اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان:

بنگاه‌های اقتصادی ایران نیازمند چابک‌سازی در فرایند تولید و تجارت است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان گفت: بنگاه‌های اقتصادی ایران نیازمند چابک‌سازی در فرایند تولید و تجارت است.

بنگاه‌های اقتصادی ایران نیازمند چابک‌سازی در فرایند تولید و تجارت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، مهرزاد نوابخش در سمینار آموزشی «چابک‌سازی در تولید و تجارت» در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق اصفهان اظهار کرد: این تولید قادر است در کمترین زمان محصولات گوناگون مورد نیاز مشتری را تولید کند.

وی، دوره‌های تولید را شامل چهار دوره  تولید سنتی (دستی)، تولید انبوه، تولید ناب و تولید چابک عنوان کرد و ادامه داد: در دوره اول تولید دستی بوده و از ویژگی‌های این دوره سطح تولید بسیار پایین، نظام استاد شاگردی، کیفیت پایین محصولات، وجود کارگران ماهر، وجود ماشین‌های چندمنظوره، تولد سیستم کارگاهی، وجود سازمان‌دهی غیرمتمرکز و قیمت بالای محصول است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان خاطرنشان کرد: دور دوم، دوره تولید انبوه (هنری فورد) بوده که می‌توان از خط مونتاژ متحرک، قابلیت تعویض کامل قطعات، راحتی اتصال قطعات مختلف به یکدیگر، کاهش زمان چرخه‌کاری، تعویض‌پذیری کارگران، خلق افراد جدیدی مانند تعمیرکاران و مهندسان صنایع و کاهش زمان راه‌اندازی ماشین‌آلات را به عنوان ویژگی‌های اساسی آن نام برد.

نوابخش با اشاره به دوره سوم فلسفه تولید ناب، تصریح کرد: در سیستم تولیدی تویوتا که بنیان‌گذار و مغز متفکر آن تایی «چی او هنو» بود، فلسفه تولید ناب به مبنای حذف هر نوع فعالیت بدون ارزش افزوده است، تولید ناب اصولی دارد که عبارت از حذف ضایعات، عیوب صفر، تیمهای چندمنظوره، کاهش لایه‌های سازمانی، رهبری تیمی، سیستم‌های اطلاعاتی و بهبود مستمر است.

وی عنوان کرد: قواعد کلی تولید چابک شامل  نیاز مشتریان خیلی سریع تغییر می‌کند و غیرقابل ‌پیش‌بینی است، بازار نیازمند حجم پایین، کیفیت بالا و محصولات سفارشی و خاص است، ‌چرخه زندگی این محصولات بسیار کوتاه است، سریع توسعه می‌یابند و زمان ورود آن‌ها به بازار کوتاه است، کیفیت جامع و سطوح بسیار بالایی از خدمات مورد انتظار است و محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان، مفهوم چابکی سازمان را به طور کلی توانایی یک سازمان برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا به آن تغییر تعریف کرد و بیان داشت: تغییر محیطی می‌تواند تغییرات تکنولوژیک و کاری یا تغییر نیاز مشتری باشد، واژه «چابک» توصیف‌گر سرعت و قدرت پاسخگویی در هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است

نوابخش، راهبُرد تشکیل سازمان چابک را شامل تشکیل سازمان مجازی، راهبُرد زنجیره تأمین چابک و راهبُرد مهندسی همزمان برشمرد و اذعان داشت: مهم‌ترین مسئله در تشکیل سازمان‌های مجازی افق برنامه‌ریزی موقت آن‌ها است، این سازمان‌ها باید بتوانند به سرعت تشکیل‌ شده و منحل شوند، مسایل امنیتی به خصوص امنیت اطلاعات باید در نظر گرفته شود.

وی متذکر شد: از مهم‌ترین ویژگی‌های سازمان‌های مجازی، تمرکز بر روی قابلیت‌های محوری، انعطاف‌پذیری سازمانی، ویژگی پروژه‌ای و نبودن سلسله‌مراتب سازمانی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان یادآور شد: راهبُرد زنجیره تأمین چابک شامل یک توالی از کلیه فعالیت‌ها و فرایندهای مورد نیاز جهت تدارک محصول است که از پیمانکاران فرعی شروع و تا تحویل محصول به مشتریان نهایی و تأمین خدمات پس از فروش ادامه پیدا می‌کند.

نوابخش تأکید کرد: راهبُرد زنجیره تأمین چابک در حقیقت پاسخ به دو نارسایی عمده در سازمان‌های غیر چابک است، یکی مشکل در تأمین مواد اولیه و دیگری ابهام در پیش‌بینی مقدار تقاضاست.

وی در پایان راهکارهای نمونه چابک در تأمین مواد اولیه را شامل تأمین مواد اولیه از تأمین‌کنندگان متعدد به جای یک یا تعداد محدود تأمین‌کننده، به کار بردن روش‌های جایگزین در زنجیره تأمین، کاهش تولید در شرایط اضطرار، کاهش کیفیت در شرایط اضطرار، افزایش ظرفیت انبارها در شرایط ابهام بازار و انعطاف‌پذیری در تأمین منابع، تولید و تحویل عنوان کرد.

انتهای پیام/2301/ذ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول