اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خواستار شد

تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان شوشتر

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خواستار تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان شوشتر شد.

تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان شوشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، لفته منصوری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید شهرستان شوشتر اظهار کرد: امروزه سبک زندگی و نحوه‌گذران اوقات فراغت مردم تغییر یافته و مصرف کالاهای فرهنگی نسبت به گذشته در زندگی روزمره مردم بیشتر شده است.

وی افزود: در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جوانان خراسان شمالی «سبک زندگی» را از جنس رفتار و جزو بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی دانستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه از شاخص‌های مهم توسعه، میزان مصرف فرهنگی هر جامعه است عنوان کرد: بنابراین سبک، سطح و اندازه مصرف کتاب، بنیادی‌ترین فرض توسعه پایدار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما کتاب را به عنوان کالای فرهنگی و کتابخوانی را به عنوان فعالیت فرهنگی تلقی کنیم پی خواهیم برد که جوامع تنها از راه «کتابخوانی» می‌توانند خود را از دیگران «متمایز» کرده و «باز تولید اجتماعی» کنند.

منصوری بیان کرد: در اینجاست که نقش اساسی و بی‌همتای کتابخانه‌های عمومی به عنوان «نهاد اجتماعی و فرهنگی » بارز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شوشتر همواره تاریخ‌ساز، فرهنگ‌پرور و هنر مآب بوده است گفت: شوشتر از روستا به شهر ارتقا نیافته بلکه مدنیت و شهریت همزاد شوشتر بوده است؛ به همین دلیل شوشتر یک منطقه در جغرافیا نیست بلکه یک فصل مهم در تاریخ اسلامی و ایرانی ما است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: برای بازتولید مرجعیت فرهنگی، هنری، علمی و دینی شوشتر در ایران و جهان نیاز به یک اراده عمومی برای خیزش در کتاب و کتابخوانی در این شهر اسلامی ـ ایرانی داریم. 

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان شوشتر به ازای هر 21 هزار و 363 نفر یک کتابخانه عمومی داریم که نسبت به استان خوزستان که هر 23 هزار و 888 نفر و ایران که هر 25 هزار و 889 نفر به یک کتابخانه عمومی دسترسی دارند، وضعیت نسبتا مناسبی در این شاخص داریم.

منصوری همچنین عنوان کرد: اما زیربنای این کتابخانه‌ها نسبت به هر 100 نفر جمعیت شهرستان شوشتر 1.69 مترمربع است که از متوسط استان که دو مترمربع است کمتر و چهار سانتیمتر از متوسط کشور که 1.65 مترمربع بوده، بیشتر است.

وی خواستار تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان شوشتر شد و گفت: با رشد جمعیت شهرستان، تشکیل شهرها و بخش‌های جدید تعداد 9 باب کتابخانه با 3 هزار و 247 متر مربع زیربنا، کفاف نیاز جامعه فرهنگی شهرستان را نمی‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: در عین حال ما تلاش می‌کنیم از طریق اعتبارات دولتی شاخص‌ها را افزایش دهیم در همین راستا در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی و دو درصد نفت 2 میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی شهرستان شوشتر و 2 میلیارد ریال برای ساخت دو کتابخانه در شهر گوریه و شهر اندیشه در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با مبادله موافقتنامه و تخصیص اعتبار و نقدینگی مناسب، عملیات اجرایی ساخت کتابخانه‌های جدید هرچه سریع‌تر آغاز شود.

انتهای پیام/72001/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول