اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همزمانی دستگیری «محسود» و احتمال امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

تعلل کاخ سفید در برقراری صلح پایدار در افغانستان

به باور برخی کارشناسان «لطیف محسود» عاملی برای میانجیگری میان شبه‌نظامیان و دولت کرزی بود که دخالت آمریکایی‌ها و دستگیری وی در واقع راه رسیدن به برقراری صلح پایدار در افغانستان را ناهموار کرد.

تعلل کاخ سفید در برقراری صلح پایدار در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، جمعه گذشته نیروهای آمریکایی با انجام عملیاتی در ولایت «لوگر» در شرق افغانستان، «لطیف محسود» از فرماندهان ارشد گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» را دستگیر کردند.

پس از این عملیات، «ماریه هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با حضور در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: لطیف محسود از رهبران ارشد تحریک طالبان پاکستان و از افراد مورد اعتماد «حکیم‌الله محسود» رهبر این گروه است.

به گفته وی، این فرمانده طالبان مسئولیت طرح بمب‌گذاری در میدان «تایمز» در سال 2010 را پذیرفته و اعلام کرده است که بار دیگر به خاک آمریکا حمله می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: طالبان پاکستان همچنین مسئول حمله به دیپلمات‌های آمریکایی در پاکستان و کشتار شمار زیادی از غیرنظامیان پاکستانی است.

* نحوه دستگیری لطیف محسود

روزنامه امت درباره نحوه دستگیری لطیف محسود چنین می‌نویسد: چندی پیش، ارتش افغانستان برخی از اعضای طالبان پاکستان را دستگیر کرده بود و در قبال آن طالبان پاکستان نیز برخی مقامات افغان را گروگان گرفته بودند.

پس از این ماجرا، دولت افغانستان به طالبان پیام داد که اگر شبه‌نظامیان، مقامات افغان را آزاد کند، ارتش افغانستان نیز اعضای طالبان پاکستان را آزاد خواهند کرد بنابراین حکیم‌الله محسود برای پیگیری این موضوع لطیف محسود را به عنوان معاون و نماینده خود به افغانستان فرستاد.

لطیف بعد از ملاقات با مقامات افغان در ولایت «خوست» در حال بازگشت به پاکستان بود که 5 اکتبر در مرز «غلام‌خان» توسط نیروهای افغان دستگیر و به سازمان اطلاعات افغانستان تحویل داده شد.

اما در شرایطی که سازمان اطلاعات افغانستان سعی داشت لطیف را برای بازجویی به کابل انتقال دهد در بین راه نیروهای آمریکایی با حمله به سربازان افغان لطیف محسود را ربودند.

مقامات پاکستانی معتقدند که کرزی در تلاش بود با کمک لطیف محسود راهی برای مذاکره با طالبان پیدا کند اما هدف آمریکایی‌ها از ربودن لطیف به چالش کشیدن مذاکره دولت پاکستان با طالبان محلی این کشور و دادن این پیام به پاکستان بود که آمریکایی‌ها هر زمان بخواهند می‌توانند مذاکره این کشور با گروه‌های شبه‌نظامی را به چالش بکشند و این فقط پاکستان نیست که به تنهایی در روند صلح افغانستان تأثیر‌گذار باشد.

اما به نوشته این منبع، از آنجا که طالبان و دولت پاکستان از قبل، دستگیری یا کشته شدن افراد موثر بر مذاکره را پیش‌بینی می‌کردند بنابراین با دستگیری لطیف هیچ بی‌اعتمادی بین طالبان و دولت پاکستان به‌وجود نیامده است.

حکیم‌الله محسود و سایر اعضای طالبان نیز بعد از دستگیری لطیف به سرعت مخفی‌گاه خود را تغییر داده‌اند تا هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار نگیرند.

با این حال، طرفداران مذاکره در پاکستان اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند بیگانگان روی مذاکرات صلح در این کشور تأثیر‌گذار باشند.

* خشم کرزی از دستگیری فرمانده طالبان پاکستان

اما دستگیری این فرمانده ارشد طالبان پاکستان در افغانستان نیز واکنش‌هایی را به‌ دنبال داشت.

پس از انتشار این خبر، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان که به‌ شدت خشمگین شده بود، اعلام کرد که این اقدام نقض حاکمیت این کشور بوده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، نهادهای اطلاعاتی افغانستان نیز از ماه‌ها پیش به دنبال جلب نظر لطیف محسود برای پادرمیانی در مذاکرات صلح بین کابل و طالبان بودند.

برخی گزارشات حاکی از آن است که دستگیری این فرمانده طالبان در حقیقت چند هفته پیش از انتشار خبر آن انجام شده است اما خبر آن در زمان حضور «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کابل برای بحث درباره پیمان امنیتی کابل-واشنگتن منتشر شد.

طبق این پیمان، دولت افغانستان به آمریکا اجازه می‌دهد که 5 تا 10 هزار تن از سربازان خود را پس از پایان مأموریت نیروهای رزمی آمریکا در افغانستان در سال 2014 در این کشور باقی بگذارد.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا که در سفر کری به کابل وی را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: حال نوبت ما است تا به روند مذاکرات شتاب بخشیده و شرایط را برای پیشرفت مذاکرات فراهم کنیم.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه «آسوشیتدپرس»، با اشاره به تمایلش برای حفظ سربازان آمریکایی در افغانستان پس از پایان مأموریت ناتو در این کشور، اذعان کرد که برای تحقق این هدف نیازمند توافق با دولت کرزی است.

وی تصریح کرد که در صورت عدم رسیدن به این توافق، وی ترجیح می‌دهد همه نیروهای خود را به‌طور کامل از افغانستان خارج کند.

اگرچه مذاکرات بین واشنگتن و کابل بر سر توافقنامه امنیتی حدود یک سال است که بدون نتیجه ادامه داشت اما در نهایت، جان کری در سفر اخیر خود به کابل توانست پیش‌نویس اولیه این پیمان را با طرف افغان به امضا برساند و 2 طرف در مورد همه بندهای آن به‌ جز بند مربوط به اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی در افغانستان به توافق رسیدند.

کرزی پیش از این اعلام کرده بود که به زدوبندهای پشت پرده واشنگتن و حتی معامله آنان با طالبان برای تداوم حضور خود در خاک افغانستان مظنون است.

در ماه مارس، پس از وقوع چند انفجار خونین در افغانستان که موجب مرگ 17 تن شد، کرزی آمریکایی‌ و طالبان را به توافق پشت پرده برای این اقدام متهم کرد.

وی گفت: این انفجارها که به نام طالبان انجام شد در واقع، با هدف خدمت به آمریکایی‌ها برای حضور طولانی‌مدت‌تر نیروهای خارجی در افغانستان بوده است.

شاید بتوان اینگونه گفت که تعلل و سنگ‌اندازی در روند مذاکرات صلح با طالبان می‌تواند فرصتی را در اختیار برخی قدرت‌ها قرار دهد تا بتوانند قبل از آرام شدن اوضاع، به حد کافی از شرایط موجود و نیز استیصال کشورهای منطقه از مبارزه با تروریسم بهره‌برداری ابزاری کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول