اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد

افزایش 2 برابری برداشت زعفران در خراسان رضوی

مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای برنامه‌های جامع پیش‌بینی می‌شود امسال کشت و برداشت زعفران از 3.5 تا 4 کیلوگرم در هر هکتار به 6 تا 7 کیلوگرم افزایش یابد.

افزایش 2 برابری برداشت زعفران در خراسان رضوی

رامین اسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به موضوع برداشت زعفران در سال جاری اظهار کرد: برداشت زعفران امسال هم مانند سال‌های گذشته تحت نظارت سازمان تعاون روستایی و شورای ملی زعفران صورت می‌گیرد.

به گفته وی، طرح جامع بهبود کیفیت که از دو سال پیش به صورت محدود در خراسان جنوبی و سال گذشته به صورت کلی در خراسان رضوی اجرا شد؛ امسال نیز به صورت اساسی انجام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: سال گذشته از 61 هزار هکتار زمین حدود 200 تن محصول برداشت شد.

وی افزود: با توجه به رقبای خارجی از جمله اسپانیا، افغانستان و چین مسئله کیفیت اهمیت زیادی پیدا کرده است که بر این اساس، طرح جامع بهبود کیفیت در 38 کارگاه تخصصی فرآورده‌های زعفران در 15 شهرستان هنگام برداشت اجرا می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه فصل برداشت از آبان‌ماه شروع می‌شود و حدود یک تا یک ماه و نیم طول می‌کشد، ادامه داد: با اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده هستیم و مقام اول جهانی را داریم اما تجارت اصلی زعفران در دست اسپانیا بوده که علت آن این است که این کشور از قدیم تولیدکننده بوده و در مورد بازاریابی هم به صورت گسترده کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که اسپانیا در حالت کلی زعفران ایران را خریداری کرده و با بسته‌بندی و برند خود روانه بازار جهانی می‌کند.

اسمی با اظهار امیدواری از اینکه با ارتقای سطح کیفیت بتوانیم برنامه فروش در سطح جهانی را رونق خوبی دهیم، افزود: شورای ملی زعفران ایران با ساماندهی تولید، توزیع و تجارت زعفران و فرآورده‌های حاصل از آن، حفظ توازن، نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید، تجارت زعفران و فرآورده‌های حاصل از آن با برنامه‌های راهبردی نظارت و هماهنگی بین تشکل‌های غیر‌انتفاعی و غیر‌سیاسی به صورت  مستقل فعالیت می‌کند.

وی گفت: علاوه بر تولید و بحث کیفیت موارد کمی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ برنامه برداشت زعفران نیز با احداث مزارع آرمانی طبق دستورالعمل‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی، تبدیل از حالت سنتی به مدرن و کاهش هزینه‌ها افزایش چشمگیری می‌یابد.

مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: با اجرای این برنامه‌ها پیش‌بینی می‌شود کشت و برداشت زعفران از 3.5 تا 4 کیلوگرم در هر هکتار به 6 تا 7 کیلوگرم افزایش یابد.

وی در مورد بحث کیفیت نیز گفت: در 38 کارگاه تخصصی زعفران، نظارت و فرآوری این محصول به صورت کاملاً بهداشتی انجام می‌گیرد.

اسمی اضافه کرد: در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، شدت رنگ زعفران از درجه استاندارد هم بیشتر است که این رقم نسبت به استاندارد موجود که بین 200 تا 220 درجه بوده به 280 تا 300 درجه رسیده که نشان‌دهنده کیفیت بالای محصول است.

وی گفت: اگر هزینه‌های تولید و سود منطقی زعفران‌کاران از حد قانونی و متعارف پایین‌تر بیاید، خرید توافقی از طریق سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول