اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار آبیک در گفت‌وگو با فارس خبر داد

حفر سه حلقه چاه در آبیک/ رفع مشکل کمبود آب در سال آینده

فرماندار شهرستان آبیک از حفر سه حلقه چاه جدید آب در شهر آبیک خبر داد و گفت: با تحقق این امر که یک برنامه کوتاه مدت است، مشکل کمبود و قطعی آب شهر آبیک در فروردین ماه سال آینده برطرف می‌شود.

حفر سه حلقه چاه در آبیک/ رفع مشکل کمبود آب در سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، در خرداد ماه امسال گزارش‌هایی از سوی مردم شهر آبیک مبنی بر قطعی و کمبود آب به خبرنگار فارس در آبیک ارسال شد.

با پیگیری خبرنگار فارس مشخص شد که دو حلقه چاه آب در شهر آبیک خشک شده و دیگر قابل احیا نیست.

در برخی از نقاط شهر آبیک مردم با قطعی آب و در برخی از نقاط نیز مردم با فشار کم آب شرب مواجه بودند؛ این در حالی است که در برخی از نقاط شهر آبیک به دلیل نزدیک بودن به لوله اصلی، قطعی آب وجود نداشت.

با نزدیک شدن به فصل پاییز قطعی آب در برخی از نقاط رفع شده ولی در برخی از نقاط به دلیل نزدیکی به مسیر انتهایی لوله آب، قطعی و فشار کم آب همچنان ادامه دارد.

با پیگیری مسئولان شهرستان آبیک و استان قزوین یک حلقه چاه آب از کشاورزان به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال به اجاره گرفته شد.

مردم شهر آبیک در انتظار انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک هستند ولی با توجه به خشکسالی موجود، به گفته یکی از نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی پایتخت‌نشین‌ها در استفاده از آب سد طالقان اولویت دارند.

لازم به ذکر است؛ آب شرب شهر آبیک از چاه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و از هرگونه آب سد، رود و رودخانه‌ای محروم است.

به تازگی شنیده شده است برای رفع مشکل کم‌آبی و رفع قطعی آب شرب مردم شهر آبیک از سوی مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک تدابیری کوتاه مدت اندیشیده شده است.

برای بررسی آخرین وضعیت آب شرب شهر آبیک و اقدامات مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک با عبدالحسین داداشی فرماندار شهرستان آبیک گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

* از چه زمانی بحران کمبود آب در شهر آبیک احساس شد؟

از اردیبهشت ماه سال جاری مردم به دلیل کمبود آب شرب مراجعات متعددی به فرمانداری داشتند به ویژه با افزایش ساخت و سازها در شهر آبیک و در مسکن مهر مردم با کمبود آب شرب مواجه بودند.

با بررسی مسئولان مشخص شد که سطح برداشت آب از چاه‌های شهر آبیک برای مصرف به شدت کاهش یافته و دو حلقه چاه آب خشکیده شده بود و به دلیل پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی از کیفیت آب شرب نیز کاسته شد.

* پس از بحران کمبود آب چه اقداماتی صورت گرفت؟

با شخص استاندار قزوین، معاون امور عمرانی در استانداری قزوین و معاون برنامه‌ریزی و بودجه استان قزوین جلسات متعددی برگزار شد، راهکارهایی متعددی ارائه و برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت برای رفع مشکل کمبود آب شرب شهر آبیک در نظر گرفته شد.

لازم به ذکر است، با پیگیری مسئولان شهرستان آبیک و استان قزوین یک حلقه چاه آب از کشاورزان به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال به مدت چهار ماه به اجاره گرفته شد و در صورت ضرورت باز هم اجاره ادامه خواهد داشت.

* برنامه بلندمدت نیز همان استفاده از آب سد طالقان است؟

بله. استفاده از آب سد طالقان همان برنامه بلندمدتی است که برای 9 شهر استان قزوین در نظر گرفته شده که شهر آبیک در اولویت استفاده از آب سد طالقان را دارد.

البته باید گفت که برای انتقال آب سد طالقان به 9 شهر استان قزوین 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اعتباری ملی است و باید در بودجه ملی دیده شود که تحقق این امر، همت و تلاش مسئولان کشوری را می‌طلبد.

* آیا دستور انتقال آب از سد طالقان صادر شده است؟

بله حتی در کمیسیون‌های زیربنایی دولت نیز به تصویب رسیده و استحصال 30 میلیون متر مکعب آب از سد طالقان در برنامه قرار دارد که با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقدامات اولیه آغاز شده و با اختصاص بودجه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

نباید فراموش کرد که شهر آبیک در اولویت انتقال آب از سد طالقان قرار دارد که با تحقق این امر، مشکل آب شرب و کمبود آن برای همیشه رفع می‌شود.

* در خصوص برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای رفع کمبود آب شرب شهر آبیک توضیح دهید.

در آخرین جلسه‌ای که رو ششم مهر ماه در دفتر معاونت امور عمرانی استانداری قزوین برگزار شد، مقرر شد سه حلقه چاه با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال، حداکثر ظرف مدت پنج ماه در شهر آبیک حفاری و احداث شود که البته مجوز حفر از شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اخذ شده است.

* با توجه به وضعیت نامناسب بودجه، اعتبار این سه حلقه چاه از چه محلی تأمین می‌شود؟

بخشی از اعتبار از شرکت آبفای شهری استان قزوین، بخشی از معاونت امور عمرانی در استانداری قزوین و بخشی دیگر از هزینه‌های تملک دارایی شهرستان آبیک تأمین می‌شود.

تاکنون 6 میلیارد ریال از اعتبار تأمین شده و از هفته آینده عملیات اجرایی حفر سه حلقه چاه آغاز می‌شود و به طول 3.5 کیلومتر به منبع آب شهر انتقال می‌یابد.

این در حالی است که مکان حفر سه حلقه چاه تعیین شده و آزمایشات خاک انجام و سفره‌های زیرزمینی تعیین شده است.

* آیا اعتبار در نظر گرفته شده صد درصد تخصیص می‌یابد؟

به طور حتم بله، چراکه با حسن نظر و حساسیت استاندار قزوین و معاونان امور عمرانی و برنامه‌ریزی استان قزوین نسبت به پروژه حفر سه حلقه چاه، این پروژه از ترک تشریفات برخوردار است و معاون برنامه‌ریزی استان قزوین قول مساعد داده که همه اعتبار در نظر گرفته شده، صد در صد تخصیص یابد و مشکل مردم به زودی برطرف شود.

* سرانه مصرف آب در شهر آبیک چه میزان است؟

میزان مصرف و سرانه آب شرب در شهر آبیک 240 لیتر در ثانیه است؛ در صورتی که در حال حاضر 180 لیتر در ثانیه است و 60 لیتر کم داریم.

کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای برآورد کرده‌اند که با حفاری سه حلقه چاه آب جدید 75 تا 90 لیتر آب از این چاه‌ها استحصال می‌شود و طبق آزمایشات و کار کارشناسی به طور قطعی کمبود آب نخواهیم داشت.

* چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

ضمن عذرخواهی از مردم  شهر آبیک به دلیل وجود مشکل کمبود آب و قطعی آن، درخواست می‌کنم که در مصرف آب شرب، مسائل قانونی و شرعی را رعایت کنند چراکه تامین آب شرب بر دولت هزینه‌های سنگینی تحمیل می‌کند.

امیدواریم با حفر سه حلقه چاه مشکل آب شرب و استحصال از آب این چاه‌ها در فروردین سال 93، در سطح شهر آبیک مشکلی به نام کم‌آبی و قطعی آب وجود نداشته باشد.

===============

گفت‌و‌گو از هاجر عبداللهی

===============

انتهای پیام/77006/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول