اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اقتصاد دانشگاه رازی در گفت‌وگو با فارس:

بانک مرکزی نرخ ارز را به نرخ واقعی خود برساند

یک استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: نرخ ارز در کشور ما مسئله‌ای اساسی است و بانک مرکزی باید با در نظر گرفتن سیاست‌های صحیح، نرخ ارز را به نرخ واقعی خود برساند.

بانک مرکزی نرخ ارز را به نرخ واقعی خود برساند

سهراب دل‌انگیزان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با بیان اینکه نرخ ارز دارای دو قیمت بازاری و قیمت واقعی است، اظهار داشت: قیمت واقعی نرخ ارز در حال حاضر بحث مورد نظر کسی نیست و نکته اساسی در خصوص نوسان نرخ ارز است که وجود دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: نوسان نرخ ارز به‌خصوص نوسان هیجانی بدون توجه به قیمت واقعی آن می‌تواند به تمام تصمیم‌گیرندگان حوزه اقتصاد صدمه بزند و نخستین نکته در بازار ارز این است که ما باید به یک ثبات نسبی متعادل در زمینه این نوسان دست یابیم.

این صاحب‌نظر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که نوسان نرخ ارز به ثباتی متعادل دست یابد، حتی اگر نرخ ارز به قیمت واقعی هم نباشد، تصمیم‌گیرندگان در حوزه اقتصاد ملی خواهند توانست تصمیمات خود را در این حوزه در مسائلی همچون سرمایه‌گذاری و مشارکت به‌ درستی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه نوسان شدید در نرخ ارز که از هیجان در بازار، بانک‌ها و هر ناحیه دیگر ناشی می‌شود، به‌ شدت بر مسائل اقتصادی صدمه وارد می‌کند، افزود: نخستین وظیفه بانک مرکزی این است که درباره نرخ ارز تصمیمی بگیرد که به ‌نفع مملکت است.

دل‌انگیزان ادامه داد: به‌منظور دستیابی بر میزان واقعی نرخ ارز، نیاز به مطالعه و آزمون و خطا در سطح اقتصاد ملی احساس می‌شود.

به گفته مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه، باید نرخ واقعی ارز مورد شناسایی قرار بگیرد و این امر نیازمند برنامه‌ریزی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است، نرخ ارز در کشور ما مسئله‌ای اساسی است و بانک مرکزی باید با در نظر گرفتن سیاست‌های صحیح، نرخ ارز را به نرخ واقعی خود برساند.

انتهای پیام/2700/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول