اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تراژدی مسافربری فرسوده در مرند/ جولان مسافربرهای شخصی در برابر مینی‌بوسی‌های فرسوده مرند

ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به ویژه مینی‌بوس‌های فرسوده بر کسی پوشیده نیست اما تاخیر در این امر باعث شده تا مینی‌بوس‌ها به حاملان متحرک مرگ در جاده‌ها تبدیل شوند.

تراژدی مسافربری فرسوده در مرند/ جولان مسافربرهای شخصی در برابر مینی‌بوسی‌های فرسوده مرند

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، امروزه حمل و نقل مسافربری و برخورداری از امکانات پایانه‌های مدرن یقیناً در توسعه هر منطقه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شهرستان ویژه مرند به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان‌شرقی و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت اروپا و آسیا، سال‌هاست به دلیل فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل برون‌شهری در مسیرهای مرند تبریز – مرند، خوی – مرند - جلفا، رانندگان و مسافران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

کنترل نکردن وسائط نقلیه مسافربری، سواری‌های بدون مجوز در این مسیرها، انتظار کشیدن طولانی‌مدت مسافران و فرسوده بودن مینی‌بوس‌ها، کاهش مسافران را موجب شده است و رانندگان نیز از نامناسب بودن ارائه تسهیلات بانکی برای تعویض خودروها از مسئولان گله‌مند هستند.

یکی از مسافران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی مرند است که در مسیر مرند-  تبریز رفت و آمد دارد، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت نامناسب پایانه مسافربری، فقدان اسکان مسافران برای سوار شدن به مینی‌بوس، نبود سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی پایانه مسافربری در این مسیرها، وضعیت نامطلوب داخل مینی‌بوس‌ها از نظر سرمایشی و گرمایشی و معطل ماندن ساعت‌های طولانی برای پر شدن مسافر در مینی‌بوس‌‌ها را از عمده مشکلات ذکر می‌کند.

یکی دیگر از مسافران که همراه خانواده‌اش مینی‌بوس را برای سفر در مسیر تبریز- مرند انتخاب کرده‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرند می‌گوید: اخیراً مسئولان استانی و شهرستان با جشن گرفتن ارتقای فرمانداری ویژه به جایگاه معاونت استانداری، از مشکلات از جمله معضلات این پایانه و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل در مسیرهای مرند – تبریز – مرند، خوی – مرند - جلفا غافل شدند در حالیکه این نوع حمل و نقل در شان اهالی و مسئولان این شهرستان نیست.

وحید اقدم می‌افزاید: با خانواده‌ام 45 دقیقه است که در داخل مینی‌بوس منتظر هستیم تا مسافر پر شود و این با توجه به با ارزش بودن وقت تحمل‌ناپذیر است ضمن اینکه کسانی هستند که برای درمان و ارائه یک آزمایش ساده و تهیه عکس رنگی مجبور هستند برای انجام کار خود در شهرهای همجوار با وسیله عمومی مسافرت کنند که این نحوه حمل و نقل موجب تلف شدن وقتشان می‌شود.

حسن قاسمی که راننده مسیر مرند - تبریز بوده و حدود 35 سال  است که در این مسیر به شغل رانندگی مشغول است، به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به اینکه مینی‌بوسی در این مسیر دارم از نظر استهلاک فرسوده بوده و جوابگوی مسافران نیست.

وی افزود: از سوی دیگر نمی‌توانیم با این وضعیتی که از سوی مسئولان برای نوسازی ناوگان مطرح شده یعنی ارائه تسهیلات 40 میلیون تومانی با باز پرداخت پنج ساله برای خرید خودروی نو به مبلغ 95 تا 180 میلیون تومان هزینه کنیم.

یکی دیگر از رانندگان که خود را محمد ماوی معرفی می‌کند، می‌گوید: 16 سال است که در مسیر مرند - تبریز کار می‌کنم و در این مدت فقط توانسته‌ام به دلیل کمبود مسافر حداقل روزی یک نوبت کار کنم که اصلاً به صرفه نیست.

وی افزود: این امر در حالی است که بیمه خودم را شخصاً پرداخت می‌کنم و اداره زندگی با مینی‌بوس سخت شده، این در حالی است که به راحتی چند دستگاه خودروی سواری شخصی بدون مجوز از دو مسیر مسافر را جابه‌جا می‌کنند بدون اینکه به بیمه مسافر توجه کرده و حتی پلیس راه و مسئولان پایانه مسافربری نیز کنترلی بر آنها نداشته و همه اینها موجب رونق نداشتن مسافربری با مینی‌بوس در این مسیرها شده و کسی هم جوابگو نیست.

ماوی ادامه می‌دهد: مسئولان امر از ما لباس فرم، بیمه معاینه فنی، عوارض شهرداری و غیره می‌خواهند و اگر هم در یکی از موارد نباشد جریمه می‌شویم اما آیا برای خودروهای شخصی هم این قانون اعمال می‌شود؟

وی اضافه می‌کند: فقط در این مورد وام 40 میلیون تومانی را پیش می‌کشند که این هم رانندگان با این وضعیت موجود اقتصادی قادر به دریافت و بازپرداخت اقساط آن نبوده و زیاد تمایل نشان نمی‌دهند.

نبود امکانات در پایانه مسافربری مرند

از طرفی کمبود امکانات اولیه در تنها پایانه مسافربری مرند در این مسیرها مشکلات را مضاعف کرده است اما شهرداری مرند برای احداث پایانه مسافربری جدید و مدرن طرحی در دست اجرا دارد.

سیدرضا هاشمی شهردار مرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرند اظهار کرد: این پایانه در شان مردم فهیم و شریف مرند و حومه نبوده و از طرفی با قرار گرفتن کشورهای همسایه نظر ترکیه، آذربایجان و ارمنستان هر روز شاهد تردد مسافران داخلی و خارجی در این شهر ترانزیتی هستیم.

وی گفت: ترمینال جدید و مدرن مرند در حال احداث و راه‌اندازی است.

هاشمی افزود: ساخت این پایانه با جدیت اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی و با حمایت و مساعدت‌های نماینده مردم مرند و جلفا همچنین معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند در مدت دو سال در بودجه سال 92 منظور شده که اقدام برای راه‌اندازی آن صورت خواهد گرفت. 

استقبال نکردن رانندگان از تسهیلات به دلیل نداشتن توان مالی مناسب

رئیس پایانه مسافربری شهرستان مرند هم در این مورد گفت:  نوسازی ناوگان و خودروهای فرسوده از سال 1388 به عهده مدیریت حمل و نقل گذاشته شده و پایانه دریافت وام و تسهیلات بانکی با بهره چهار درصدی را در دستور کار قرار داده که برای این منظور 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود اما چون توان مالی مالکان خودروها اجازه نمی‌دهد مابقی مبلغ برای خریداری خودروهای جدید را تامین کنند، باعث عدم استقبال رانندگان در این مسیرها شده است.

سید صادق زمانی افزود: پایانه فقط حق نظارت برای کنترل اجرای صحیح و مناسب خدمات را دارد که در اینجا لازم است برای اینکه ناوگان در این مسیرها نوسازی و موجب رضایت‌مندی شهروندان شود باید مسئولان پلیس راه از فعالیت خودروهای شخصی که در طرح ساماندهی هیچ‌گونه تعهدی در قبال حمل و نقل مسافر ندارند ممانعت کند تا حداقل روزی دو سرویس مسافر توسط مینی‌بوس‌ها انجام گیرد و براساس آن نیازهای معیشتی رانندگان زحمت‌کش برآورده شده و زمینه‌ساز برای اقدامات بعدی شود. 

پایانه مسافربری ویترین جامع یک شهر 

غلامرضا اکبری اسبق، رئیس انجمن صنفی مینی‌بوس‌داران مرند و حومه نیز با اشاره به عمر زیاد خودروها در این سه مسیر و وضعیت امکانات قطعات و خدمات خودروهای رانندگان که نمی‌تواند پاسخگویی مسافران در این مسیرها باشد، به خبرنگار فارس گفت: پایانه مسافربری به عنوان ویترین جامع یک شهر است که هر چقدر از امکانات اولیه مناسب و خوب برخوردار باشد می‌تواند زیبایی آن شهر را به مسافران نشان دهد.

در حال حاضر 65 دستگاه مینی‌بوس در مسیر مرند- تبریز، 12 دستگاه در مسیر مرند - خوی و 6 دستگاه در مسیر مرند - جلفا با ناوگان فرسوده به مسافران و شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

امید است با نوسازی ناوگان برون‌شهری در مسیرهای مرند- تبریز، مرند- خوی و مرند- جلفا علاوه بر تامین امنیت جانی مسافران، باعث روان شدن تردد خودروها و سریع رسیدن مسافران به مقصد شود.

شهرستان مرند با وسعت 3286 کیلومتر مربع (7.2 درصد مساحت استان) در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان جلفا، از سمت شرق با شهرستان ورزقان، از سمت غرب با استان آذربایجان‌غربی و از سمت جنوب با شهرستان شبستر هم‌مرز است.

انتهای پیام/60001/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول