اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه انجمن کتابخانه‌های بویین زهرا تأکید شد

تعامل دستگاه‌ها برای ترویج کتابخوانی/ اجرای فعالیت‌های فرهنگی در روستاها

در بیستمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بویین زهرا بر تعامل دستگاه‌ها برای ترویج کتابخوانی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در روستاها و مناطق دورافتاده تأکید شد.

تعامل دستگاه‌ها برای ترویج کتابخوانی/ اجرای فعالیت‌های فرهنگی در روستاها

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، بیستمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بویین زهرا با حضور فرماندار بویین زهرا، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قزوین، شهرداران، بخشداران، دهداران و نمایندگان آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان بویین زهرا و تعدادی از اعضای منتخب کتابخانه‌ها برگزار شد.

توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از اقداماتی است که همانند بسیاری امور دیگر از عهده یک دستگاه خارج بوده و عزم و تلاش تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

با توجه به این مهم در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بویین زهرا بر تعامل دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ برای ترویج کتابخوانی تأکید شد و اتفاق نظری بین مسئولان در این خصوص شکل گرفت.

همچنین به دلیل اینکه روستاها در مقایسه با شهرها از امکانات فرهنگی کم‌تری برخوردار هستند و نیازهای فرهنگی در این مناطق احساس می‌شود، در این جلسه بر لزوم اجرای برنامه‌های فرهنگی در روستاها و مناطق دورافتاده تأکید شد.

امام جمعه ارداق در این خصوص گفت: کتابخوانی به عنوان بخشی از نظام آموزشی عاملی مؤثر در ارتقای فرهنگ جامعه است.

حجت‌الاسلام اسحاق‌علی بیگدلو ادامه داد: تزریق کتاب‌های متنوع، مفید، جذاب و دارای بار محتوایی غنی، تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها را افزایش می‌دهد.

بیگدلو افزود: به فرموده مقام معظم رهبری یکی از نیازهای مهم جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان طراحی سیر مطالعاتی در موضوعات مختلف و با تنوع مناسب است.

امام جمعه ارداق تصریح کرد: لزوما هر کتابی مفید نیست و گاهی در بازار کتاب، کارهایی به ظاهر فرهنگی اما با مقاصد سیاسی و انحرافی دیده می‌شوند که باید به این موضوع توجه جدی‌تری شود و کتابخانه‌ها به عنوان بازوان فرهنگی جامعه کتاب‌های مفید و پرمحتوا در عین حال جذاب و مناسب رده‌های سنی مختلف را برای آن‌ها فراهم کنند.

بیگدلو ابراز داشت: از آموزش و پرورش تا دستگاه‌های ارتباط جمعی و تبلیغاتی مانند مطبوعات و صدا و سیما در ترویج کتاب‌خوانی مسئول هستند که لازم است در این زمینه به ویژه در روستاها و مناطق دورافتاده وارد عمل شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بحث توسعه مطالعه در مناطق دورافتاده باید به صورت جدی پیگیری شود زیرا انجام فعالیت فرهنگی در این مناطق از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از بروز بسیاری مشکلات و آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

امام جمعه ارداق برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح روستاها، راه‌اندازی کتابخانه‌های مدارس و برگزاری نشست‌های نقد و معرفی کتاب را از جمله اقدامات مناسب و مؤثر در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی ذکر کرد.

وی با اشاره به تأکیدات دین در بحث علم‌آموزی افزود: بی‌شک دینی که اساسش بر رشد و تعالی روح و ارزش‌های والای انسانی است، توصیه‌های بسیاری به مطالعه و خواندن دارد زیرا انسان با تفکر و تأمل در جهان خلقت و نشانه‌های متعدد عظمت آن بیشتر به کوچکی خود پی می‌برد و در می‌یابد که در چه جهان گسترده‌ای زندگی می‌کند و با چه ارتباط و نظم گسترده‌ای روبرو است.

بیگدلو ادامه داد: مطالعه و تأمل در مورد خداوند متعال سبب می‌شود انسان به صورتی عمیق‌تر و روشن‌تر به موقعیت و جایگاه خود پی ببرد و از این طریق است که انسان درمی‌یابد کسی هست که اصل هر چیزی از اوست و خود را به صورتی کامل وابسته به آن می‌بیند.

امام جمعه ارداق در پایان بر لزوم برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن‌ها و برنامه‌های هفته کتاب و جلب همکاری امامان جمعه و جماعت در اطلاع‌رسانی این حوزه تأکید کرد.

فرماندار بویین زهرا نیز در این جلسه اظهار کرد: کتابخوانی باید جزو برنامه‌های روزمره دانش‌آموزان قرار گیرد و در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموز به گونه‌ای تربیت شود که کتابخوان بار بیاید.

احد احمدی افزود: آموزش و پرورش در زمینه افزایش مطالعه مفید و ارتقای سطح فرهنگ جامعه نقشی مهم بر عهده دارد که قرار دادن برنامه کتابخوانی در نظام آموزشی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در این زمینه است.

وی افزود: برای ترویج کتابخوانی، ارایه کتاب‌های سالم و تشویق جوانان به کتابخوانی باید بخشی از وظیفه معلمان قرار گیرد و دانش‌آموزان را هرچه بیشتر به سمت مطالعه و تحقیق سوق داده و با معرفی کتاب‌های مناسب و ارایه برنامه مطالعاتی مطلوب در مسیر ارتقای فرهنگی جامعه گام برداشته شود.

فرماندار بویین زهرا بیان کرد: بدون شک تبلیغات و کار رسانه نیز در این زمینه بسیار مهم و مؤثر است اما تبلیغات باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند اثرگذاری خود را نشان دهد.

احمدی با بیان اینکه تبلیغات در زمینه کتابخوانی باید درست انجام شود، تصریح کرد: تبلیغات باید همراه اصلاح نظام تعلیم و تربیت باشد تا در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموز به گونه‌ای تربیت شود که کتابخوان بار بیاید.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ محتوا کتاب سالم کتابی است که انسان را به سوی کمال و سعادت رهنمون کند و از لحاظ شکلی، قلم و بیان، کتابی سالم و مفید باشد.

فرماندار بویین زهرا با ابراز اینکه کتاب باید قابل فهم و جذاب باشد، عنوان کرد: البته باید در نظر گرفت که یک کتاب برای تمامی رده‌های سنی مناسب و مفید نیست بنابراین کتاب‌ها متناسب با رده‌های سنی تنظیم و به مردم ارایه شود.

وی تأکید کرد: در دین اسلام کتاب و مطالعه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و این مهم در سخنان بزرگان دینی و ائمه اطهار(ع) نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

فرماندار بویین زهرا با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری در این خصوص اضافه کرد: ایشان می‌فرمایند که من هر زمان که به یاد وضعیت کتاب در جامعه خودمان می‌افتم قلبا متأسف می‌شوم زیرا در کشور ما باید کتاب 10 برابر این میزان رواج و توسعه داشته باشد و این ظرفیت‌ها در جامعه ایران اسلامی ما وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در جلسه انجمن کتابخانه‌های بویین زهرا گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی سطح بصیرت جامعه را ارتقا داده و سبب بالا رفتن آگاهی مردم می‌شود.

محمدرضا مولایی عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است.

این مسئول افزود: استان قزوین با تاریخی چند هزار ساله و مراکز معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی، در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی مانند خورشیدی تابناک همچنان می‌درخشد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: فعالیت در عرصه فرهنگ از اهمیت بسیاری در این استان برخوردار است و باید هرچه بیشتر در این عرصه تلاش شود.

مولایی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: اقدامات خوبی برای توسعه و گسترش کتاب و کتابخوانی در ماه‌های اخیر صورت گرفته است که باید این اقدامات با سرعت ادامه پیدا کند.

این مسئول ادامه داد: ایستگاه‌های مطالعه یکی از طرح‌های قابل توجه این اداره‌کل بوده که در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات استان قزوین اجرایی شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به تأثیر بسیار مثبت ایستگاه‌های مطالعه گفت: باید تعداد این ایستگاه‌ها در میادین عمومی این استان افزایش یابد تا مردم بتوانند در تمام شرایط به مطالعه کتاب پرداخته و علوم خود را بیشتر کنند.

مولایی در پایان این جلسه با تشریح برنامه‌های این اداره‌کل، از حمایت خوب مسئولان و شهردارانی که کتابخانه‌ها را در انجام فعالیت‌ها تنها نگذاشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

همچنین امام جمعه شهر بویین زهرا نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در بویین زهرا گفت: آنچه که امروز در سطح جامعه با عنوان فرهنگ‌های بیگانه و غیردینی برآورد شده است باید با برنامه‌‌ریزی و راه‌اندازی ایستگاه‌های فرهنگی از بین رفته و نابود شود.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه با بیان اینکه ترویج گفتمان‌های فرهنگی نیازمند عزم جدی و تلاش یکپارچه است، ابراز داشت: نهاد‌های فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش و متولیان دانشگاه‌ها لازم است ضمن ارج نهادن به مسایل فرهنگی در راستای گسترش تربیت اسلامی با هویت دینی و اسلامی در جامعه سعی و تلاش کرده و از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها و کارهای قابل توجه و ارزشمندی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب به ویژه در بخش‌های دینی در سطح استان قزوین به انجام رسیده است، ابراز داشت: البته باید در نظر داشت که کار فرهنگی هیچ‌گاه به پایان نرسیده و در این عرصه همه گروه‌ها و نهاد‌ها باید دغدغه امور فرهنگی را در خود افزایش دهند.

با توجه به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله استان قزوین و وجود بزرگان و علما در این استان می‌طلبد که فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فرهنگ صورت گیرد که این مهم تلاش تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

در این مسیر باید علاوه بر توجه به روستاها و مناطق دورافتاده، امکانات فرهنگی در استان قزوین افزایش یابد و نگاهی ویژه‌تر به این حوزه شود.

انتهای پیام/77003/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول