اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهرک‌های صنعتی و هزاران فرصت برای اشتغال و تولید

شهرک‌های صنعتی از جمله مراکزی هستند که در آنها زمینه برای اشتغال، تولید و صنعت مهیا است و با وجود توسعه صورت گرفته، اما هنوز از بسیاری ظرفیت‌های آن استفاده نشده است.

شهرک‌های صنعتی و هزاران فرصت برای اشتغال و تولید

خبرگزاری فارس - زهرا زنگنه: زمانی کارگاه‌هایی با وسعت‌هایی کوچک با امکانات ناچیز پذیرای عده بسیاری از افراد برای امرار معاش بودند، فردی که توانایی مالی مساعدی داشت با همت کارگاهی باز می‌کرد و عده زیادی را به قول قدیمی‌ها «نان می‌داد» حقوق کم بود، امکانات نیز ناچیز، اما برکت داشت.

حالا با حرکت رو به جلوی علم و صنعت و نقش موثر تکنولوژی در دنیای مدرن کارگاه‌های کوچک و نُقلی به کارخانه‌هایی با عظمت تبدیل شده کارخانه‌هایی که با در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر تا حدودی رفاه را برای کارکنان و افراد فراهم کرده‌اند.

استان قم با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر که اکثر آن‌ها را نیروی جوان تشکیل می‌دهد، به قطع نیازمند میدانی برای عرض اندام است تا در این میدان افراد توان و کارآیی خود را نشان دهند؛ شهرک‌های صنعتی استان قم که نقش قابل توجهی در تولید و صادرات محصولات دارند موجب رونق بخش صنعت استان و بهبود وضعیت اقتصادی هم در قم و هم ایران شده البته نباید تاثیر محصولات تولید شده در این شهرک‌ها در سایر نقاط جهان را فراموش کرد.

در حال حاضر نیز هر روز شاهد افرادی هستیم که در ساعات مختلف روز راهی این شهرک‌ها می‌شوند.

محمدرضا پورسعید هفت سالی است که در شهرک شکوهیه کار می‌کند از کارش راضی است و تنها گله‌اش شیفت چرخشی کارش است که تا حدودی اذیتش می‌کند و البته گاهی حقوقشان نیز با تاخیر پرداخت می‌شود.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اسفند ماه سال 76 تاسیس و در فروردین سال 1377 فعالیت خود را با آغاز به کار شهرک‌های صنعتی شکوهیه و سلفچگان آغاز کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در خصوص فعالیت شهرک‌های صنعتی در استان قم اظهار می‌کند: در حال حاضر هفت شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی در استان قم به فعالیت می‌پردازند.

شهرک شکوهیه، محمود آباد و سلفچگان از جمله شهرک‌های فعال در استان قم هستند که تعداد زیادی از جوانان و افراد نیازمند به کار با همه انرژی مشغول فعالیت در آنجا هستند.

روح‌الله ابراهیمی ادامه می‌دهد: با وجود مشکلات و تحریم موجود در کشور برای صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران توانستیم در خصوص فعالیت این شهرک‌ها به پیشرفت قابل توجهی برسیم.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین در شش ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری کرده، خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته زمینی به مساحت پنج هکتار و در قالب 19 قرار داد در سطح شهرک‌های صنعتی به متقاضیان واگذار شد، اما در سال جاری این واگذاری به 23 هکتار زمین در قالب 42 قرارداد رسیده است.

این مسئول افزایش در آمار و ارقام را مساعد می‌داند و بیان می‌کند: این افزایش نشان‌دهنده آینده روشن جامعه صنعتی در استان است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به فعالیت و حضور بخش خصوصی به عنوان یکه‌تاز عرصه اقتصادی اشاره و بیان می‌کند: این بخش حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرده است.

ابراهیمی بحران جدی در بخش صنعت را تامین نیروی انسانی می‌داند و تاکید می‌کند: کمبود نیروی انسانی اعم از ساده تا متخصص مشکلی است که در بخش‌های صنعتی وجود دارد.

البته گاهی شاهد بی‌میلی افراد برای فعالیت در کارخانه‌ها هستیم، عده‌ای که به خیال خود مدرک دارند و دانشگاه رفته‌اند، تمایلی برای کار در این مکان‌ها را ندارند و به دنبال شغلی متناسب با رشته تحصیلی و مدرکشان هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه مساحت اراضی اعم از شهرک‌های ساخته شده و نشده در اختیار استان قم 3 هزار و 200 هکتار است، می‌افزاید: یک هزار و 171 هکتار زمین صنعتی به صنعت‌گران تحویل داده‌ایم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم ادامه می‌دهد: از سال 76 تا به حال 1400 قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قم منعقد شده است.

تعطیلی بعضی کارخانجات به علت گرانی مواد اولیه

احمد جوانی 29 ساله است که مدتی است در یکی از کارخانه‌های واقع در شهرک شکوهیه کار می‌کند، او می‌گوید: چند سالی است که مشغول کار هستم، اما مدتی است با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستیم و هر روز ترس این را داریم که بگویند کارخانه تعطیل می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاره به اینکه تحریم و کمبود منابع دولتی در تعطیلی برخی کارخانه‌ها تاثیرگذار است، یادآور شد: گاهی صنعتی در مدت زمانی کارآمد و مورد نیاز کشور است و شاید بعد از گذشت مدت زمانی دیگر نیازی به تولید بعضی کالاها نباشد، از این رو تولید آن‌ها نیز توجیه‌پذیر نخواهد بود.

ابراهیمی ادامه داد: گاهی مواد اولیه یک کارخانه وارداتی است و هزینه وارد کردنش نیز سنگین می‌شود از این رو امکان تعطیلی بعضی واحدهای صنعتی وجود خواهد داشت.

وی پارامترهای زیادی را در فعالیت و عدم فعالیت شهرک‌ها، تاثیرگذار می‌خواند و اظهار می‌کند: تامین مواد اولیه، زیر ساخت‌ها، تحریم، نوع تولید، تکنولوژی، سرمایه در گردش و قوانین از جمله این پارامترها به حساب می‌آیند.

وجود شرکت‌های صنعتی در هر استان سهم بسزایی در ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، توسعه صادرات، استفاده درست از منابع و نیازهای افراد دارد.

گرچه شهرک‌های صنعتی دیگری نیز در دست بهره‌برداری است که به طور حتم با فعال شدنشان می‌توان به آینده استان امیدوار بود و شاهد پیشرفت‌های موثرتری در کشور و جهان باشیم.

انتهای پیام/2258/ن40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول