اذهان مردم شهیدپرور و متدین متبادر می‌شود که در پی می‌آید.

آیا اختلاط دختران و پسران برای کنسرت موسیقی که شعف‌آور و هیجان‌آور است، یک کار فرهنگی است؟!

نقش مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این زمینه چیست؟!

به برگزاری چنین کنسرت‌هایی باید افتخار کنیم؟!

آیا برگزاری چنین کنسرت بزرگی در دارالمومنین و آن هم به صورت مختلط از سوی زیرمجموعه مدیران ارزشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، گام نهادن در مسیر گسترش ارزش‌ها در جامعه است؟!

آیا برگزاری کنسرت موسیقی آن هم از نوع غربی به ارتقای سطح فرهنگ استان قزوین کمک می‌کند؟!

قاعدتا مسئولان فرهنگ استان قزوین و مسئولانی که همکاری و مساعدت لازم را برای برگزاری چنین کنسرتی داشته‌اند، باید پاسخگوی سئوالات مذکور باشند.

برگزاری کنسرت‌های موسیقی بر خلاف شأن مردم و نظام است

امام جمعه آبیک با بیان اینکه برگزاری کنسرت‌های موسیقی بر خلاف شأن مردم و نظام جمهوری اسلامی است، به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین باید بر برگزاری کنسرت‌های موسیقی دقت و نظارت بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام سیدابوتراب موسوی عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی را ضروری می‌داند و اظهار می‌دارد: مسئولان باید بدانند که فضای جامعه را باید به سمت معنویت سوق دهند و از اجرای برنامه‌هایی که جامعه را به بی‌بندوباری و انحرافات بکشاند، پرهیز کنند چراکه برگزاری برنامه‌ای با رنگ و بوی ابتذال، شادی نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: مرحوم علامه مجلسی هفت معنا برای شادی ذکر کرده که می‌توان به انجام عمل صالح به نفع جامعه و ایجاد شادی در دل مردم با اعمال نیک اشاره کرد.

امام جمعه آبیک معتقد است که برگزاری کنسرت‌های موسیقی نباید استمرار داشته باشد چراکه برگزاری چنین کنسرت‌های جزو خواسته‌های متدینین، مردم و خانواده‌های معزز شهدا نیست.

موسوی تصریح می‌کند: مردم نباید در هر جایی که بیرقی بلند شود زیر آن بیرق سینه بزنند چراکه برگزاری کنسرت با وضعیت نامناسب فرهنگی، خوشایند و زیبنده جامعه اسلامی نیست.

البته امام جمعه آبیک این را هم اذعان کرد که هر چیزی که معنویت را در جامعه کم‌رنگ و مخدوش کند و زمینه معنویت را ویران کند، خلاف دین است.

موسوی افزود: افرادی که در کنسرت‌های موسیقی شرکت می‌کنند گرچه تعدادشان هم زیاد نباشد ولی وجود تعداد کم هم در این کنسرت‌ها، زیاد است چراکه شادی در دین اسلام به این معنا نیست حتی اگر در برگزاری جشن‌های مذهبی، رعایت مسائل شرعی نشود و محتوایش هم مذهبی نباشد جای اشکال است و باید از برگزاری چنین جشن‌هایی پرهیز کرد.

ناگفته نماند برگزاری کنسرت موسیقی اعتراض خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران استان قزوین را نیز در پی داشته است.

اقدس شجاعی مادر شهیدان (عباس و علیرضا شجاعی) به خبرنگار فارس می‌گوید: زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان بزرگتر نظام مطرح هستند و قانون داریم باید گوش به فرمان رهبری و تابع قانون باشیم.

وی می‌افزاید: شادی برای خودش جایگاه و تعریفی دارد اگر می‌گوییم جمهوری اسلامی یعنی باید به آنچه اسلام و قرآن کریم دستور داده، عمل کنیم.

این مادر دو شهید خاطرنشان می‌کند: چه نیازی وجود دارد که کنسرت موسیقی برگزار شود، سپس بگوییم برگزاری این کنسرت بد است و یا خوب است.

شجاعی بیان می‌کند که افراد جامعه به ویژه جوانان باید به مجالس و محافلی بروند که در آنجا گناه نشود و فعل حرام انجام نشود.

وی اضافه می‌کند: زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید می‌فرمایند که حرام است یعنی حرام است و نباید به دنبال آن رفت.

در تکمیل سخن مادر شهیدان شجاعی و گوشزد به جوانان و مسئولان محترم استان قزوین بیان این مطلب خالی از لطف نیست که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به استفتائی در خصوص آموزش و ترویج موسیقی چنین فتوا می‌دهند: «به‌ طور کلی ترویج موسیقی و تدریس آن و تشکیل کلاس‌های موسیقی، هر چند موسیقی حلال باشد، با اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان عزیز وقت با ارزش خود را صرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم پر نمایند».

کیومرث محرابی که 48 ماه در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته ضمن محکومیت برگزاری کنسرت موسیقی و اختلاط دختران و پسران و موضوعات حاشیه‌ای آن، به خبرنگار فارس اظهار می‌کند: زمانی که زمینه گناه فراهم باشد، ارتکاب گناه هم وجود دارد و آلودگی خودش را به همراه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: برگزاری کنسرت موسیقی در شأن شهدای عزیز نیست بنابر این پیشنهاد می‌کنم مسئولان احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) را در قالب هنرهای زیبای دیگر یعنی هنر تئاتر، شعر و خوشنویسی به جوانان بیان کنند تا راهگشای زندگی‌شان باشد نه اینکه هنری ارائه شود که جوانان را از مسیر درست زندگی منحرف کند.

برای مسئولانی که تمایل به برگزاری کنسرت‌های موسیقی دارند، یک سئوال مطرح کرده و پیشنهاد می‌‎کنیم که نیم نگاهی هم به پاسخ این سئوال داشته باشند و آن اینکه چه کارهایی باید در کنسرت انجام داد تا تماشاکنندگان و مجریان دچار گناه نشوند؟

گرچه قاعده کلی در مورد مبتلا شدن به گناه را نمی‌توان ارائه کرد،‌ ولی اساس مطلب این است که اجرا کنندگان از اجرای انواع موسیقی‌هایی که جز اشاعه فحشا خاصیت دیگری ندارند، پرهیز کرده و از خواندن اشعار غیر اخلاقی که مفهوم فاسدی دارند،‌ پرهیز کنند.

همچنین از پوشیدن لباس‌های ویژه مجالس لهو و لعب، از اختلاط زن و مرد، از انجام حرکات موزون و پایکوبی پرهیز کرده و خلاصه از انجام هر گونه گناهی خودداری کنند تا موسیقی در فضایی سالم، آرام و بدون مفسده اجرا و شنیده شود.

یادآور می‌شود کنسرت دیگری در اوایل آبان‌ماه با وجود مخالفت‌ها در قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/77006/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول