اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زیبایی و شگفتی‌های غار ده‌شیخ؛علی‌صدر2+تصاویر

فارس از زیبای و شگفتی‌های غار ده‌شیخ گزارش می‌دهد.

زیبایی و شگفتی‌های غار ده‌شیخ؛علی‌صدر2+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، غار ده‌شیخ یا علی‌صدر 2 از جمله غارهایی است که ظرفیت بسیار مساعدی برای جذب گردشگر در کهگیلویه و بویراحمد را دارد و  بر همین اساس نیز نیازمند توجه، حمایت و ساماندهی توسط مسئولان و متولیان امر است.

براساس بررسی‌‌های زمین‌شناسی شکل‌گیری غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که طی سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره‌هایی ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون خارج می‌شد و موجب شکل‌گیری قندیل‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی شده، است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا در این باره به خبرنگار فارس گفت: به مرور زمان  آب موجود در حفره‌ها خشک شده که با توجه به سست بودن و نوع جنس سنگ کوه که به صورت آهکی بوده از طریق آبچکان‌های املاح حاکی را به درون دالان‌ها هدایت می‌کند و طی قرن‌ها قندیل‌های بسیار بزرگ و اعجاب‌انگیزی و دالان‌های زیبایی را به وجود آورده است.

 

ورودی غار ده‌شیخ

وحدتی‌پور در ادامه با بیان این‌که به دلیل وجود دالان‌های طولانی و بزرگ و وجود راه‌های ارتباطی زیاد انتهای غار مشخص نبوده است گفت: با وجود راه‌های ارتباطی زیاد نیازمند است غارنوردان این امر را بررسی کنند تا به صورت کارشناسی شده بر تعداد راه‌ها و دالان‌های آن پی برد.

این مسئول اذعان کرد: طی بررسی باستان‌شناسی مشخص شد بقاهای انسانی و حیوانی و سفال در این غار نشان از زیستگاه انسان دارد  که مشخص شده در دوره اسلامی بوده، است.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا با تاکید بر این‌که غار ده‌شیخ دارای پتانسیل گردشگری زیادی است، گفت: در صورت ساماندهی و تامین اعتبارات برای زیرساخت‌های  می‌تواند قطب گردشگری برای شهرستان و استان باشد.

وحدتی‌پور خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته ایجاد اردوگاه و فراهم کردن زیرساخت‌ها از اولویت‌های این سازمان بوده که به همین منظور در سال 92 مبلغ 20 میلیون تومان جهت انجام کارهای مطالعاتی در اعتبارات استانی مصوب شده، است.

وی، با تاکید بر این‌که هم‌اکنون بر اساس برآورد صورت گرفته 300 میلیون تومان اعتبار ملی برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق، راه‌ دسترسی نیاز است، گفت: به منظور توسعه گردشگری و جذب توریست باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

این مسئول تصریح کرد: ساخت کمپینگ‌های اقامتی و تفریحی زیادی نیاز است که انتظار می‌رود مسئول ارشد استان جهت تامین اعتبار مورد نیاز توجه ویژه داشته باشد تا گردشگران و توریست‌های زیادی را به منطقه جذب کنیم.

مسئولان کشوری و استانی غار ده‌شیخ را دریابند

به گزارش فارس غار تازه کشف شده ده‌شیخ با وجود این‌که ظرفیت بسیار بالا برای جذب توریست و گردشگر را دارد و با توجه به این‌که این غار در موقعیت جغرافیایی بسیار سخت قرار گرفته که به دلیل صعب‌العبور بودن دسترسی آسان و سریع به غار برای جذب گردشگر بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

 

 

گفتنی است غار ده‌شیخ با وجود قندیل‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد شرایط بسیار مناسبی جذب گردشگر و توریست دارد از این‌رو انتظار می‌رو مسئولان و متولیان امر نسبت به مراقبت و نگهداری از این غار کم‌نظیر در جنوب کشور همت کنند.

 

 

=============

گزارش: اسماء وفابین

=============

انتهای پیام/82011/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول