اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس و داور تئاتر بین‌المللی مریوان:

وظیفه هنرمند بردن تئاتر به میان مردم است

مدرس تئاتر کشور گفت: وظیفه هنرمند بردن تئاتر به میان مردم است.

وظیفه هنرمند بردن تئاتر به میان مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قطب‌الدین صادقی چهارشنبه‌شب در حاشیه هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی کشور و در جمع گروه‌های نمایشی استان کردستان با بیان اینکه کار هنرمندان تئاتر دو جنبه دارد، اظهار کرد: در عین داشتن روحیه انتقادی و بیان مشکلات و دغدغه‌های مردم و حفظ وجه اجتماعی کار باید هنرمندان این عرصه به سراغ توده‌های مردم بروند.

وی، مهم‌ترین تعریف از تئاتر خیابانی را بردن آن به میان توده‌های مردم عنوان کرد و افزود: متأسفانه هنوز بخشی از زندگی مردم ما غیرفرهنگی است.

مدرس تئاتر کشور با اشاره به اینکه طبق تحقیقات، سهم بودجه بخش‌های مختلف فرهنگ در سبد روزانه خانوار ایرانی 3.2 است، اذعان داشت: این در حالی است که سهم بودجه دخانیات در این سبد 3.7 است.

صادقی تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد برای خانواده ایرانی سیگار مهم‌تر از هفت هنر است و تولیدات فرهنگی و هنری جایگاه بالایی در خانواده ایرانی ندارد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در دوره مدرنیته نقد است اظهار کرد: نگرش دوباره بر اصول و ارکان اجتماعی و دستاوردهای گذشته در این برهه زمانی لازم و ضروری است.

داور هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، یکی از راه‌های نقد را هنر نمایش دانست و متذکر شد: توده‌های مردم هنوز در زندگی سنتی هستند و وارد مدرنیته نشده‌اند.

صادقی، راه آشنایی مردم با زندگی مدرن را توسعه تئاتر عنوان کرد و یادآور شد: اگر مردم به سراغ تئاتر نمی‌آیند ما باید تئاتر را به میان آنها ببریم و این مهم‌ترین وظیفه تئاتر خیابانی است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از زبان‌های مشترک برای درک و تفاهم نسبت به همدیگر تئاتر است، تأکید کرد: نمایش باید به قدری جذاب باشد که لذت دیدن آن به مخاطب چشانده شود و تبدیل به دل‌مشغولی و تفکر وی بشود.

مدرس تئاتر کشور افزود: در دوره گذار از زندگی سنتی به مدرن رسالت ما هنرمندان این است که مردم را «آلوده» و دمخور با تئاتر کنیم و تنها از طریق یک تئاتر مردمی اجتماعی مؤثر و زیبا این امر امکان‌پذیر است.

داور هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با اذعان به اینکه در کشور به اندازه کافی بودجه و امکانات برای تئاتر صحنه‌ای وجود ندارد اظهار کرد: تئاتر خیابانی یک فرصت است و هنر نمایش نقش تربیتی عظیم و مقدسی بر عهده دارد.

وی عنوان کرد: شهامت هنری فرهنگی هنرمند تئاتر می‌تواند محیط غیر تئاتری را مدیریت کند و این فضا را در چارچوب فعالیت خود در بیاورند که این موضوع کار بزرگی است.

صادقی با تأکید بر لزوم جداسازی انواع تئاتر خواستار توجه به تعریف هر کدام آنها از سوی گروه‌های نمایشی شد و گفت: باید موضوعات تئاتر خیابانی خاص این گونه از تئاتر باشد که در این راستا انتخاب متن مناسب الزامی است.

داور هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر خیابانی را معترض و انتقادی عنوان کرد و افزود: باید در کمترین زمان ممکن تماشاگر از طریق یک شوک متوجه پیام و نکته اصلی نمایش شود.

مدرس تئاتر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ تدابیر لازم و برگزاری اینگونه جشنواره‌ها زمینه رشد و ارتقای تئاتر خیابانی کشور فراهم شود.

انتهای پیام/79012/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول