اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مراکز بستر درمانی یک تجربه موفق در ارائه خدمات حوزه بهداشت و درمان

مراکز بستر درمانی در مناطق کمتر توسعه‌ یافته و محروم استان کهگیلویه و بویراحمد یک تجربه موفق در ارائه خدمات حوزه بهداشت و درمان به مردم بوده است.

مراکز بستر درمانی یک تجربه موفق در ارائه خدمات حوزه بهداشت و درمان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، مراکز بستر درمانی در مناطق کمتر توسعه‌ یافته و محروم استان کهگیلویه و بویراحمد یک تجربه موفق در ارائه خدمات حوزه بهداشت و درمان به مردم بوده است.

اگر چه همواره در این مناطق مردم این مراکز را با بیمارستان اشتباه گرفته‌اند و از مرکز بستر درمانی انتظارات خدمات پیشرفته بیمارستانی را داشته‌اند ولی باید بپذیریم که در سطح کلی مردم از این مراکز بسیار راضی هستند.

برای بررسی این موضوع به مرکز بستر درمانی قلعه‌رئیسی رفتیم تا از نزدیک شاهد خدمات این مرکز باشیم.

مرکز بستر درمانی قلعه‌رئیسی روزانه پذیرای مراجعین زیادی است به طوری که پاسخگویی به این همه مراجعه کننده کمی دور از انتظار است؛ این جمله را خانم دکتر شاهوردی در بدو همراه شدن با این مصاحبه، می‌گوید و ادامه می‌دهد: روزانه بیش از 150 نفر به این مرکز مراجعه می‌کند و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

پزشک مرکز بستر درمانی قلعه‌رئیسی این را هم می‌گوید که مردم در این مناطق از این مرکز بهداشتی و درمانی انتظارات زیادی دارند و فکر می‌کنند همه خدماتی که باید در بیمارستان به بیماران ارائه شود در این مرکز بستر درمانی نیز ارائه شود.

دکتر شاهوردی با بیان اینکه این مرکز بهداشتی و درمانی تاکنون جان بسیاری از مردم را نجات داده است، گفت: باید به مردم حق بدهیم، فردی که یا بیمار است و یا همراه بیمار شرایط دشواری دارد و کوچکترین کمبود و قصوری را بزرگ می‌بینند.

مردم از مرکز بستر درمانی انتظارات یک بیمارستان را نداشته باشند

خانم دکتر بهناز کارخیران یکی دیگر از پزشکان این مرکز به گفت‌وگوی ما می‌پیوندد و می‌گوید: این مرکز برای یک بستر درمانی، تجهیزات کافی دارد ولی وقتی مردم فکر کنند اینجا بیمارستان است نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود.

از کارخیران پرسیدم، بیشترین مراجعان شما کدام گروه از بیماران است که او پاسخ داد: بیماران عفونی بیشترین گروه از مراجعان مرکز بستر درمانی قلعه‌رئیسی هستند.

وی با بیان اینکه برای ارائه خدمات به بیماران سرپایی، هیچ مشکلی نداریم، بیان کرد: انواع گزیدگی و عقرب‌گزیدگی نیز در این مناطق زیاد است که در خدمات‌رسانی به این بیماران نیز مشکلی نداریم.

ادامه بحث را با دکتر شاهوردی پی گرفتم؛ از او پرسیدم محل خدمت شما چه مشکلاتی دارد؟ او گفت: اینجا در مجموع بد نیست، مردم بسیار خوب و صادقی دارد ولی متأسفانه توقعات بسیار زیاد شده و مرتبا" شکایت هست ولی انصافا" من یک پزشک غیر بومی هستم که چند ماه دیگر بیشتر اینجا نیستم، باید بگویم که اینجا اگر چه امکانات رفاهی کم هست ولی به لحاظ امکانات و نیروی انسانی یک بستر درمانی، کمبود محسوسی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: این مرکز جمعیت زیادی را پوشش می‌دهد و ما 24 ساعته اینجا فشارهای زیادی را تحمل می‌کنیم.

در ادامه این مصاحبه، کارخیران یکی از مشکلات این مرکز را مراجعه شبانه افراد برای بیماری‌های ساده‌ای چون سرماخوردگی دانست و گفت: این بیماران می‌توانند در شیفت صبح و عصر مراجعه کنند چرا که نیمه‌های شب باید آمادگی ارائه خدمات به بیماران اورژانسی باشد و انرژی پزشکان بیهوده به هدر نرود.

وی با بیان اینکه چه ضرورتی دارد افراد برای بیماری‌هایی چون سرماخوردگی به موقع مراجعه نکنند، از مردم خواست تا مراجعه به پزشک را به ساعات پایانی شب نکشانند تا خدمات اورژانسی با کیفیت بهتری به بیماران ارائه شود.

وی گفت: بخشی از نارضایتی‌ها در این مرکز مربوط به بیمارانی است که به صورت غیر اورژانسی و همزمان با مراجعه یک بیمار اورژانسی مراجعه می‌کنند و در آن هنگام عمده وقت، نیرو و انرژی این مرکز درمانی روی یک بیمار اورژانسی متمرکز شده است.

تجهیزات آمبولانس قلعه‌رئیسی کافی نیست

وی نداشتن دندانپزشک و کمبود پزشک را به نسبت حجم مراجعان از دیگر مشکلات مرکز درمانی قلعه‌رئیسی برشمرد و ادامه داد: در این مرکز درمانی این‌گونه که در برخی محافل نقل شده، کمبود خاصی وجود ندارد و امکانات احیای قلبی (اتاق CPR)، ساکشن (تمیز کننده راه هوایی و تنفسی)، زایشگاه، آزمایشگاه، فوریت‌ها و آمبولانس وجود دارد ولی آزمایش کشت ادرار و مدفوع و شمارش سلول‌های خونی انجام نمی‌شود.

وی یکی دیگر از نارضایتی‌ها از این مرکز را مربوط به داروخانه آن دانست و گفت: این داروخانه خصوصی بوده و بیماران عادی انتظار دارند تا در همه ساعات شب برای دریافت داروهای ساده و عادی باز باشد ولی در مرکز بستر درمانی قلعه‌رئیسی هیچ مشکلی بابت داروهای اورژانسی وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز به این داروها دسترسی وجود دارد.

کارخیران این را هم گفت که بیماران تصادفی، حوادث جاده‌ای، خونریزی‌های شدید و مراجعینی از این دست در مرکز بستر درمانی بسیار زیاد بوده و خدمات به این بیماران وضعیت مطلوبی دارد ولی نیاز به همکاری بیشتر مردم و بیماران عادی به منظور بهبود این خدمات وجود دارد.

شاهوردی نیز آخرین جمله رسمی این مصاحبه را با زحمت‌های شبانه‌روزی کادر سلامت مرکز بستر درمانی قلعه رئیسی به پایان برد و گفت: انتظار این است که در کنار ضعف‌ها، زحمات و تلاش‌های دست‌اندرکاران این مرکز هم دیده شود و شب‌زنده‌داری‌های پرستاران، ماماها، پزشکان و نگهبانان این مرکز درمانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز بستر درمانی قلعه‌رئیسی همه زحمت می‌کشند، بالاخره اینجا منطقه‌ای محروم است که به این نسبت خدمات بسیار خوبی ارائه می‌شود و عموم مردم راضی هستند؛ شکی وجود ندارد که خدمات حساس و ظریف سلامت نقایص و کمبودهایی هم دارد ولی مردم مطمئن باشند همه هدف مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و کادر سلامت این مرکز برای ارائه بهترین خدمات به مردم خوب قلعه‌رئیسی و مناطق اطراف آن است.

-------------------------

گزارش از: کریم بنام

-------------------------

انتهای پیام/82005/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول