اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پیگیری مسئولان ورزش و تأیید ناظر فدراسیون جهانی

پیست چمن تاریک‌دره همدان سرانجام جهانی شد

بعد از برگزاری موفق میزبانی لیگ برتر اسکی روی چمن در اواخر شهریور ماه و بازدید ناظر فدراسیون جهانی اسکی مجوز برگزاری مسابقات بین‌المللی و جهانی در پیست تاریک‌دره همدان داده شد.

پیست چمن تاریک‌دره همدان سرانجام جهانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، موقعیت جغرافیایی شهر همدان و قرار گرفتن در دامنه الوندکوه سرفراز باعث شد تا رشته‌های ورزشی مربوط با کوه از رونق خاصی برخوردار باشند.

کوهنوردی، صخره‌نوردی و اسکی چمن و برف رشته‌هایی است که به واسطه بودن رشته کوه الوند و دره‌های بسیار مناسب آن در همدان با استقبال خوبی روبرو شده است.

برگزاری و میزبانی مرحله پایانی مسابقات لیگ برتر اسکی روی چمن و حضور مسئولان ارشد استان و فدراسیون اسکی در همدان موجب شد تا پیست اسکی چمن تاریک‌دره برای نخستین‌بار میزبانی مسابقات این رشته در فصل تابستان باشد.

کیفیت خوب و مورد تأیید چمن این پیست و شرایط و طولانی مسیر این مکان شرایط را برای برگزاری مسابقات آسیایی، بین‌المللی و حتی جهانی را فراهم کرده که نیازمند تأیید نهایی مسئولان فدراسیون و ناظران جهانی این رشته بود.

با دعوت مسئولان ورزش استان روبرتو پاریزی ناظر فدراسیون جهانی اسکی از پیست اسکی روی چمن تاریک دره همدان بازدید کرد تا نظر نهایی در مورد کیفیت و امکان برگزاری مسابقات سطح بالای اسکی روی چمن در همدان اعلام شود.

در این بازدید عیسی ساوه شمشکی رئیس فدراسیون اسکی و سید عبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان استان و کارشناسان این فدراسیون حضور داشتند و نکات لازم و امکانات موجود را مورد ارزیابی قرار دادند.

ناظر فدراسیون جهانی در این بازدید از پیست چمن، تله سیژ و رستوران و خوابگاه مجموعه بازدید کرد و از تمامی زوایا برای ارائه در فدراسیون جهانی نیز عکسبرداری کرد.

با تلاش‌های مسئولان ورزش استان در سال‌های اخیر ساخت پیست اسکی تاریکدره همدان از سال 86 آغاز شد و امروز پیست اسکی تاریک دره سومین پیست مطرح کشور است و پس از پیست‌های شمشک و دیزین، پیست اسکی همدان به عنوان منحصر به فردترین پیست اسکی در کشور مطرح شده است.

این پیست با هزار و 600 متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد.

تله سیژ این مجموعه با 100 صندلی و هزار و 600 متر طول خط فعال شده که با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به 50 هکتار رسیده است.

در کنار این پیست ساختمان دو طبقه شامل آشیانه برف‌کوب این مجموعه با زیربنای 300 متر قرار گرفته و سرویس بهداشتی، دفتر هیئت، سالن اجتماعات، انبار، وسایل اسکی و موتورخانه و اتاق کنترل خط دستگاه‌های تله سیژ در این مجموعه قرار دارد.

پیست اسکی تاریک دره همدان با توجه به وجود این امکانات و تجهیزات پیشرفته به عنوان یکی از پیست‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود همچنین برای پذیرش میزبانی مسابقات بین‌المللی ساخت هتلی مجهز و چهار طبقه در این پیست آغاز شده که یک طبقه آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پیست اسکی تاریک‌دره همدان با میزبانی از گردشگران و ورزشکاران بسیار در طول سال، محور توسعه گردشگری زمستانی این استان به شمار می‌رود و این پیست قابلیت و آمادگی لازم برای برگزاری جشنواره‌های مختلف ورزش های زمستانی را دارد.

این پیست حدود دو کیلومتر از مسیر پیست به وسیله دستگاه بالابر توان جابجایی بیش از 100 نفر را دارد.

همچنین پیست تاریک دره دارای پناهگاه و میهمانسرایی با زیربنای 550 متر مربع،خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی و تأسیسات برق اضطراری است.

این مجموعه که دومین پیست بزرگ اسکی روی چمن در کشور است، 30 هزار متر مربع مساحت دارد و پیست آن در ابعاد 60 در 500 متر طراحی شده که ارتفاع آن از نقطه شروع تا پایان 140 متر تفاوت دارد.

این پیست دارای تله‌ اسکی با ظرفیت 50 نفر، سیستم جدید بدون وزنه تعادل و سیستم آبیاری تحت فشار نیمه اتوماتیک است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در این ارتباط در جمع خبرنگاران ورزشی استان اظهار داشت: روبرتو پاریزی ناظر فدراسیون جهانی اسکی از پیست تاریک دره همدان بازدید کرد و در نهایت با توجه به گزارش این ناظر و کارشناس فنی پیست‌های اسکی دنیا، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون جهانی با صدور مجوز استاندارد پیست اسکی همدان موافقت کردند.

سیدعبدی افتخاری افزود: با صدور این مجوز، پیست تاریک دره همدان مردادماه سال آینده میزبان مسابقات جهانی اسکی روی چمن مارپیچ کوچک شد.

به گفته وی؛ این مجموعه که دومین پیست بزرگ اسکی روی چمن در کشور است، 30 هزار متر مربع مساحت دارد و پیست آن در ابعاد 60 در 500 متر طراحی شده که ارتفاع آن از نقطه شروع تا پایان 140 متر تفاوت دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با قدردانی از عیسی ساوه شمشکی رئیس فدراسیون اسکی کشور گفت: با کمک فدراسیون اسکی کشور توانستیم مجوز استاندارد جهانی را دریافت کنیم.

وی یادآور شد: پاریزی از عیسی ساوه شمشکی رئیس فدراسیون و بنده برای بازدید از پیست اسکی رم ایتالیا و حضور در مسابقات جهانی دعوت به عمل آورده تا بتوانیم از تجربیات مسئولان آن پیست برای بهبود شرایط پیست تاریک‌دره همدان استفاده کنیم.

این اتفاق خوب که در عرصه ورزش استان همدان شاهد آن بودیم قطعاً در جذب گردشگر و توریست ورزشی به استان کمک شایانی خواهد کرد تا در آینده نزدیک بتوانیم ضمن میزبانی از مسابقات بزرگ ورزشی در رشته اسکی در فصل زمستان و تابستان نام همدان در عرصه آسیایی و حتی جهانی مطرح شود.

انتهای پیام/89020/ب40/ژ1001
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول