اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دولت یازدهم و لزوم توازن توانمندی‌های توسعه‌ای سوادکوه

توازن بین توانمندی‌ها و توسعه به عنوان ضرورتی برای دولت یازدهم در شهرستان سوادکوه است.

دولت یازدهم و لزوم توازن توانمندی‌های توسعه‌ای سوادکوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای مازندران آغاز به کار علیرضا یونسی رستمی به عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران را به عنوان نقطه آغاز برای تغییرات در فرمانداری‌های استان مازندران می‌دانند.

*21 شهرستان مازندران در تاب و تاب تغییرات

21 فرمانداری شهرستان‌های استان مازندران پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در تب و تاب تغییرات قرار گرفتند و گمانه‌زنی‌ها درباره مسئولانی که باید جای خود را به افرادی با رویکرد دولت جدید بدهند، آغاز شده است.

دولت تدبیر و امید با شعار محوری اعتدال بر دور بودن خود از نگاه صرفا گروهی تاکید کرده است و معیار وابسته بودن به اصلاح‌طلب یا اصولگرا را به عنوان شاخصی برای تغییرات رد کرده است.

حضور تفکر جدید در اداره امور کشور به ناچار تغییرات متناسب با دیدگاه‌های خود را جستجو می‌کند و انتخاب استاندار و فرماندار به عنوان مسئولان ارشد استان و شهرستان از مهم‌ترین انتخابات محسوب می‌شود.

*36 وظیفه برای معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری

هر چند در پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران درباره سوابق اجرایی و مدیریتی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران در دولت یازدهم مطلبی درج نشده است ولی با نگاهی به اطلاعات شفاهی موجود، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران سابقه و کارنامه و گسترده نگری لازم برای تصمیمات مناسب را دارد هر چند در صفحات زیرمجموعه این معاونت همچنان نام و تصویر معاونت سابق به چشم می‌خورد که البته باید به حساب ترافیک کاری استانداری در نقل و انتقالات دولت دهم به یازدهم جستجو کرد.

با نگاهی بر برخی از وظایف 36 ماده‌ای معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و مطابقت با وضعیت شهرستان سوادکوه می‌توان انتظارات از تغییرات جدید در مدیریت استان را برای شهرستان سوادکوه بر شمرد.

*شاخص‌های انتخاب فرماندار و کارنامه عملکرد

هماهنگی و هدایت فرمانداران برای تحقق سیاست‌های عمومی و برنامه‌های دولت از وظایف اولیه معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری است.

انتخاب فرمانداران به عنوان نقطه آغاز اجرایی شدن برنامه‌های دولت در شهرستان است و البته این انتخاب می‌تواند با تایید ادامه فعالیت فرماندار، معاونت فرماندار یا بخشداران دولت گذشته هم همراه باشد.

با نگاهی به فعالیت‌ها و کارنامه یازدهمین فرماندار سوادکوه می‌توان لیستی از انتظارات انجام شده و انجام نشده را مشاهده کرد که بررسی آن به همراه شاخص‌های مورد نظر دولت جدید می‌تواند به انتخاب مسئولان ارشد شهرستانی کمک کند.

*سوادکوه و تقسیمات کشوری

ارائه پیشنهادات لازم برای تغییر و اصلاح تقسیمات کشوری توسط معاونت سیاسی امنیتی از وظایف دیگر آن است.

تقسیمات کشوری یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و بعضا امنیتی شهرستان سوادکوه از آغاز تاسیس آن در سال 1359 تا کنون بوده است.

دور بودن فرمانداری شهرستان از مراکز انتظامی و امنیتی شهرستان، تنش‌های مختلف در هنگام راه‌اندازی یک اداره یا نمایندگی، صرف انرژی شهری و شهرستانی برای تغییر مکانی ادارات و نهادها و یا انتخاب و تغییر مدیران، ایجاد بخشداری جدید زیراب و الحاق یا عدم الحاق دهستان ولو پی، تاسیس فرمانداری سوادکوه شمالی و لزوم تاسیس نمایندگی یا ادارات مستقل در آن، منطقه گدوک و جدایی آن از استان برخی از مسائلی است که در حوزه تقسیمات کشوری سوادکوه به چشم می‌خورد.

*ضعف ادارات و نهادها در برنامه‌های جمعی شهرستانی

برنامه‌ریزی در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با مشارکت ادارات ذی‌ربط و مشارکت‌های عمومی و فرمانداران و بخشداران نیز در وظایف معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری به چشم می‌خورد.

مشارکت ادارات و نهادهای شهرستانی در اجرایی کردن برنامه‌های جمعی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و مذهبی و ورزشی سوادکوه ضعیف است که برای نمونه می‌توان به؛ عدم همراهی با باشگاه ورزشی صدرا زیراب در تسهیل و روان سازی فعالیت‌ها و میزبانی مسابقات لیگ برتر کشتی در سوادکوه که علاوه بر انعکاس رسانه‌ای، جذب جوانان و نوجوانان زیادی را در سالن‌های کشتی به همراه داشته است که عدم همراهی‌ها و هماهنگی‌های عموما معنوی باعث دلسردی مدیر آن باشگاه ورزشی را که در مقطعی از زمان پشتیبانی مالی و مدیریتی 21 تیم استانی و کشوری و بین‌المللی را بر عهده داشته را فراهم کرده است.

در اختیار داشتن وزن 66 کیلویی کشتی تیم ملی در طول سالیان اخیر، سوادکوهی بودن اولین اعزامی رشته شمشیربازی به المپیک، پرافتخارترین ورزشکار رشته تیراندازی جانبازان نمونه‌ای از افتخار آفرینی ورزشکاران سوادکوهی است.

در عرصه مذهبی هم می‌توان به حضور کمرنگ مسئولان در برنامه‌های مناسبتی و اعیاد و شهادت‌ها و در نماز جمعه را بیان کرد.در عرصه هنری هم دغدغه‌های هنرمندان نمایش، رسانه، شعر، موسیقی و... قابل توجه است که لزوم استفاده از ظرفیت‌های گسترده انسانی این شهرستان ضروری به نظر می‌رسد.

*کمترین جرم و جنایت مازندران در سوادکوه

بررسی و مطالعه پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌پذیری‌های جامعه، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان (اعم از دختران و پسران) نیز از وظایف دیگری است که برای معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری لحاظ شده است.

شهرستان سوادکوه به دلیل پشتوانه دینی و مذهبی و صفای باطن مردم آن به بیان مسئولان قضایی شهرستانی و استانی دارای کمترین جرم و جنایت در استان است و از طرف دیگر با گسترش شهر نشینی و ابعاد مختلف آن شاهد پررنگ شدن برخی از آسیب‌ها در این شهرستان هستیم که نیاز به بررسی عالمانه و ارائه راهکارهای منطقی و بومی و آینده‌نگرانه دارد.

ساخت و ساز ویلاها و افزایش خوش‌نشینی در شهرستان سوادکوه که تا 700 جاذبه طبیعی و فرهنگی و مذهبی و تاریخی دارد از موضوعاتی است که نیاز به آسیب‌شناسی اجتماعی و فرهنگی دارد، احترام به شیوه زندگی و رفتاری و پوشش مناطقی که شاهد حضور افراد از فرهنگ‌های مختلف و متناقض و بعضا متضاد هستیم باید مورد کنکاش قرار گیرد و راهکارهای لازم برای آن اندیشیده شود.

برنامه‌ریزی در جهت توسعه ورزش همگانی نیز از مسائل مورد نظر برای معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری است.

برگزاری برنامه‌های ورزشی در سوادکوه همواره با استقبال عمومی مواجه بوده است که پیاده‌روی عمومی شهر زیراب تا امامزاده ابوطالب و برگزاری کشتی لوچو شهری نمونه‌ای از وجود ظرفیت عمیق ورزش همگانی در شهر زیراب است که گردشگری ورزشی با ابعاد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آن هم از توانمندی‌هایی است که اقدامات اولیه برای توسعه آن انجام شده است و برای نهادینه آن به حمایت مالی و مدیریتی و همکاری شهرستانی نیاز است.

*بانک نخبگان سوادکوه

پیگیری و اقدام در جهت انطباق وضعیت ادارات و سازمان‌ها و نهادها با واحدهای تقسیمات کشوری در سوادکوه شمالی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

شهرستان سوادکوه با سابقه 33 ساله خود تا دولت دهم از وجود برخی از ادارات و نهادها محروم بود که شاهد استقرار حدود 10 اداره را در آن دولت شاهد بوده‌ایم و این مشکل برای شهرستان سوادکوه شمالی خودنمایی می‌کند که لازم است برای آن تدابیر لازم در مدت زمان کوتاه اندیشیده شود.

برنامه‌ریزی و انجام نشست‌های مستمر با نخبگان و شخصیت‌های دارای نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به منظور آگاهی از دیدگاه‌های آنها و تبادل نظر که جای خالی آن در شهرستان سوادکوه به چشم می‌خورد.

راه‌اندازی بانک نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در شهرستان سوادکوه مقدمه تحولی است که با استفاده از توان نخبگان به دست می‌آید.

ظرفیت‌های مختلف و گسترده نخبگان در سوادکوه ندیده گرفته شده و این در حالی است که حضور مدیران و فرهیختگان این شهرستان در سطح بین المللی و ملی زبانزد است.

پیگیری برگزاری همایش‌های علمی مربوط به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و بزرگداشت نخبگان و مشاهیر استان که با توجه به غنی بودن سوادکوه در این مقوله لازم و ضروری به نظر می‌رسد که البته باید از دانشگاه آزاد اسلامی که در این زمینه گام‌های مناسبی را بر داشته است تقدیر کرد.

ایجاد دبیرخانه دائمی ویژه نخبگان و یا برگزاری مستمر همایش‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی با موضوعات بومی لازم به نظر می‌رسد.

*تاثیرگذاران در انتخاب و فعالیت فرمانداران

استفاده از دیدگاه‌های علما و روحانیون سوادکوهی، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و فرهیختگان و نخبگان سوادکوهی می‌تواند در انتخاب و حمایت و همراهی با مسئولان ارشد شهرستانی نقطه قوتی به نظر برسد.

شهرستان سوادکوه برای رهایی از بالاترین نرخ بیکاری و صفت نامناسب محرومترین شهرستان مازندران نیاز به حمایت ویژه و پشتیبانی همه جانبه ملی و استانی دارد و با جهش در بخش‌های مختلف می‌تواند خود را به شهرستان‌های برخوردار نزدیک کند.

*سوادکوه و لزوم توازن بین توانمندی‌ها و توسعه

موضوع پایان‌نامه کارشناسی خود را درباره مقایسه شهرستان سوادکوه با شهرستان‌های مازندران در موضوع توانمندی‌ها و محرومیت‌ها انتخاب کرده بودم که شهرستان سوادکوه از لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های توسعه در ردیف پنج شهرستان توسعه یافته استان و از لحاظ محرومیت هم در رتبه‌های برتر قرار داشته است که برای برقراری توازن بین توانمندی‌ها و توسعه به انتخاب مدیری توانمند و همه جانبه‌گر و قاطع در شهرستان سوادکوه نیاز است.

----------------

عمران اکبرنژاد

----------------

انتهای پیام/86015/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول