اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان مطرح کرد

لاریجانی سخنران مراسم قالیشویان / پیش‌بینی حضور نیم ‌میلیون زائر در آستان شهید اردهال

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان از برگزاری این مراسم در مشهد اردهال امسال ساعت هشت صبح روز جمعه 12 مهرماه با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.

لاریجانی سخنران مراسم قالیشویان / پیش‌بینی حضور نیم ‌میلیون زائر در آستان شهید اردهال

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد احترامی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اهالی فین کاشان بر اساس یک سنت مذهبی‌ قدیمی در نخستین جمعه از مهرماه و به فاصله یک هفته به آغاز برگزاری مراسم سنتی مذهبی‌ قالی‌شویان، با انجام چاوش‌خوانی به استقبال این آیین می‌روند و به این طریق مردم این منطقه خود را آماده حضور در مراسم سنتی-مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال می‌کنند.

وی افزود: عزاداران حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) همه ساله در نخستین جمعه از مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع فین با اجرای برنامه چاوش‌خوانی، مدیحه‌سرایی و سخنرانی، آمادگی خود را برای برگزاری مراسم قالی‌شویان اعلام می‌کنند.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در ادامه عصر حاضر را عصر ارتباطات و انفجار اخبار و دهکده کوچک جهانی دانست و یادآور شد: با وجود انواع وسایل ارتباط جمعی، مردم فین کاشان برای حفظ جایگاه مذهبی‌ مراسم قالی‌شویان شهید اردهال مراسم چاوش‌خوانی را برگزار می‌کنند.

احترامی با اشاره به اینکه پیش از این ، مراسم جار نیز برگزار می‌شد بیان داشت: مردم فین کاشان در حال حاضر به جای برگزاری مراسم سنتی جار، آیین چاوش‌خوانی را که پیام‌آور نزدیک شدن به مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان است را در این مسجد برگزار می‌کنند.

وی متذکر شد: در حال حاضر نیز با وجود ایجاد دهکده جهانی، به دلیل حفظ شأن و جایگاه مذهبی مراسم قالی‌شویان شهید اردهال به عنوان یک امامزاده واجب‌التعظیم این سنت قدیمی و مذهبی تاکنون باقی مانده و هر ساله توسط اهالی منطقه فین کاشان برگزار می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال در ادامه از برگزاری مراسم پیاده‌روی مردم فین کاشان به مشهد اردهال خبر داد و افزود: حدود 2 هزار نفر از اهالی فین کاشان با لباس‌های متحدالشکل همراه با عزاداری و سینه‌زنی از صبح روز پنج‌شنبه 11 مهرماه یک روز قبل از مراسم قالی‌شویان در حالی که چوب به دست دارند پیمودن مسافت 50 کیلومتری را از محل مسجد جامع فین آغاز کرده و با حرکت در مسیرهای اصلی و عبور از منطقه راوند‌، روستای حسن‌رود و علوی در ادامه به مشهد اردهال می‌رسند.

وی با اشاره به فلسفه اجرای مراسم پیاده‌روی اهالی فین کاشان گفت: مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمن در حالی که چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند ولی زمانی می‌رسد که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.

این مسئول، در ادامه از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال در دومین جمعه از مهرماه امسال خبر داد و یادآور شد: مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال امسال ساعت 8 صبح روز جمعه 12 مهرماه با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز و مراسم قالی‌شویان از ساعت 10 صبح به مدت دو ساعت تا اذان ظهر ادامه خواهد داشت.

وی، با اشاره به برپایی مراسم روضه‌خوانی و عزاداری شب‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه قبل از مراسم قالی‌شویان و جمعه شب به عنوان شام غریبان شهادت شهید اردهال، گفت: حجج اسلام ماندگاری، طائب و حسن صدیقی، سخنرانان سه شب عزاداری  هستند که با حضور هیئت‌ها و مجمع‌های مذهبی فین کاشان در صحن عامر بن ناصر فینی بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به یک میلیون نفر زائر امسال طی مدت چهار روز وارد مشهد اردهال خواهند شد پیش‌بینی کرد در روز برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان بیش از 500 هزار نفر زائر از کاشان و شهرستان‌های سراسر کشور حضور داشته باشند.

احترامی، حضور مسئول تبلیغات ستاد مراسم در برنامه صبح به خیر ایران شبکه یک، برگزاری نمایشگاه عکس مراسم سنتی مذهبی‌قالی‌شویان ، چاپ و توزیع ویژ‌ه‌نامه سفیر اردهال در تیراژ 2 هزار نسخه، سه شب روضه‌خوانی، اجرای مراسم شام غریبان حضرت و ... را از جمله برنامه‌های جنبی مراسم اعلام کرد.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان تصریح کرد: ستاد مراسم فعالیت خود را یک‌ماه قبل از مراسم آغاز کرده است ضمن اینکه ستاد مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال در تمامی ایام سال به ویژه چهارشنبه شب هر هفته به استثنای دو هفته اول ماه محرم فعال است.

احترامی خاطرنشان کرد: برای برگزاری مراسم ادارات، ارگان‌ها و تمامی دستگاه‌های شهرستان دو هفته قبل از مراسم بسیج شده و با هماهنگی بخشدار منطقه نیاسر پشتیبانی‌های لازم انجام می‌شود که در این راستا 10 کمیته از جمله کمیته‌های بهداشت، سقایت و .... فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

به گفته وی، تمامی مسئولان هیئت‌های مذهبی منطقه فین کاشان و تعدادی از روحانیون در ستاد برگزاری مراسم قالی‌شویان عضویت دارند.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در پاسخ به برخی از شبهات در مورد زمان شهادت علی بن امام محمد باقر(ع) یادآور شد: شهادت و مراسم عزاداری حضرت به تاریخ قمری در 27 جمادی است و مراسم سنتی مذهبی‌قالی‌شویان شهید اردهال به تاریخی شمسی در دومین جمعه از مهرماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2406/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول