اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با فارس:

القاعده، طلاب مدارس وهابیت و زندانیان محکوم به اعدام در سعودی و کویت عاملان انفجارهای عراقند

کارشناس مسائل خاورمیانه با اعلام اینکه عملیات انتحاری از سوی دو گروه القاعده و فارغ‌التحصیلان فکری مدارس وهابیت انجام می‌گیرد، گفت: زندانیان محکوم به اعدام در زندان‌های سعودی و کویت آزاد می‌شوند و با شستشوی مغزی به آنها گفته می‌شود که اگر عملیات انتحاری انجام دهند توبه آنها نزد خدا پذیرفته می‌شود.

القاعده، طلاب مدارس وهابیت و زندانیان محکوم به اعدام در سعودی و کویت عاملان انفجارهای عراقند

امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص انفجارهای عراق و ناامنی در این کشور در پاسخ به این سؤال که برخی این ناامنی‌ها را ناشی از رویکرد دولت عراق و نارضایتی اهل سنت از تک روی‌های دولت شیعه می‌دانند و این موضوع تا چه اندازه صحت دارد، گفت: امروز برخی رسانه‌ها در حال جا انداختن این هستند که اهل تسنن مظلوم واقع شده‌اند که این موضوع دروغ است، زیرا در همه موسسات بسیاری از تصمیم‌گیران و عوامل اجرایی از اهل تسنن هستند و برخی از این افراد نه تنها تلاشی برای مقابله با ناامنی‌ها نمی‌کنند بلکه مشوق تروریست‌ها هم هستند.

وی با اشاره به فراری دادن 2 هزار زندانی القاعده از زندان ابوغریب که خیانتی بزرگ به مردم عراق بود، یادآور شد: این افراد امروز در جامعه عراق به ایجاد ناامنی می‌پردازند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه علاوه بر این هر گاه تلاش‌‌های عربستان سعودی، ‌آمریکا، فرانسه، ترکیه و قطر در مورد سوریه به بن‌بست رسیده در کشورهای دیگری نظیر عراق و لبنان دست به انتقام می‌زنند، افزود: عراق با سوریه و اردن مرزهای گسترده‌ای دارد و متاسفانه سیستم امنیتی نتوانسته آن‌ها را تحت کنترل خود درآورد و برخی کشورهای منطقه از این عامل استفاده کرده و به ایجاد ناامنی گسترده در عراق دست زده‌اند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف‌شان با ماندن مالکی بر مسند قدرت در عراق محقق نمی‌شود.

موسوی به در دست گرفتن پرونده برخی کشورها در منطقه از سوی بندر بن سلطان اشاره کرد و افزود: بندر بن سلطان از زمانی که استخبارات(سرویس اطلاعاتی) عربستان را مجدداً بر عهده گرفت و با بیماری ملک عبدالله، به همراه سعودالفیصل قدرت و سیاست خارجی این کشور را بدست گرفته‌ است و امروز آنها قصد دارند امور را در عراق دگرگون ‌کرده و تلاش بر انتقام‌گیری از محور مقاومت و مردم عراق دارند.

وی با بیان اینکه عملیات انتحاری از سوی دو گروه انجام می‌گیرد، اول القاعده و دوم فارغ‌التحصیلان فکری مدارس وهابیت، گفت: امروز شاهد هستیم که زندانیان محکوم به اعدام در زندان‌های سعودی، کویت،‌یمن و ... آزاد می‌شوند با شرایط خاصی و با شستشوی مغزی به آنها گفته می‌شود که اگر عملیات انتحاری انجام دهند توبه آنها نزد خدا پذیرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه از وضعیت عراق پس از صدام دو گروه متضرر شدند یادآور شد: اول بعثی‌ها که باورشان نمی‌شد این قدرت چند دهه‌ای را از دست بدهند و دوم تکفیری‌ها و حامیان آنها در خلیج فارس که امروز در حال انتقام گیری از مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به هر کشوری لشکرکشی کرده در آنجا پایگاه نفتی ایجاد و حضوری دائمی داشته است، افزود: آمریکا نتوانست نیروی خود را در عراق نگه دارد و برای اولین بار در تاریخ است که آمریکا کشوری را اشغال کند و آن را کامل ترک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: امروز برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که به آمریکا پایگاه دادند و امکانات در اختیار این کشور گذاشتند، می‌بینند کسانی در عراق روی کار آمده‌اند که هیچ نسبتی با خواسته‌های آنها ندارند و همین موضوع آنها را عصبانی کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با انتقاد به سیستم امنیتی دولت عراق که هنوز نتوانسته شرایط امنیت را در این کشور فراهم کند، خاطرنشان کرد: حکومت عراق می‌تواند از سیستم امنیتی و کمیته‌های مردمی استفاده کند اما از تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه استفاده نکرد. افرادی که الان در راس قدرت هستند تجربه تاریخی هم دارند، چرا که ده‌ها سال سابقه مبارزه داشته‌اند علاوه بر این باید تلاش شود تا با بهبود وضعیت معیشت مردمی زمینه‌ای فراهم شود تا مردم فقیر و مستضعف به سمت گروه‌های تروریستی که از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند، گرایش پیدا نکنند.

موسوی در خصوص امکان استفاده از سلاح شیمیایی در عراق از سوی گروه‌های تندرو گفت: هدف از استفاده از سلاح شیمیایی بدنام کردن دولت است و این موضوع در عراق موضوعیتی ندارد، اما اگر در سوریه شکست بخورند بعید نیست که در عراق و لبنان دست به کارهایی بزنند و از هر ابزاری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اعلام شده که گروه‌های تروریستی به لبنان، عراق و شاید ترکیه سلاح‌های شیمیایی منتقل کرده‌اند، اظهار داشت: ترکیه در همین خصوص اعلام کرده که قصد احداث دیوار الکترونیکی با مرز سوریه را دارد که بسیار طولانی است و این نشانگر احساس خطر و نگرانی این کشور از تحولات سوریه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص امکان دست داشتن برخی گروه‌های سیاسی در روند ناامنی‌های عراق گفت: قطعاً برخی گروه‌ها و جریانات دست دارند. همانطور که طارق الهاشمی گفته این جریانات همه عراق را می‌خواهند و تمامیت‌خواه هستند. برخی سلفی‌ها و بعثی‌ها امروز با کارت‌های ویژه‌ای که در اختیار دارند در همه جا حتی منطقه الخضرا به راحتی رفت و آمد می‌کنند و با این وجود می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. عراق یک کشور دموکرات است و به اندازه گروه‌های دارای کرسی قدرت تقسیم می‌شود، اما برخی گروه های سیاسی عراق از این موضوع ناراضی هستند چرا که دوران گذشته و حاکمیت حزب بعث را خواستارند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول