اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

واکنش نماینده مردم مرند به بی‌توجهی در خصوص مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل

عدم توجه مسئولان وزارت راه و شهرسازی همچنین صنعت و معدن به مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل کالا و مسافر در حوزه انتخابیه شهرستان‌های مرند و جلفا با واکنش شدید نماینده مردم مرند و جلفا مواجه شد.

واکنش نماینده مردم مرند به بی‌توجهی در خصوص مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل

محمدحسن‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرند با اشاره به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و سیاسی دو شهرستان مهم و مرزی مرند و جلفا با توجه به تراکم جمعیت و وجود آثار تاریخی به خصوص در منطقه مرزی جلفا و طبیعت زیبای رودخانه ارس و کوه‌های سر به فلک کشیده «میشو»، بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط را تامل‌برانگیز خواند.

وی با تاکید بر حل مشکل حمل و نقل گفت: مشکلات موجود در این خصوص شهرستان‌های مرند و جلفا همچنین رهگذران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است که انتقاد از عملکرد مسئولان دو وزارتخانه راه و شهرسازی همچنین صنعت و معدن را درپی داشت.

حسن‌نژاد تصریح کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارت راه و شهرسازی همچنین صنعت، معدن و تجارت در مرکز در کنار جلساتی با مدیران کل در استان و مسئولان شهرستان برای رفع مشکلات موجود، معتقدیم در عملیات اجرایی بزرگراه مرند ـ بازرگان، مرند ـ جلفا و مرند ـ تبریز باید تسریع شود که در این جلسات مسئولان وعده حل این مشکلات را دادند.

وی افزود: مردم از این بدقولی‌ها و خلف وعده‌ها خسته شده و دیگر به مسئولان در این زمینه اعتماد ندارند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس در ادامه ضمن اظهار تاسف از اینکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه مساعد را برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران به منظور ایجاد اشتغال پایدار در منطقه آزاد ارس مطرح کردند که باید دقت عمل بیشتری را به خرج دهند، تاکید کرد: متاسفانه قانون ترخیص کالا و حمل بار مسافر در این منطقه را تصویب کردند ولی تاکنون عملی نشده است.

وی افزود: از طرفی شهرستان مرند با وجود منابع غنی و سرشار کائولین، راه به جایی نبرده و این ماده که در صنایع چینی کشور بسیار مورد نیاز است، چند سال است فقط  استخراج شده و به سایر شهرهای کشور و خارج تحویل داده می‌شود در حالی که می‌توان با ایجاد کارخانه‌های مادر در جوار این کارخانه عظیم، اشتغال پایدار را عملی کرد.

حسن‌نژاد تاکید کرد: همچنین با تولید سرامیک می‌توان اشتغال ایجاد کرد اما شاهد هستیم که این شهرستان از داشتن شهرک سرامیکی که سال‌هاست چشم انتظار وعده‌های مسئولان در این خصوص است نیز محروم شده است.

وی افزود: نمی‌دانم آیا مسئولان رده بالای استانی، وزارتی و شهرستان از این مشکلات و وجود منابع سرشار معدنی در بخش تولید و صنعت اطلاع کافی دارند، اگر دارند چرا احساس مسئولیت نمی‌کنند و اگر ندارند که جای بسی تاسف است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: اگر خدای ناکرده روزی خانواده این عزیزان دچار مشکل در جاده‌های مواصلاتی در این محور‌ها شوند آیا این مصیبت‌ها برای آنها قابل جبران خواهد بود، چرا حالا که این مسئولیت‌ها امانتی است در دست من و امسال بنده و شما وزرای محترم برای ادای وظیفه قانونی خودمان به نحو شایسته عمل نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: مگر بزرگراه مرند ـ بازرگان که در ادامه طرح آزادراه تبریز ـ زنجان و مرند ـ بازرگان است باید به خاطر کمبود اعتبار و نیاز به 2 میلیارد تومان به حال خود رها شود.

حسن‌نژاد گفت: قرار بر این بود طبق توافق با وزارت راه و شهرسازی تا اول نیمه سال 1392، 20 کیلومتر از بزرگراه مرند ـ جلفا ساخته شود اما بیش از چهار سال است این پروژه سه پیمانکار عوض کرده و تا امروز فقط 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و راکد مانده است.

وی افزود: این در حالی است که هر روز شاهد تصادفات در این محورها و داغدار شدن خانواده‌ها هستیم، آیا وقت آن نرسیده تا مسئولان کمر همت بسته، وجدان کاری و عدالت اجتماعی را عملی کنند؟

استیضاح وزیران راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت

در پی حادثه دلخراش ظهر امروز در محور مرند ـ جلفا که موجب کشته و زخمی شدن 12 نفر از هموطنان در تصادف تانکر حامل سوخت با چهار دستگاه سواری شد، محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومان، از مسئولان وزارت صنعت و معدن در منطقه آزاد که مجوز حمل سوخت تانکر را در روزی پرتردد صادر کردند، انتقاد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان‌های مرند و جلفا با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت با تردد خودروهای سنگین و سبک سواری و مسافری مواجه است همچنین به علت وجود آثار تاریخی و منطقه گردشگری آزاد ارس که مسافران را در روزهای تعطیل به منطقه می‌کشاند در کنار همجواری با کشورهای آسیای میانه و ترکیه که حمل و نقل باری و مسافری را مضاعف می‌کند، چرا غفلت صورت گرفته است.

حسن‌نژاد گفت: عدم استاندارد بودن محورها دلیل بروز تصادفات جزیی و کلی است که امروز بر اثر تخطی راننده تریلر و عدم توجه به هشدار پلیس راه، به حرکت خود ادامه داد که در نتیجه بریدن ترمز موجب برخورد با چهار دستگاه خودروی سواری و آتش گرفتن آنها شد که فوت چهار نفر و زخمی شدن تعداد دیگری از همشهریان را رقم زد.

وی تاکید کرد: حال باید پرسید چه کسی مسئول بروز چنین حوادثی است، مردم یا مسئولان؟

نماینده مرند و جلفا در مجلس در ادامه محورهای مرند ـ جلفا، مرند ـ بازرگان و مرند ـ تبریز را یکی از محورهای مواصلاتی مهم کشور از نظر اقتصادی و تجاری خواند و افزود: با توجه به اینکه ما روزانه شاهد تردد 15 هزار از انواع کامیون و خودروهای سواری در این مناطق هستیم، متاسفانه منطقه آزاد ارس که قرار بود 18 کیلومتر مسیر مرند  ـ جلفا را دو بانده کند، امروز که 11 مهر بود هیچ‌گونه اقدام موثری انجام نداده است.

حسن‌‌نژاد ضمن اشاره به اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی خودشان هم که باید در اجرای طرح بزرگراه مرند ـ جلفا و مرند ـ بازرگان فعال می‌بودند، با توجه به اینکه تمام اتفاقات و تصادفات در این محورها صورت می‌گیرد، در تسریح عملیات اجرایی بی‌توجهی و کم‌کاری کردند، به طوریکه در محور مرند- جلفا پل نیمه کاره رها شده و اگر این پل تکمیل می‌شد شاید این تصادف اتفاق نمی‌افتاد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت نسبت به رفع این مشکلات ترتیب اثر ندهند، هر دو را به مجلس کشانده و تا استیضاح پیش خواهم رفت.

وی اظهار داشت: روز یکشنبه هفته آتی از وزرای محترم خواستم تا در مجلس حاضر شده و نسبت به اتفاقات پاسخگو باشند.

انتهای پیام/60001/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول