اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

اجرای تعرفه خدمات پرستاری از رویا تا واقعیت!

روپوش سفیدش را اطو می‎کند و آماده رفتن می‎شود، فرزند کوچکش را می‎بوسد و با نگاه از او خداحافظی می‎کند، او فرزندان خود را از گرمی آغوش شبانه‎اش محروم می‎کند تا فداکارانه، کودکان بیمار را در محبت مادرانه‎اش سهیم کند، بله او پرستار است.

اجرای تعرفه خدمات پرستاری از رویا تا واقعیت!

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حرفه پرستاری از جمله مشاغلی است که نه تنها تحمل فشارکاری و فیزیکی در آن صعب و دشوار است، بلکه تبعات منفی و روحی آن نیز به دلیل شرایط خاص محیط کار به اندازه‎ای است که معمولا آن را در زمره پر استرس‎ترین و سخت‎ترین مشاغل دنیا طبقه‎بندی می‎کنند.

علاوه بر موارد فوق باید موارد مرارت‎آور دیگری نظیر عدم رعایت حق و حقوق واقعی پرستاران، شیفت‎های سنگین و خارج از استاندارد، حمله به پرستاران و ایجاد ضرب و جرح توسط برخی از همراهان بیماران، افسردگی ناشی از مشاهده صحنه‎های رقت بار، فرسودگی شغلی، احتمال سرایت برخی بیماری‎های خونی و عفونی و ... را نیز اضافه کرد. اما با وجود چنین تبعات زجرآور و بی‎مهری‎ها در حق پرستاران باز هم این قشر خدوم صبورانه در کاستن تألمات و رنج بیماران می‎کوشند و همچنان منتظر نگاه شایسته مسئولان به جایگاه پرستاری در نظام سلامت کشور هستند.

در کشور ما استاندارد بین‎المللی از پرستار به طور متوسط 3/1 است

بر اساس استاندارد بین‎المللی باید به ازای هر یک‎هزار نفر سه پرستار وجود داشته باشد که در کشورهای اروپایی این عدد به هفت یا هشت می‎رسد. اما در کشور ما این رقم به طور متوسط 3/1 است که هنوز تا استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد. این عدد نشان‎دهنده فشار مضاعف روی پرستاران است که باید با گذراندن شیفت‎های نامتعارف جبران مافات کنند.

البته در سال‎های اخیر بخشنامه و دستورالعمل‎های فراوانی در خصوص حمایت از پرستاران، بهبود اوضاع معیشت آنان، تعرفه خدمات پرستاری، کاهش ساعات کاری و جذب نیرو به منظور کاستن فشار از روی پرسنل فعلی صادر شد ولی در عمل تغییر چندانی حاصل نشد و با وجود اجرایی شدن تعداد معدودی از این بخشنامه‎ها به صورت نصفه و نیمه، هنوز هم شرایط کار پرستاران همچنان دشوار و غیراستاندارد است.

رئیس سازمان نظام پرستاری در آخرین اظهاراتش در خصوص حمایت از پرستاران با بیان اینکه تاکنون سازوکار مربوط به اجرای تعرفه‎ها به خوبی پیش رفته است، عنوان کرد: آخرین مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی مربوط به تقسیم کردن خدمات پرستاری به دو بخش سرپایی و بستری و تصویب بسته‎های خدمتی در این دو بخش بود.

بر این اساس میانگینی برای خدمات پرستاری معمولی در نظر گرفته می‎شود، اکنون هر پرستار در قبال حقوق و مزایایی که دریافت می‎کند موظف به اجرای چند بسته خدمتی است، پس از اجرای تعرفه‎ها، اگر هر پرستار بیش از این موظفی، خدمت ارائه کرد باید بر مبنای عملکردش برای او محاسبه شود.

وی درباره سقف و کف دریافتی پرستاران پس از تعرفه‎گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: این میزان دریافتی متفاوت است، در سال 1383، یک پرستار شاغل در بخش دولتی که 12 سال سابقه خدمت دارد، 130 هزار تومان حقوق می‎گرفت که در آن زمان از کمترین حقوق کشور هم پایین‎تر بود. 

میرزابیگی اضافه کرد: اکنون دریافتی یک پرستار شاغل در بخش دولتی با 12 سال سابقه خدمت، به طور میانگین یک میلیون تومان است که البته ممکن است بسته به میزان ارائه خدمت کمی بیشتر یا کمتر شود، البته در بخش خصوصی وضعیت پرداختی‎ها مطلوب نیست و به حدود 400 تا 500 هزار تومان در ماه می‎رسد. ( به نقل از جام جم)

ناگفته نماند که اجرای قانون «تعرفه‎گذاری خدمات پرستاری» که هفت سال پیش به تصویب هیئت وزیران رسیده است، هر سال به دلایل مختلف به زمان دیگری موکول می‎شود تا جایی که عده‎ای از پرستاران از اجرای کامل آن قطع امید کرده‎اند!

مهاجرت، ماحصل عدم توجه به حرفه پرستاری

هر چند عرق ملی و حب وطن اصلی‎ترین مانع در مهاجرت ایرانیان محسوب می‎شود ولی ذکر این نکته ضروری است که در سال‎های اخیر به دلیل بی‎مهری‎هایی که در خصوص پرستاران روا شده است، عده‎ای از پرستاران با وجود میل باطنی تلخی غربت را به جان خریدند و جلای وطن کرده و به کشورهای غربی یا حتی عربی مهاجرت کرده‎اند.

میزان درآمد پرستاران در خارج از کشور

صدیقه سالمی، معاون فنی سازمان نظام پرستاری در خصوص میزان درآمد پرستاران در خارج از کشور گفته است: «هفت سال پیش، یک مدیر پرستاری در کالیفرنیا سالانه 186 هزار دلار دریافتی داشته است و کمترین میزان درآمد مربوط به پرستار با مدرک دیپلم بهیاری است که در سال 42 یک‎هزار و 500 دلار بوده است، اما در ایران یک پرستار با 41 سال سابقه کار ماهی 780 هزار تومان حقوق می‎گیرد.

میانگین فعلی حقوق پرستاران در سال 2012 آمریکا هم 65 هزار دلار به صورت سالانه است این در حالی است که در امارات هم میزان حقوق یک پرستار در ابتدای کار حدود 19 هزار دلار و در کانادا 45 هزار دلار است.»

بی‎شک ساعت کار کمتر، در آمد بیشتر و زندگی راحت‎تر انگیزه‎ای قوی برای مهاجرت محسوب می‎شود ولی این واقعیت را نیز بپذیریم که اگر قدر داشته‎ها را ندانیم، خودمان آب به آسیاب مهاجرت ریخته‎ایم و نیرویی را حداقل 15 میلیون تومان برای آموزش وی هزینه شده از دست می‎دهیم.

خواسته‎های صنفی پرستاران

با وجود حساسیت‎هایی که در خصوص آموزش و بهداشت در کشور وجود دارد، متاسفانه بودجه محدود کشور در دو بخش «آموزش» و «بهداشت» این دو وزارتخانه را در زمره کم درآمدترین وزارتخانه‌ها قرار داده است و مسئولان نظام سلامت کشور عملا در اجرای کامل قانون تعرفه خدمات پرستاری موفق نیستند ولی با کمی تدبیر و برنامه‎ریزی می‎توان به بخشی از خواسته‎های صنفی آنها جامه عمل پوشاند و دست کم فشار کاری را از روی دوش این فرشتگان سپید جامه برداشت.

ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت و درمان که اخیرا مطرح شده است، اجرای ماده دو قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری که بر تلاش برای حفظ حقوق مردم در قبال خدمات پرستاری تأکید شده است، تلاش برای محقق ساختن شعار پیشگیری بهتر از درمان است، آموزش مداوم و آگاهی بخشی به شهروندان و آشنا ساختن آنها از اصول اولیه مراقبت از خود، فعال‎تر ساختن بخش خصوصی، برگزاری تورهای مسافرتی و مسابقات منطقه‎ای، استانی و ملی شاید در کاستن فرسودگی شغلی و بهبودی نسبی آلام روحی پرستاران موثر باشد.

ولی آنچه که از مسئولان نظام سلامت انتظار می‎رود در وهله اول نگاه شایسته و در خور به قشر خدوم پرستار و در وهله دوم تلاش برای اجرای کامل قانون تعرفه خدمات پرستاری است.

شاید این کمترین خدمتی است که می‎توان به این قشر فرهیخته و زحمتکش کرد و اندکی از زحمات بی‎دریغشان را پاس داشت. 

===========

وحید حاج سعیدی

===========

انتهای پیام/2307/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول