اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک روز قبل از مراسم قالیشویان صورت گرفت

آغاز پیاده‌روی 2 هزار نفری عزاداران فین کاشان

یک روز مانده به دومین جمعه از مهرماه و آغاز مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال، کاروان بزرگ پیاده‌روی عزاداران فین کاشان عازم کربلای ایران شدند.

آغاز پیاده‌روی 2 هزار نفری عزاداران فین کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان پیش از ظهر امروز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاروان 2 هزار نفری از اهالی منطقه فین در قالب دسته عزاداران شهید اردهال از مسجد جامع این منطقه، محل برگزاری نماز جماعت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) تا قتلگاه آن‌ امامزاده در مشهد اردهال به طول 50 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند.

محمد احترامی خاطرنشان کرد: در مراسم پیاده‌روی بزرگ 2 هزار نفری، اهالی فین با لباس‌های متحدالشکل همراه با عزاداری و سینه‌زنی از ساعاتی پیش و در فاصله یک روز پیش از مراسم قالیشویان با چوبدستی‌های خود از محل مسجد جامع فین حرکت کردند و مسیر 50 کیلومتری تا مشهد اردهال را با عبور از خیابان‌های اصلی شهرستان کاشان و سپس منطقه راوند‌، روستای حسن‌رود و علوی می‌پیمایند تا شامگاه امروز وارد مشهد اردهال کربلای ایران شوند.

وی با اشاره به فلسفه اجرای مراسم پیاده‌روی اهالی فین کاشان در مورد فلسفه این آیین ابراز داشت: مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمن و در حالی که چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند ولی زمانی می‌رسند که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.

احترامی در خصوص برنامه‌های دیگر این آیین پیاده‌روی متذکر شد: امشب بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری در بارگاه ملکوتی خضرت علی ابن امام محمد باقر(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلیمن طائب برگزار می‌شود.

گفتنی است در این مراسم پرشور و معنوی که مردان‌، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان خردسال در آن حضور دارند، زنان منطقه فین نیز با دلی ‌آکنده از عشق و مودت خالصانه و عاشقانه به اهل بیت(ع) و این ذریه پاک رسول خدا(ص) که در مشهد اردهال آرمیده شرکت می‌کنند.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان با حضور مسئولان کشوری و محلی و با سخنرانی محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 الی 12 صبح روز جمعه فردا 12 مهرماه و دومین جمعه ازمهرماه در بارگاه سلطان علی بن باقر (ع) در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است.

انتهای پیام/2406/ش30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول