اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گلستان مطرح کرد

بی‎مهری به طلای سفید گلستان/ سوبسیدهای حمایتی دولت ابتر ماند

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گلستان گفت: طلای سفید گلستان به دلیل عدم حمایت دولت مورد بی‎مهری قرار گرفته است.

بی‎مهری به طلای سفید گلستان/ سوبسیدهای حمایتی دولت ابتر ماند

محمد دودانگی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: کارگروه ویژه کشاورزی در سال 1389 با اولویت توسعه پنبه برای سه استان شمالی در گلستان تشکیل شد تا طی آن رغبت کشاورزان پنبه‎کار با حمایت‎های مستقیم و غیرمستقیم دولت افزایش پیدا کند اما هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان به تناسب کسب منافع اقتصادی راغب به تولید محصول هستند، ادامه داد: گلستان زمانی به عنوان طلای سفید شناخته می‎شد اما اکنون به دلیل هزینه‎های بالای کارگری و تهیه کود، سموم کشاورزی، محصولات جایگزین از جمله دانه‎های روغنی که با حمایت دولت همراه شده مورد بی‎مهری قرار گرفته است.

* درآمد کشاورزان در کشت دانه‎های روغنی بالاتر از پنبه است

مدیرکل دفتر آمار استانداری گلستان با اشاره به اینکه درآمد کشاورزان در کشت دانه‎های روغنی بالاتر از پنبه است، خاطرنشان کرد: کشت دانه‎های روغنی با کمترین زحمت و پایین‌ترین هزینه در مقایسه با پنبه توانسته است توجه کشاورزان را به خود جلب کند.

دودانگی با تصریح اینکه دستگاه پیشرفته برداشت پنبه در گلستان وجود ندارد، ابراز داشت: این محصول استراتژیک به دلیل اینکه دو الی سه بار چین می‎شود متحمل هزینه‎های کارگری برای کشاورز شده و درآمد پایین آن نمی‎تواند اقتصاد کشاورز را تامین کند.

وی با ابراز اینکه در کارگروه‎ها تصمیمات خوبی برای محصول پنبه اتخاذ شد اما به مرحله عملیاتی نرسید، یادآور شد: سوبسیدهایی که قرار بود دولت از محصول پنبه داشته باشد ابتر ماند که اگر کارگروه‎های حمایتی احیا شود و از طریق استانداری گلستان این مهم مورد پیگیری قرار بگیرد می‎توان امیدوار به اتفاقات خوب در این زمینه بود.

*کشت پنبه باید اقتصادی شود تا توسعه پیدا کند

مدیرکل دفتر آمار استانداری گلستان با تاکید بر اینکه کشت پنبه باید اقتصادی شود تا توسعه پیدا کند، اظهار داشت: در صورت اقتصادی شدن کشت پنبه یقینا کشاورزان به این سمت رهنمون خواهند شد.

انتهای پیام/83001/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول