اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی اصفهان خبر داد

تعیین مکان‌های مجاز جهت عرضه و ذبح در عید سعید قربان

رئیس شبکه دامپزشکی اصفهان از تعیین مکان‌های مجاز جهت عرضه و ذبح در عید سعید قربان خبر داد.

تعیین مکان‌های مجاز جهت عرضه و ذبح در عید سعید قربان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بعد از ظهر امروز طی نشستی که در راستای عرضه و ذبح دام‌ها در روز عید سعید قربان در سازمان دامپزشکی اصفهان برگزار شد، عبدالرضا مرادی، رئیس شبکه دامپزشکی اصفهان، درباره ماده 18 سازمان دامپزشکی و آئین نامه اجرایی آن، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه 18 سازمان دامپزشکی بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور از وظایف سازمان دامپزشکی است و قاعدتاً دستگاه‌های دولتی و غیردولتی موظفند در این خصوص اقدام کنند و طبق آیین‌نامه اجرایی در مورد آیین‌نامه 18 هر نوع کشتاری باید در کشتارگاه ذبح شود. در صورتی که گوشتی از بدن دام بیمار کشف و به دست آید مرتکبین به این خطا برابر قوانین مربوطه تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی در مورد ذبح دام در روز عید سعید قربان، خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه اجرایی که هرگونه ذبح در بیرون از کشتارگاه ممنوع بوده، اما در روز عید سعید قربان مجاز اعلام شده است، بنابراین از سال 1388 تاکنون بازرسان اداره بهداشت محل‌هایی را در سطح شهر برپا کرده‌اند که این مکان‌ها از نظر آب و فاضلاب، بهداشت محیط دارای مجوز بهداشتی بوده که این محل‌ها در استان اصفهان 23 محل گزارش شده است که در روز عید سعید قربان بازرسانی برای عمل ذبح و یک روحانی از دفتر نمایندگی ولی فقیه در اصفهان برای نظارت بر احکام شرعی، از ساعت 6 صبح روز عید سعید قربان و تا زمانی که متقاضی قربانی وجود داشته باشد، حضور دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی اصفهان در مورد آمار آلایش، حذف و کشتار دام‌ها، تصریح کرد: در سال 91 یک هزار و 122 ذبح صورت گرفته که از این تعداد 23 کیلوگرم گوشت حذفی و غیر قابل استفاده بوده و از آلایش این دام‌ها (کبد، کلیه، ریه)53 آلایش حذف شده و 432 آلایش اصلاحی گزارش شده است.

*آمار کشتار‌های دام و طیور

وی در مورد آمارهای کشتارهای دام و طیور، بیان داشت افزود: در 6 ماه اول سال جاری تاکنون بیش از 13 میلیون قطعه مرغ در کشتارگاه‌های اصفهان ذبح شده و بازرسان دامپزشکی 80 هزار و 583 قطعه از این ذبح را از چرخه مصرف انسانی خارج و غیرقابل استفاده دانستند.

مرادی تأکید کرد: در 6 ماه اول سال جاری 83 هزار و 336 رأس دام در کشتارگاه‌های دام اصفهان ذبح شدند که 131 رأس از این دام‌ها از نظر بازرسان دامپزشکی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند که بیش از 8 هزار و 118 کیلوگرم وزن لاشه‌ها بوده که غیرقابل مصرف و از چرخه انسانی حذف شده است که بعضی از این لاشه‌ها آلایششان اشکال داشته که از این تعداد 18 هزار و 415 کیلوگرم آلایش خوراکی دام بوده که بازرسان ما در کشتارگاه‌ها حذف کردند.

وی در مورد بازرسی واحد عرضه گوشت در سطح شهر، اذعان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 5 هزار و 287 واحد عرضه گوشت در سطح شهر توسط بازرسان مورد بازرسی قرار گرفته که بیش از یک هزار و 231 کیلوگرم گوشت مشکل‌دار از چرخه مصرف خارج شده است.

*5واحد فنی دامپزشکی استان اصفهان

رئیس شبکه دامپزشکی استان اصفهان در خصوص واحدهای فنی این اداره، متذکر شد: در اداره دامپزشکی استان اصفهان، پنج واحد فنی وجود دارد؛ واحد فنی بهداشت، واحد مبارزه با بیماری‌های دامی، واحد طیور زنبور عسل و کرم ابریشم، واحد دارو و درمان و آزمایشگاه و واحد قرنطینه از جمله آنها است.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این واحد واکسیناسیون و مراقبت از دام‌ها است که ما از اوایل سال جاری تاکنون بیش از 600 هزار رأس دام را واکسیناسینه کردیم و برخی از بیماری‌هایی که بین دام و انسان مشترک هستند و با واکسیناسینه مشخص و درمان نمی‌شوند، از دام‌ها خونگیری می‌کنیم که از اوایل سال تاکنون بیش از 41 هزار رأس دام را خونگیری کردیم که از این تعداد حدود 81 رأس دام دارای تب مالت بوده‌اند که به کشتارگاه فرستاده شده‌اند و هزینه مازاد برای این دام‌ها را به صاحبانشان پرداخت کرده‌ایم.

* سل و تب کنگو از مهم‌ترین بیماری‌های دامی است

مرادی ادامه داد: با تحقیقات انجام شده از اوایل امسال تاکنون بیش از 26 هزار و 746 رأس دام را آمپول و تست کردیم و برای جلوگیری از تب کنگو که از طریق کنه به انسان سرایت می‌کند حدود 786 هزار مترمربع و 43 هزار رأس دام را سم‌پاشی کرده‌ایم.

*دارو و درمان و آزمایشگاه و واحد طیور

وی اضافه کرد: حدود 28 داروخانه دامپزشکی، 6 آزمایشگاه تخصصی، 42 مرکز درمانی و 8 مرکز مایه‌کوبی را دارا هستیم و واحد طیور که بر مرغداری‌ها نظارت دارد که حدود 256 مرغداری در اصفهان فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود 186 مرغداری فعال و 70 واحد از این مرغداری‌ها فرسوده و از نظر اقتصادی دارای مشکل هستند و در 6 ماه نخست سال جاری تاکنون در 186 مرغداری حدود 38 میلیون و 974 هزار قطعه جوجه یک روزه ریخته شده که متأسفانه حدود یک میلیون و 427 هزار و 37 قطعه جوجه تلف شدند.

انتهای پیام/2301/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول