به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید قطبیزاده شامگاه سهشنبه در نخستین نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان با عنوان آسیبشناسی انتخاب بازیگر در سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد: انتظار رفتارهای بزرگمنشانه و گاهی بیادبانه به عنوان یکی از آسیبهای وارد شده به کودکان در انتخاب بازیگری است.
وی با اشاره به اینکه سینماگران ما از کودکان بچگی نمیخواهند، بلکه از آنها حرفهای بزرگانه درخواست دارند، افزود: هیچ روح کودکانهای در این نوع بازیها وجود ندارد و شیطنت کودکی را فدای خودعقلانی بزرگان میکنند.
این کارشناس سینما دو رویکرد برای انتخاب کودکان در بازیگری مطرح کرد و افزود: یک رویکرد براساس چهره است که هر بچهای را متناسب با آن انتخاب میکنند مانند «بچههای آسمان» و مسافر که انتخاب بازیگران کودک با استفاده از این رویکرد بوده است.
وی ادامه داد: ایجاد افسردگی پس از سالها به عنوان نتیجه این رویکرد بوده که میزان توجه کم میشود مانند فرخ هاشمیان و مجید باقربیگی است، چرا که توهم بازیگری که در آنها ایجاد شده بود، به یکباره فرو میریزد.
قطبیزاده تاکید کرد: در رویکرد دوم کارگردان به سراغ مهارت بازیگر میرود و این کودک با مهارت خود به شهرت میرسد.
وی اضافه کرد: اگر کودکان در قاب یک سیستم درست و پویا هدایت شوند، رفته رفته به یک مرحله تازه گام میگذارند و به صورت مفیدی از آنها در سینما استفاده میشود.
کارشناس سینما با اشاره به فرهنگ تولید استعدادیابی یادآور شد: در این صورت تنها براساس استعداد انتخاب انجام میشود و بازیگر هم تنها به وظایف حقوقی و انسانی متعهد است.
وی گفت: تشکیلات صنفی میتواند بستر لازم برای استعدادیابی را فراهم آورد.
انتهای پیام/63007/ل20/پ3003