اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان:

کردستان پلی برای صادرات فرآورده‌های دامی به بازارهای جهانی است

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: کردستان می‌تواند محلی برای تامین فرآورده‌های دامی کشورهای همسایه و ورود به بازارهای جهانی باشد.

کردستان پلی برای صادرات فرآورده‌های دامی به بازارهای جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کامران زیباکردار ظهر امروز در همایش روز ملی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار داشت: کشور ما از ظرفیت‌های خوبی در زمینه دامداری برخوردار است و همسایگی با کشورهای عراق و ترکیه زمینه‌ای را برای صادرات محصولات و فرآورده‌های دامی استان به آن کشورها فراهم آورده است.

وی با تصریح بر اینکه استان کردستان یکی از محورهای مهم و باز برای تحقق چنین امری است، ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا صادرات فرآورده‌های دامی به بازارهای جهانی را با توجه به ارزش افزوده بالای آن توسعه داد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه دامپزشکی نیاز دارد به عنوان یک تشکیلات منسجم در راه تسخیر بازارهای تجارت جهانی ایفای نقش کند، افزود: برای نیل به این هدف نیاز است تشکیلات دامپزشکی با نیاز روز منطبق باشد.

وی خاطرنشان کرد: رشد سریع دامپروری صنعتی در استان و کشور به‌ویژه در صنعت مرغداری‌ها آغاز شده است و هر روز وضعیت جدیدی برای بیماری‌های دام و طیور به‌وجود می‌آورد.

زیباکردار با اشاره به اینکه افزایش روزافزون فرآورده‌های دامی، افزایش کشتارگاه‌ها و صنایع تبدیلی علاوه بر مصرف فرآورده‌های دامی، دقیق شدن برای کیفیت فرآورده‌ها را از سوی مردم بیشتر کرده است، گفت: تغییرات آب و هوایی، خشکسالی‌های پیاپی، طوفان‌ها و سیل‌های مختلف و محدودیت‌ها مواد غذایی مردم جهان را تغییر داد.

وی در ادامه گفت: تا قبل از جنگ‌ جهانی هیچ کشوری تشکیلات دامپزشکی نداشت و بعد از جنگ جهانی دوم همه‌گیری بیماری طاعون اصلی و طاعون گاوی موجب حساسیت شد که همین امر زمینه‌ساز ایجاد تشکیلات دامپزشکی شد.

زیباکردار تصریح کرد: همه کشورها مایحتاج خود را در داخل کشور تهیه می‌کردند و نیاز به تامین از دیگر کشورها نداشتند، رشد جمعیت جهانی و نیاز به تامین مایحتاج از دیگر کشورها موجب ایجاد رویکرد جدید در دامپزشکی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه ارزش افزوده در بیماری‌های جدید یک به 200 بوده که موجب سرمایه‌گذاری جدید در دامپزشکی شد، گفت: کشورهای جنگ‌زده اروپایی که 30 درصد از جمعیت دامی جهان را داشتند به تمام جهان تولیدات خود را صادر می‌کردند؛ که دلیل آن توسعه خدمات پزشکی و اصلاح نژادی بود.

به گفته وی، بعد از فروپاشی دیوارها و مرزهای فیزیکی کشورها در اوایل قرن 21 و افزایش ارتباطات و تبادلات کالا منجر به شیوع بیماری‌های تب برفکی و جنون‌گاوی و خسارت‌های سنگین مالی به کشورهای پیشرو صادرکننده عمده محصولات دامی شد.

زیباکردار در پایان گفت: واکنش‌های جدید دامپزشکی در این موقعیت در جهان جایگاه خود را به دست آوردند که لازم است در استان کردستان هم جایگاه اصلی خود را بیابد.

انتهای پیام/79014/م30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول