اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

خودشناسی و مبارزه با نفس مهم‌ترین مضامین دعای عرفه است

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در بخشی از دعای عرفه خودشناسی و مبارزه با نفس اشاره شده است و انسان در این بخش متوجه قصور و تقصیرهای خود می‌شود و به درگاه خداوند توبه و استغفار می‌کند.

خودشناسی و مبارزه با نفس مهم‌ترین مضامین دعای عرفه است

حجت‌الاسلام محمود رجبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرارسیدن روز عرفه اظهار کرد: روز عرفه یکی از اعیاد اسلامی است و در فرهنگ اسلامی نیز روزی است که مسلمانان انجام کارهای خیر و مثبت را در اولویت قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: عرفه روزی است که در فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) به روز دعا و نیایش با خداوند مزین شده و این دعا را اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای عرفات خوانده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان داشت: به دلیل آنکه دعای عرفه در تکامل انسان موثر است، این دعا به عنوان عرفه نامگذاری شده و این دعا انسان را از عمق جان با خدا آشنا می‌کند و از نظر استدلالی و قلبی ارتباط قلبی انسان را با خدا تقویت می‌کند.

وی یادآور شد: بخشی دیگر از محتوای دعای عرفه خودشناسی و مبارزه با نفس است و انسان در این بخش متوجه قصور و تقصیرهای خود می‌شود و توبه و استغفار می‌کند.

رجبی خاطرنشان کرد: در روایات نقل شده که انسان‌ها باید به محاسبه خودشان بپردازند، از نشانه‌های عشق و محبت انسان به خدا این است که انسان متوجه نعمت‌های مادی و معنوی باشد، بنابراین انسان هر اندازه نعمت‌های خدا را بیشتر بشناسد و توجه به آن داشته باشد، به همان اندازه محبت و عشق به خداوند در دلش تقویت می‌شود.

وی عنوان داشت: مناجات با پروردگار از مضامین دیگر دعای عرفه است که در حقیقت شیوه مناجات با خدا در این دعا به انسان آموزش داده می‌شود و سبب می‌شود انسان ارتباط و پیوندش با خدا مستحکم شود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در روز عرفه توجه انسان به خدا و ولایت جلب می‌شود و به گناهانش اعتراف و طلب آمرزش می‌کند.

وی یادآور شد: در حقیقت عرفه روز دعا و نیایش بوده و انگیزه بالایی برای خدمت و انجام وظایف دینی در این روز برای فرد حاصل می‌شود.

انتهای پیام/78003/ک30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول