اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای سومین مرحله طرح آمارگیری مسکن روستایی در کردستان

سومین مرحله طرح ملی آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی همزمان با سراسر کشور در استان کردستان اجرا می‌شود.

اجرای سومین مرحله طرح آمارگیری مسکن روستایی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، برای رسیدن به اهداف توسعه‌یافتگی در تمام بخش‌های صنعتی، فرهنگی، کشاورزی، خدماتی، امنیتی، اقتصادی و غیره نیاز به برنامه‌ریزی دارد و لازمه هر برنامه‌ریزی داشتن آمار و اطلاعات درست و دقیق و به‌هنگام است.

کشورهایی به توسعه همه‌جانبه دست می‌یابند که از آمار دقیق و به هنگام داشته و از آن در طراحی و اجرای هر برنامه‌ای استفاده کنند.

نقش خانوارها و بنگاه‌ها در دادن آمارهای صحیح بسیار با اهمیت است به این دلیل که زیربنای آمار در اغلب کشورهای جهان اظهارات پاسخگویان است و بدون داشتن آمار، حرکت و اجرای هر برنامه‌ریزی منجر به اتلاف منابع می‌شود.

نقش آمار در عصر اطلاعات به قدری بدیهی است که نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی آنها نه تنها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود بلکه به طور متقابل نیز سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح و دقیق و به هنگام ممکن نیست.

اهمیت اطلاعات آماری در همه امور برنامه‌ریزی، اعم از سیاستگذاری، تعیین اهداف، خط‌مشی‌ها، هدایت امور اجرایی و در نهایت ارزیابی میزان موفقیت یا نبود آن به قدری مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای برنامه‌ریزی‌ها به شمار آورده و ایجاد یک نظام کارآمد و موثر در تولید و عرضه آمار را از الزامات اولیه و ضروری در برنامه‌ریزی‌ها قلمداد می‌کنند.

طرح ملی آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی از سال 1382 در برنامه کار بنیاد مسکن کشور قرار گرفته است این طرح در سال 82 و 87 انجام شده و امسال نیز از 20 مهر تا 20 آبان در استان کردستان همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

شناخت ویژگی‌های واحدهای مسکونی روستایی، تعیین شناخت ویژگی عمومی روستا، شناخت تغییرات ایجاد شده در واحدهای مسکونی بهسازی شده، تفکیک ویژگی‌های آماری واحدهای مسکونی روستایی بر حسب فضاهای زیستی و معیشتی، تعیین ویژگی‌های فنی و تخصصی واحدهای مسکونی روستایی و ارزیابی وضع مسکن روستایی در استان از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان با بیان اینکه طرح آمارگیری از مساکن روستایی همزمان با سراسر کشور در 307 روستای استان اجرا می‌شود، اظهار کرد: سومین مرحله این طرح در 8 هزار و 445 روستای نمونه کشور با حدود 212 هزار واحد مسکونی اجرا می‌شود که سهم استان کردستان در این مرحله 5 هزار و 409 واحد مسکونی است.

رضا قادری خاطرنشان کرد: این طرح هر پنج سال یکبار به صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود.

وی از تشکیل هشت کمیته به منظور اجرای این طرح در استان خبر داد و گفت:‌ 26 نیرو در اجرای طرح آمارگیری مساکن روستایی استان فعالیت دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان از تهیه سه نوع پرسشنامه در این راستا خبر داد و خواستار تعامل و همکاری مسئولان اجرایی مرتبط با حوزه روستایی استان به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سنندج نیز تعیین ویژگی‌های فنی و تخصصی واحدهای مسکونی روستایی و تفکیک ویژگی‌های آماری واحدهای مسکونی روستایی بر حسب فضاهای زیستی و معیشتی را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: تعیین ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی روستا نظیر مشخصات مصالح به کار رفته در احداث واحدهای مسکونی، تعیین شناخت ویژگی عمومی روستا و فعالیت اهالی روستا و تولید صنایع‌دستی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

لطیفه با بیان اینکه سه نفر کار انجام این آمارگیری‌ را در روستاهای سطح شهرستان سنندج انجام می‌دهند گفت: این افراد به منظور اجرای هرچه بهتر و بی‌نقص این طرح و نحوه برخورد درست با مردم آموزش‌های مختلف را طی یک هفته فرا گرفته‌اند.

به گفته وی، استان کردستان بیش از یک میلیون و 488 هزار نفر جمعیت دارد که 34 درصد آن در یک‌هزار و 711 روستا زندگی می‌کنند.

وی از روستاییان خواست در راستای اجرای این طرح همکاری لازم را با ماموران آمارگیری بنیاد مسکن داشته باشند.

امیر حبیبی یکی از آمارگیران شهرستان سنندج نیز با بیان اینکه ارائه آمار درست از سوی مردم مسیر تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌های موفق به منظور توسعه هر چه بهتر را فراهم می‌کنند، تصریح کرد: مامورین آمارگیر با توجه به پوشش و کارتی که با آرم بنیاد مسکن مزین است به خوبی برای مردم قابل تشخیص هستند.

وی تصریح کرد: این کار اقدام و حرکت بزرگی است و مردم باید با ارائه اطلاعات صحیح به آمارگیران مسیر توسعه روستاها را در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف فراهم کنند. 

ارائه آمارهای صحیح و مبتنی بر روش‌های علمی از اهمیت بسزایی در توسعه پایدار کشور برخوردار است و نظر به اینکه مصرف‌کنندگان آمار در بسیاری از مواقع تعاریف و مفاهیم آمارهای مورد نیاز خود را نمی‌دانند به همین دلیل از آمارهای موجود بهره‌برداری کافی به عمل نمی‌آورند.

دسترسی به اطلاعات عینی و واقعیات اجتماعی در پیگیری و نتیجه‌بخشی برنامه‌ریزی‌ها به خصوص در برنامه 20 ساله و پنج ساله تاثیر بسزایی دارد و بی‌تردید نامتوازن بودن و ناعادلانه بودن فرصت‌ها و امکانات در کشور دلایل متفاوتی دارد که بخشی از آن متوجه آمار و اطلاعات است.

انتهای پیام/79002/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول