اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر مطرح کرد

آزادی کتابت حدیث اقدامی مهم در زندگی امام محمدباقر (ع)

مدیرحوزه علمیه استان بوشهر گفت: آزادی کتابت حدیث که در زمان ائمه قبل از آن حضرت نزدیک به یک قرن ممنوع بود از نکات مهم در زندگی این امام است.

آزادی کتابت حدیث اقدامی مهم در زندگی امام محمدباقر (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حجت‌الاسلام رضا خدری صبح امروز در مراسمی به مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) که در مدرسه علمیه امام خمینی بوشهر برگزار شد با اشاره به این‌که هر کدام از ائمه معصومین در برهه‌ای از زندگی خود با وضعیت فکری و حکومتی، سیاسی و اجتماعی خاصی مواجه بوده‌اند، اظهار داشت: امام محمدباقر (ع)‌ نیز در دورانی زندگی می‌کردند که چندین نفر از خلفای اموی حاکم و بسیار بی‌رحم و بی‌بند و بار بودند.

وی از آزادی کتابت حدیث به عنوان نکته‌ای مهم در زندگی امام محمدباقر (ع) یاد کرد و افزود: آزادی کتابت حدیث که در زمان ائمه قبل از آن حضرت نزدیک به یک قرن ممنوع بود از نکات مهم در زندگی این امام است.

مدیرحوزه علمیه استان بوشهر تصریح کرد: در زمان امام محمدباقر(ع) منع کتابت حدیث برداشته شد و یک وضعیت بهتری فراهم شد بنابراین این امام از این وضعیت استفاده کردند و به تعبیری نظام تشکیلاتی شیعه را سازماندهی و با تربیت شاگردان و پرورش افرادی که روایات را از امام محمدباقر (ع)‌ فرا می‌گرفتند و مکتوب می‌کردند نظام علمی شیعه و نظام سیاسی شیعه به تبع آن ساماندهی شد هر چند که به شکل پنهانی بود.

خدری در ادامه به تعبیری از مقام معظم رهبری پیرامون امام محمدباقر (ع) اشاره کرد که می‌فرمایند: « امام محمدباقر (ع)‌ از این وضعیت در ایجاد تشکیلات ساماندهی شیعه هرچند به صورت پنهانی بهترین استفاده را برد».

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود به تاکید امام محمدباقر (ع) بر ولایتمداری اشاره کرد و اظهار داشت: آن حضرت بارها در کلام خود که در جوامع ما نقل شده است بر این مهم تاکید داشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: امام محمدباقر (ع) در این خصوص می‌فرمایند: اسلام بر پنج چیز نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است که مهم‌ترین آن ولایت است، یعنی آنچه در مکتب تشیع و اسلام اصل است ولایتمداری و ولایت‌پذیری و بعد از آن اعمال است و اگر چناچه کسی این ولایت را نداشته باشد هیچکدام از اعمال او پذیرفته نمی‌شود.

مدیرحوزه علمیه استان بوشهر افزود: مبنای اصلی ولایت نیز محبت به اهل‌بیت (ع) است که البته باید پشت سر این محبت، اطاعت باشد، اگر اطاعتی نباشد، محبت حقیقی نیز وجود ندارد و محبت که نباشد ولایت هم نخواهد بود.

خدری در ادامه با بیان این‌که مکتب اهل‌بیت (ع) به خوبی به دنیا معرفی نشده است، اظهار داشت: بعد از 30 سال به رهبری امام و مقام معظم رهبری حرکت‌های خوبی انجام شد اما وهابیون و سلفی‌ها جلوی پیشرفت و صدور انقلاب و آنچه که ما می‌خواستیم را گرفتند بنابراین علوم اهل‌بیت (ع)‌ به خوبی معرفی نشده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور از طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بوشهر در مدح آن امام همام به ذکر مصیبت و مرثیه‌سرایی پرداخت.

انتهای پیام/66006/م30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول