اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم:

سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حملات قلبی است

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم گفت: سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حملات قلبی است.

سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حملات قلبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، حکمت‌‌الله مرادی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در میان بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از عوامل عمده مرگ و میر در سطح جهان است.

وی ادامه داد: در ایران 38 درصد از کل مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است و مهم‌ترین گروه بیماری‌های قلبی و عروقی بیماری‌های عروق کرونر قلب و عوارض ناشی از آن است.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از بیماری‌های چند فاکتوری است، خاطرنشان کرد: فشار خون بالا، مصرف دخانیات، دیابت، تغذیه نامناسب (مثل مصرف زیاد چربی و نمک و مصرف کم میوه و سبزی) چربی خون بالا، سابقه خانوادگی، سن بالا، جنس و کم‌تحرکی از عوامل این بیماری‌هاست.

مرادی تصریح کرد: در میان عوامل مذکور کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، اختلالات چربی خون به عنوان عوامل ایجادکننده بیماری‌های قلبی و عروقی به ‌شمار می‌روند که همگی ریشه در الگوی نامناسب زندگی دارند.

وی عنوان کرد: با اصلاح شیوه‌های زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر می‌توان از شیوع این بیماری به میزان 80 درصد کاست.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم یادآور شد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با عنوان «همواره در جاده قلب سالم حرکت کنیم» با هدف سلامتی انسان‌ها و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی بر سلامتی زنان و کودکان تأکید دارد.

مرادی تأکید کرد: استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات، استفاده از نمک روزانه کمتر از 5 گرم، کاهش مصرف چربی، کاهش مصرف غذاهای آماده و قطع استعمال دخانیات نقش بسزایی در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی دارد.

وی، نقش تحرک‌ بدنی روزانه را در پیشگیری از این بیماری‌ها مهم دانست و افزود: 30 تا 45 دقیقه راهپیمایی سریع در بیشتر روزهای هفته که همراه با افزایش تعداد ضربان قلب باشد، توصیه می‌شود.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم، سیگار را یکی از مهم‌ترین عوامل بروز حملات قلبی دانست و بیان داشت: احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری تا 70 درصد بیشتر از یک فرد غیرسیگاری است.

مرادی اذعان داشت: افرادی که سیگار می‌کشند و در کنار آن به سلامتی قلب و بدن خود اهمیت می‌دهند، بدانند که این دو در تضاد هستند و باید سعی کنند از همین امروز سیگار را کنار بگذارند.

وی ابراز داشت: برخی متخصصان، استرس و ناراحتی اعصاب را مهم‌ترین دلیل بیماری‌ها و عوارض قلبی به حساب می‌آورند؛ تا جایی که معتقدند استرس حاد، در حد عواملی همچون سیگار کشیدن، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و عدم فعالیت بدنی، می‌تواند ریسک حمله قلبی را افزایش دهد.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت دیلم، افراد بالای 35 سال را به انجام تست منظم توصیه کرد و متذکر شد: اگر در خانواده‌تان، فرد یا افرادی باسابقه بیماری و یا حمله قلبی هستند، آگاه باشید که شانس بروز این بیماری در شما بیشتر از سایرین است.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: با بررسی سطح کلسترول خون و اندازه‌گیری فشار خون در بازه‌های زمانی منظم می‌توان قبل از بروز حادثه از خود محافظت کرد.

انتهای پیام/66006/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول