اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه صنعت گردشگری آذربایجان غربی راهکار متنوع‌سازی درآمد استان

رشد و توسعه صنعت گردشگری آذربایجان غربی از راهکارهای اصلی برای متنوع‌سازی درآمد استان محسوب می‌شود که ارگان‌های مختلف استانی باید حمایت جدی برای توسعه صنعت توریسم به عمل آورند.

توسعه صنعت گردشگری آذربایجان غربی راهکار متنوع‌سازی درآمد استان

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به خصوص آب و هوای مطبوع و کوهستانی و طبیعت بکر و منحصر به فرد خود جایگاه خاصی در صنعت گردشگری کشور دارد.

با توجه به ظرفیت بالای آذربایجان غربی در زمینه توسعه صنعت گردشگری باید زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار و فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم در راستای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر داخلی و خارجی انجام شود.

آذربایجان غربی از لحاظ دارا بودن جاذبه‌های گردشگری جزو استان‌های مطرح در کشور بوده و دارای جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ... است که می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی دیدنی باشد.

با توجه به مرزی بودن این استان باید با انجام تبلیغات گسترده و فراهم آوردن شرایط مناسب در جذب گردشگر خارجی از کشورهای همسایه نیز اقدامات لازم انجام شود.

صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع‌‌ترین صنعت در دنیا محسوب شده و به عنوان یک صنعت پویای منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی است.

درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری می‌تواند در توسعه اقتصادی آذربایجان غربی نقش اساسی ایفا کند و از راهکارهای متنوع‌سازی درآمد استان محسوب می‌شود.

دست‌یابی به توسعه گردشگری به عواملی نظیر ساختار مناسب سازمانی، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی، فراهم آوردن زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی، قوانین و مقررات گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری وابسته است.

برای جذب گردشگر باید خدمات و امکانات گردشگری از جمله هتل‌ها، امکانات تفریحی و استراحتی و تفرجگاه‌ها نیز توسعه یابد.

در صورت توسعه صنعت گردشگری می‌توان انتظار داشت که از تخریب آثار تاریخی جلوگیری شده و اختصاص بودجه برای مرمت آن توجیه اقتصادی پیدا کند.

اگر بخواهیم صنعت توریسم آذربایجان غربی رشد داشته باشد و برای منطقه منبع درآمد خوبی به همراه داشته باشد باید مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان استان قرار گرفته و گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شود.

عوامل مختلفی در رشد و توسعه صنعت توریست در آذربایجان غربی موثر است که از جمله آن می‌توان به فراهم آوردن زیرساخت‌های گردشگری و راه‌های دسترسی، امکانات رفاهی برای گردشگران مانند هتل، رستوران، مراکز تفریحی و نمایشگاه، هماهنگی ادارات مرتبط به امور گردشگری، ایجاد امنیت برای گردشگران، گسترش حمل و نقل، اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده و حفظ و توجه به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی اشاره کرد.

طراحی سایت‌های گردشگری به زبان‌های مختلف در زمینه جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی که شامل بروشور، کلیپ‌ها و نقشه شهرستان‌های این استان و ارائه اطلاعات دقیق جغرافیایی منطقه، آب و هوا، جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی، موزه‌ها و تفرجگاه‌ها، تالاب‌ها، غارها، آبشارها، هتل‌ها، رستوران‌ها و ... بوده در معرفی و جذب توریست به این استان بسیار حائز اهیمت است.

صنعت گردشگری جزو مثلث‌های حوزه توسعه آذربایجان غربی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این‌که تسهیلاتی که در آذربایجان غربی لحاظ می‌شود باید به حوزه گردشگری نیز ارائه شود، گفت: بخش گردشگری واقعاً بخش نابی بوده و امروز تمام جوامع زیرساخت‌های لازم را در این زمینه مهیا کرده به طوری که حوزه گردشگری به یکی از فعال‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد ملی این جوامع تبدیل شده است.

جعفر ذوالفقاری اظهار داشت: باید در این زمینه دولت ورود پیدا کند چراکه حمایت دولت سبب دلگرمی بخش خصوصی نیز می‌شود.

وی افزود: صنعت گردشگری جزو مثلث‌های حوزه توسعه آذربایجان غربی بوده ولی باور به این مجموعه ضعیف بوده و باید تقویت شود.

ذوالفقاری یادآور شد: موانع توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری پیچیده بوده و گستره وسیعی دارد و یکی از عمده‌ترین موانع این است که نگاه به حوزه صنعت گردشگری نگاه منصفانه‌ای نیست.

وی اظهار داشت: توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در ادوار گذشته توسط دولت‌ها و افراد انجام شده و در بخش صنعت نیز کاری به آن صورت انجام نگرفته و اگر کاری انجام شده خام فروشی در بخش معادن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: مبنای فکری سرمایه‌گذاران ورود به بخش کشاورزی و بخش صنعت و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بوده و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مغفول مانده است.

ذوالفقاری با بیان این‌که همایش یک‌روزه فرصت‌ها و تهدید‌های حوزه گردشگری در هفته گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: این همایش با حضور تمام بخش‌های مرتبط با حوزه گردشگری برگزار شده و زمینه همگرایی بیشتری را برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی فراهم می‌کند.

وی افزود: با برگزاری این همایش یک همیت جمعی برای حل مشکلات گردشگری آذربایجان غربی شکل گرفته و موانع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری واکاوی شد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: آثار فرهنگی کشور ایران اسلامی و آذربایجان غربی منحصر به فرد بوده و اگر توجه جمعی روی این قضیه نباشد در حوزه تصمیم‌گیری بضاعت سازمان میراث فرهنگی آنقدری نیست تا مشکلات پیش روی میراث فرهنگی را رفع کند و این یکی از مشکلات جدی در حوزه میراث فرهنگی است.

وی با بیان این‌که امسال بودجه اختصاصی به حوزه میراث فرهنگی آذربایجان غربی بسیار ناچیز بود، ادامه داد: نبود اعتبار قدرت و ابتکار هر نوع عملی را سلب می‌کند و در نتیجه توزیع اعتبار قدرت مانور وجود ندارد.

آذربایجان غربی از لحاظ جاذبه‌های گردشگری جزو استان‌های مطرح است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و امکانات توریستی و تفریحی جزو استان‌های مطرح بوده هر چند نیازمند یک سری سرمایه‌گذاری زیربنایی در زیرساخت‌های گردشگری و راه‌های دسترسی است.

وی ادامه داد: با انجام اقدامات مورد نظر در زمینه زیرساخت‌های گردشگری و راه‌های دسترسی مسافران بیشتری به این استان سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

حسین امامی با بیان این‌که امسال تعداد گردشگران آذربایجان غربی ماورای سال‌های گذشته بوده، اظهار داشت: واحدهای اقامتی و هتل‌های این استان امسال با 100 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مسافر ورودی به استان بیشتر از سنوات گذشته بوده و این موضوع نقطه قوت و امید برای آذربایجان غربی است که سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش سوق می‌دهد تا هتل، رستوران، واحدهای اقامتی و مراکز تفریحی ایجاد کنند.

امامی بر ظرفیت بالای حوزه گردشگری آذربایجان غربی در زمینه جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و یادآور شد: زمانیکه هتل‌های آذربایجان غربی با ظرفیت 100 درصد کار می‌کنند سرمایه‌گذار این نیاز را احساس می‌کند که در این حوزه برگشت سرمایه و مشتری آماده وجود دارد.

وی با بیان این‌که زمینه سرمایه‌گذاری لازمه برگشت سرمایه است، تصریح کرد: در اصطلاح فنی این موضوع کشش‌پذیری تقاضا نام دارد و منظور کشش‌پذیری تقاضا این است که در یک فعالیت و رشته اقتصادی زمینه توسعه و کسب درآمد وجود داشته باشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی افزود: در صورتیکه مراکز تفریحی با ظرفیت کامل کار کنند و مراکز ارائه تسهیلات بانکی متوجه سود اقتصادی و برگشت سرمایه در این بخش شوند طبیعتاً راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش خواهند شد.

وی اعلام کرد: امسال 30 هتل با ظرفیتی در حدود چهار هزار و 800 تخت در آذربایجان غربی آماده پذیرش مسافران هستند.

امامی ادامه داد: نزدیک به چهار هزار و 500 مرکز آموزشی نیز در ایام تابستان تبدیل به خوابگاه‌های مسافران در سطح آذربایجان غربی می‌شوند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی اظهار داشت: مسافران می‌توانند از این مدارس برای اقامت استفاده کنند و تخفیفات ویژه‌ای نیز آموزش و پرورش به فرهنگیان ارائه می‌دهد.

وی افزود: این ظرفیت نزدیک به 10 هزار نفر امکان اسکان و اقامت مسافران را به صورت روزانه در آذربایجان غربی فراهم می‌کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی تصریح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه در برنامه داریم این ظرفیت را به 50 درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد: 11 درصد اشتغال جهانی را صنعت گردشگری به خود اختصاص داده و نزدیک به 250 میلیون نفر در حوزه گردشگری در دنیا مشغول فعالیت هستند.

امامی ادامه داد: به ازای هر 11 شغل، یک شغل به حوزه گردشگری اختصاص دارد که حجم زیادی را به خود اختصاص داده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر صنعت گردشگری توسعه یابد مشکل بیکاری در کشور و آذربایجان غربی به طور کامل حل می‌شود اما باید این بخش را فعال، زنده و پرنشاط کنیم.

امروزه صنعت جهانگردی پس از صنعت انرژی و وسایل نقلیه موتوری دومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود.

با توجه به ظرفیت بالای صنعت گردشگری آذربایجان غربی در جذب گردشگر داخلی و خارجی و مزایای صنعت گردشگری و تاثیر اقتصادی توسعه این صنعت در منطقه باید اهتمام بیشتری از طرف مسئولان در راستای جذب سرمایه‌گذاری و فراهم کردن امکانات لازم در راستای توسعه گردشگری انجام شود تا بتوانیم به کسب درآمد اقتصادی از گردشگری امیدوار باشیم.

انتهای پیام/61005/م40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول