اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط اوقاف شهرستان دنا صورت گرفت

غبارروبی بقعه امامزاده بی‌بی زهرا خاتون (س) روستای کره‌

به همت اوقاف شهرستان دنا غبارروبی بقعه امامزاده بی‌بی زهرا خاتون (س) روستای کره برگزار شد.

غبارروبی بقعه امامزاده بی‌بی زهرا خاتون (س) روستای کره‌

رامین چرومی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به برنامه‌های اجرایی سازمان اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های مهم  این سازمان غبارروبی امامزادگان در سطح استان بوده که هر ساله و در ایام  مختلف سال این آیین برگزار می‌شود.

سخنگوی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد غبار روبی امامزاده بی‌بی زهرا خاتون (س) روستای کره شهرستان دنا را از برنامه‌های این سازمان عنوان کرد.

این مسئول به موقعیت جغرافیایی امامزاده بی‌بی زهرا خاتون (س) روستای کره پرداخت و گفت: این امامزاده در ضلع غربی روستای کره از توابع شهرستان دنا در فاصله 25 کیلومتری غربی جاده سی‌سخت و 40 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج واقع شده کوه میرمالونی در شمال، کوه کره در جنوب غربی و رودخانه کره در مسیر آبادی روان است. 

چرومی تصریح کرد: به نقل از کتاب دائرة‌المعارف شجره‌آل رسول(ص) جلد سوم نوشته سید علی موسوی‌نژاد سوق در مورد این بقعه متبرکه گفته بنای قدیم امامزاده از سنگ و گچ (ساروج) اجرا شده و نمای داخلی و بیرونی ساختمان و گنبد با استفاده از ملاط گچ اندود شده ،است.

مسئول روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساختمان بنا به هم متصل و دارای سه باب اطاق که یکی از آن‌ها گنبدخانه که در وسط آن مرقد مطهر قرار گرفته و در ضلع جنوب غربی بنا اطاقکی است که به احتمال زائرسرا و گاه به صورت انبار نذورات از آن استفاده می‌شد.

وی در ادامه یادآور شد: در ضلع شمالی گنبدخانه یک باب اطاق 80/2*3 متر جدا از بنای امامزاده بوده که ساکنان محله آن را مقبره امامزاده جعفر برادر امامزاده بی‌بی زهرا خاتون(س) نامیدند که در جوانی فوت کرده و در این مکان دفن شده که بنا به وصیت امامزاده بی‌بی زهرا خاتون(س) ایشان را در کنار برادرش جعفر دفن کردند.

چرومی خاطرنشان کرد: بنای قدیم امامزاده تا قبل از سال 1356 هجری ـ شمسی بارها توسط اهل خیر مرمت شده که آخرین بار در سال 1370 هجری ــ شمسی توسط اداره اوقاف استان با همیاری مردم آبادی تخریب و با طرح جامع‌تر تجدید بنا شده که در وسط گنبد خانه قبر امامزاده بی‌بی زهرا خاتون‌(س) قرار گرفته، است.

انتهای پیام/82011/ش30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول