اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه نهم ذی‌الحجه روز عرفه

عرفه یعنی تفسیر عشق حسینی

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: دعای عرفه چگونگی بیان دلدادگی امام حسین(ع) با معبود و زمزمه با خالق هستی است؛ گویی خداوند برات شهادت حسین (ع) را در عرفه ارزانی می‌دارد.

عرفه یعنی تفسیر عشق حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دعا و نیایش مسیر دلدادگی و عشق با بزرگترین، زیباترین و بهترین محبوب است؛ دعا بهترین مسیر بندگی و ابراز عشق، نیایش عین نعمت است و در بیانی درست‌تر، خود نعمتی بزرگ است.

دعا شیرین‌ترین همراه و جذاب‌ترین ترانه دلدادگان عاشق است؛ آنکه محبوب واقعی خود را شناخته باشد چگونه از فرصت نیایش، رابطه عمیق میان بنده و خالق غفلت می‌کند.

عبدالله ابراهیمی، مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در ظرف دعا و نیایش است که انسان به خالق هستی‌بخش نزدیک می‌شود و مونس دلها، طبیب قلبها و انیس جانها را از صمیم دل صدا می‌زند.

ابراهیمی افزود: دعا خالص‌ترین و عاطفی‌ترین ارتباطها با خداوند است، فضای دعا و نیایش مردان خدا فضایی آکنده از پاکترین احساسات و والاترین معارف الهی است؛ زیبایی جهان هستی در قالب خواستن و نیایشی است که از دامن خدای مهربان بدست می‌آید.

** جایگاه نیایش در اسلام

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: زیباترین فرازها در اسلام پیرامون دعا و نیایش است. در متون دینی وقتی سخن از دعا و نیایش به میان می‌آید امید، توکل، اعتماد به نفس و عشق پدید می‌آید.

وی عنوان کرد: خدای مهربان در سوره بقره آیه 128می‌فرماید :« ای پیامبر هرگاه بندگان من از من سئوال کنند پس به تحقیق من نزدیکم؛ اجابت می‌کنم دعای دعاکننده را هنگامی که مرا می‌خواند پس باید اجابت کنند و ایمان بیاورند به من شاید ارشاد شوند.»

ابراهیمی اظهار کرد: پیامبر خاتم (ص) می‌فرماید:«دعا سلاح مؤمن، ستون دین و نور آسمان‌ها و زمین است». امیرالمومنین نیز می‌فرمایند: دعا کلید موفقیت و راهگشا به سوی رستگاری است.

وی ادامه داد: همچنین رسول‌الله در جای دیگری می فرمایند: دعا مغز عبادت است و در جای دیگر می‌فرماید: برترین عبادتها، دعاست، هرگاه خداوند به بنده‌ای، اذن دعا دهد، در رحمت را به روی او بگشاید. بی‌گمان هیچ‌کس با دعا کردن، هلاک نمی‌شود.

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان حدیثی از امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) از قول حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند در زمین دعا است و بهترین عبادت عفت است. بعد می‌فرمایند: امیرالمومنین مردی بسیار دعا کننده بود.

** آداب دعا و نیایش

وی افزود: دعا و نیایش به درگاه الهی آداب و رسومی دارد که در متون دینی به آنها اشاره شده و سپس اظهار داشت: فیض کاشانی یکی از دانشمندان بزرگ اسلامی آدابی را برای دعا کردن می‌شمارد که برخی از آنها عبارتند از: مترصد و مواظب بودن بر اوقات شریفه از روزها روز عرفه که نهم ذی‌الحجه است و از ماهها ماه رمضان و از ایام هفته روز جمعه و از اوقات هنگام سحر از اوقاتی هستند که در فضیلت دعا و استجابت آن روایت شده است.

ابراهیمی ادامه داد: از دیگر آداب دعا غنیمت شمردن حالات دعا است لذا برخی لحظه‌ها، لحظه‌های اتصال و برآوردن حاجات است.

از حضرت صادق (ع) روایت شده که فرمودند: در چهار وقت دعا کنید و خواسته‌های خود را از خدا بخواهید، هنگام وزش بادها، هنگام زوال ظهر، هنگام نزول باران و هنگامی که اولین قطره خون شهید در راه خدا بر زمین ریخته می‌شود که در این اوقات درهای آسمان گشوده است.

وی اظهار کرد: از دیگر آداب دعا رو به قبله بودن و دستها را به سمت آسمان بلند کردن و با صدای آرام (نه بلند و نه‌ آهسته) و همچنین دوری از قافیه‌سنجی و تکلف دعا کردن است. همچنین پیرامون آداب دعا تاکید شده که بنده در دعا، تضرع و زاری کند که خداوند دوست دارد تضرع و زاری بنده خود را بشنود.

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: یقین به استجابت، اصرار در دعا کردن و سه مرتبه آنرا تکرار کردن، شروع دعا با ذکر خدا و ترک لقمه حرام از دیگر آداب دعا کردن است.

وی افزود: با استفاده از متن روایات و متون دینی به آداب دیگری نیز چون بیان حاجات و نام بردن آن در دعا، تعمیم یعنی برای عموم دعا کردن، همچنین دسته جمعی دعا نمودن، گریه کردن در حال دعا، اعتراف به گناه فقط در درگاه خدا، توجه قلبی و رعایت ادب را می‌توان ذکر کرد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه رعایت آداب در دعا کردن بسیار مهم است ادامه داد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: در دعا رعایت ادب کن ببین چه کسی را می‌خوانی و چگونه می‌خوانی و عظمت و کبریایی او را در نظر بگیر.

** وظیفه ما در روز عرفه

وی افزود: از عرفه و روز نیایش نمی‌توان به آسانی گذشت چرا که محبوب پیام فرستاده که وقت وصال است؛ هر که ادعای عشق محبوب دارد باید بشتابد، غفلت از این روز و یکنواختی آن با روزهای دیگر جز نادرست بودن ادعای دوستی با خدا و معبود واقعی چیز دیگری نیست.

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سپس با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند.

وی افزود: امام سجاد(ع) در روز عرفه صدای نیازمندی را شنید که گدایی می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست می‌کنى، در حالی ‌که در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در روز عرفه اول باید پیرامون معبود خود تامل کنیم در وجود و صفاتش که چه کسی را می‌پرستیم سپس در ارتباط خود با محبوب تامل کنیم که تاکنون چگونه ارتباطی با او داشته‌ایم؛ سوم اینکه وظایف خود را در قبالش بشماریم و عذرخواهی از کوتاهی‌ها و توبه از گذشته کنیم و برنامه‌ای برای آینده بریزیم.

** عرفه تفسیر عشق حسینی

وی گفت: می‌دانیم که دعای عرفه چگونگی بیان دلدادگی امام حسین(ع) با معبود و زمزمه با خالق هستی است، گویی خداوند برات شهادت حسین علیه‌السلام را در عرفه ارزانی می‌دارد.

به گفته وی، با این مناجات عاشقانه و آنهم در روزی چون عرفه و بنده‌ای چون حسین ابن علی و معبودی چون خدای بزرگ نتیجه‌ای می‌دهد چون حماسه کربلا و وصالی چون عاشورا و درسی چون «ما رایت الا جمیلا» از زبان زینب کبرا که همه اگر چه جانسوز است برای آزادگان اما بسیار زیبا و جمیل است برای آنانکه از روزنه عشق و عرفان به عرفه و کربلا نگاه می‌کنند.

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در سخنانی پیرامون این دعا می‌فرمایند: دعای عرفه یک زمینه‌ برای نهضت عاشوراست.

آری؛ زیباترین جلوه نیایش بشریت در دعای عرفه است و بهترین الگوی انسانی بندگی و عبودیت وجود نازنین امام حسین(ع) است که با آغاز راه خود از عرفه تا کربلا توانست زیباترین جلوه عشق به معبود را برای بشریت الگوسازی کند.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول