اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

اهداف پشت‌ پرده عاملان انفجارهای عراق/ تلاش برای انتقال فضای سوریه به عراق

کارشناس مسائل عراق گفت: هدف مهاجمان برهم زدن کیان جدید حاکمیت عراق است و این عوامل باعث می‌شود چشم‌انداز روشنی طی چند ماه آینده در مقابل فضای سیاسی - امنیتی عراق وجود نداشته باشد.

اهداف پشت‌ پرده عاملان انفجارهای عراق/ تلاش برای انتقال فضای سوریه به عراق

مجید جلالی کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص نا امنی‌های اخیر عراق و احتمال بروز جنگ داخلی که نوری مالکی نسبت به آن هشدار داده است گفت: تروریست‌ها سازماندهی شده‌اند و بسیار حساب شده و قوی کار می‌کنند. همچنین باید گفت که تحولات سوریه و اقدامات در این کشور از سوی تروریست‌ها به عراق نیز منتقل شده است.

وی با بیان اینکه «دولت اسلامی عراق و شام» و «جبهه‌النصر»، در سوریه در حال جنگ هستند، یادآور شد: آنها با سازماندهی قوی و تجارب جنگ سوریه به عراق سرازیر شده‌اند تا در این کشور نیز با از بین بردن و فروپاشی حکومت، دولت اسلامی مورد نظر خود را شکل دهند.

این کارشناس مسائل عراق ناتوانی حاکمیت و توان قابل توجه تروریست‌ها را دو موضوع مهم در بروز نا امنی‌های چند ماه اخیر خواند و اظهار داشت: هرچه نارضایتی‌های اجتماعی و عدم پیوستگی ارکان سیاسی بیشتر باشد، نفوذ تروریست‌ها در جامعه و ایجاد ناامنی برای آنها ساده‌‌تر خواهد بود.

جلالی در پاسخ به این سوال که چرا روند نا امنی‌ها در حال تشدید است، گفت: هر چه اوضاع به سمت وحدت و همگرایی پیش رود، مردم می‌توانند به ساختار امنیتی کمک کنند، اما امروز اینطور نیست.

وی افزود: در گذشته مردم با حکومت همکاری می‌کردند که همین همکاری سبب سرکوب و از بین بردن تروریست‌ها شده بود، اما امروز مردم بخصوص سنی‌ها تصور می‌کنند که حکومت در راستای منافع آنها حرکت نمی‌کند و بر همین مبنا زمینه برای حضور تروریست‌ها فراهم شده است.

این کارشناس مسائل عراق با ذکر این نکته که القاعده و گروه‌های تندرو می‌توانند در سوریه به راحتی فعالیت کنند و به دلیل مرز طولانی بین عراق و سوریه می‌توانند این فعالیت‌ها را به درون عراق نیز منتقل کنند، یادآور شد: اهداف گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای آنها در یک راستا قرار دارد و بر همین مبنا پیش می‌روند. تروریست‌ها امروز در فضای اهل سنت عراق بستر کافی برای فعالیت دارند.

جلالی با اشاره به عدم توانایی کافی از سوی حکومت برای مقابله با این گروه‌های تروریستی گفت: همچنین حکومت در درون نیز دچار اختلافاتی شده که همین موضوع ضعف آن را به همراه داشته، در حالیکه در آن سمت تروریست‌ها با یکدیگر متحد هستند.

وی به تحرک تندروها برای ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت اشاره کرد و یادآور شد: از جمله آن اقدامات تروریستی در مناطق سنی نشین و شیعه‌نشین است که بلافاصله انجام می‌گیرد. در حالیکه این موضوع عقلانی نیست که انفجار در یک منطقه شیعیان بلافاصله با انفجار در منطقه اهل سنت پاسخ داده شود.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به قدرت گرفتن متخاصمین در عراق که علت آن حمایت داخلی و خارجی از آنهاست و نیز ناتوانی شدید حکومت که ناشی از فساد نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی است را از عوامل نا امنی در عراق خواند و یادآور شد: هدف مهاجمین برهم زدن کیان جدید حاکمیت عراق است و این عوامل باعث می‌شود که چشم‌انداز روشنی طی چند ماه آینده در مقابل فضای سیاسی - امنیتی عراق وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول