اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری کنفرانس بین‌المللی فرهنگ تات / 3 میلیارد ریال اعتبار برای کنفرانس بین‌المللی تات‌شناسی

دومین کنفرانس بین‌المللی فرهنگ تات برای شناسایی فرهنگ اصیل «تات» با فراهم شدن امکانات لازم و تعریف اعتبار در شهر تاکستان برپا شود.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی فرهنگ تات / 3 میلیارد ریال اعتبار برای کنفرانس بین‌المللی تات‌شناسی

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین با توجه به وجود جاذبه‌های متنوع مذهبی و فرهنگی در تاکستان و گویش تاتی و لزوم بستر‌سازی برای انتقال فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی برگزاری دومین همایش تات‌شناسی در سطح بین‌المللی در شهر تاکستان از سال گذشته با برپایی نشست‌های تخصصی اولیه شکل اجرایی به خود گرفته است.

در این راستا و طی یک سال گذشته از زمان اعلام رسمی برای برگزاری این همایش مجموعه اقدامات، رایزنی‌ها و اتخاذ‌ تصمیم‌گیری‌ها برای بستر‌سازی و ایجاد زمینه‌های همایش آغاز شده است.

تعریف اعتبارات، برنامه‌چینی‌های مقدماتی برای دعوت از اساتید و چهره‌های مشهور بین‌المللی و رایزنی‌های گسترده با مقامات و مسئولان ارشد کشوری جزو شاخص‌ترین فعالیت‌ها برای برگزاری این همایش در شهر تاکستان است.

عباس رحمانی تات در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان از انجام تمهیدات و اقدامات لازم برای برگزاری همایش بین‌المللی تات‌شناسی در شهر تاکستان خبر داد و اظهار داشت: 3 میلیارد ریال اعتبار تاکنون برای برگزاری این همایش بین‌المللی تعریف شده است که 2 میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و یک میلیون ریال نیز از طریق مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها با موافقت کلی و ارایه مجوز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد بین‌المللی تات‌شناسی کشور افزود: شناسایی هویت مذهبی، دینی و فرهنگی گویش «تات» و آشنایی با ظرفیت و توانمندی‌های علمی این فرهنگ برای عموم جزو اهداف در نظر گرفته شده برای برگزاری همایش بین‌المللی تات‌شناسی در شهر تاکستان است.

رحمانی‌تات عنوان کرد: همچنین در راستای برگزاری این همایش بیش از 126 منبع تات‌شناسی بین‌المللی تاکنون به مرحله شناسایی رسیده و آخرین اثر مکتوب مرتبط با تات‌شناسی نیز متعلق به یک مترجم ایرانی است که در رابطه با تاریخ و هویت و منابع فرهنگی به رشته تحریر در آمده است.

وی از برگزاری نمایشگاه کتب و منابع تات‌شناسی در شهرک خوزنین خبر داد و افزود: برگزاری همایش‌های مختلف ایران شناسی و تاکستان‌شناسی تاکنون در شهر تاکستان انجام شده است و در حال حاضر مقدمات برای برگزاری دومین همایش بین‌المللی تات‌شناسی نیز با همکاری نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی و نامه‌نگاری از سوی معاونت پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان صورت گرفته است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تاکستان پیرامون پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه معرفی فرهنگ تات عنوان کرد: کثرت ادبیات غنی، هویت قوی و دارا بودن شناسنامه ملی جزو ویژگی‌های فرهنگی گویش تاتی است.

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس پژوهش‌های فرهنگی انجام شده تات به عنوان نخستین قوم اصیل ایرانی است که موفق به تشکیل حکومت‌ باستانی شده است.

دبیر ستاد بین‌المللی همایش تات‌شناسی از انجام رایزنی‌ها با سفرای فرهنگی کشورهای آسیای میانه برای دعوت میهمانان سطوح بین‌المللی برای همایش بین‌المللی تات‌شناسی خبر داد و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته مقصود حاجی‌ اف از کشور آذربایجان، کارنیگ آساتوریان از کشور ارمنستان و رؤسای دپارتمان ایروان و تاجیکستان در این همایش بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند.

رحمانی تات عنوان کرد: همچنین در صورت برنامه‌ریزی پروفسور هنینگ و احسان یارشاتر از اساتید دانشگاه‌های نیویورک و کلمبیا به همراه اساتیدی همچون دکتر اشراقی، دبیر سیاقی، محمدرضا باطنی، ژاله آموزگار، دکتر منوچهری، پروفسور علی عبدلی،  عباس طاهری و علی پدرام در این کنفرانس بین‌المللی در رابطه با راهکارهای حفظ زبان تات به عنوان یکی از زبان‌های اصیل ایرانی به بیان نقطه نظرات و تبادل اندیشه‌ها می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در صورت ارایه مجوز از سوی نهاد‌های مرتبط این همایش سالانه برگزار شده و از اساتید ملی و بین‌المللی نیز برای حضور در همایش دعوت به عمل می‌آید.

انتهای پیام/77005/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول