اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد/

راهیابی 8 گروه به مرحله پایانی / ملاک انتخاب آثار برتر تئاتر ‌شایستگی است‌

کارگردان برجسته و داور جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ملاک انتخاب آثار برتر تئاتر استانی شایستگی است و هیچ مشخصه دیگری در این مسیر اثرگذار نیست.

راهیابی 8 گروه به مرحله پایانی / ملاک انتخاب آثار برتر تئاتر ‌شایستگی است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امیر نوروزی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به راهیابی هشت گروه به مرحله پایانی جشنواره  تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: انتخاب آثار جشنواره تئاتر استانی بر اساس تشخیص ما و نه بر اساس سفارش یا مصلحت بوده است.

داور بازبینی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد امروز در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج ابراز داشت: اگر بپذیریم که تئاتر یک علم بوده و هر اجرای تئاتر از اصول و قواعدی که خود وضع کرده پیروی می‌کند پس این اثر باید پاسخگوی سؤال‌هایی باشد که آن قرارداد برای دیگران ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تفاوت نگاه داوران در جشنواره‌های مختلف تئاتر افزود: اصولا برای انتخاب آثار در جشنواره‌های مختلف نظرات داوران متفاوت بوده و اگر جشنواره خاصی همچون " آنتیگونه " باشد که نسبت به بازخورد شخصی و نگاه شخصی کارگردان به یک موضوع و ذائقه هنری کارگردان در مواجه با متن بوجود می‌آید، کار برای داور آسان‌تر است.

نوروزی ادامه داد: چرا که در متن آنتیگونه فقط به برخورد هنری و توانمندی‌های شخصی کارگردان به موضوع نگاه می‌شود اما در جشنواره‌های استانی هیچ محدودیتی برای انتخاب موضوع و شیوه کار وجود ندارد و کار داوران سخت‌تر و نیاز است که کار را نسبت به اصول و قواعد انتخاب شده برگزیده مؤلف نسبت به موضوع و شیوه اجرایی بسنجند.

این کارگردان گچسارانی پیروی از از اصول و قواعد را مهم برشمرد و گفت: هر سه داور بازبینی این دوره از جشنواره تئاتر استانی با تمام پشتوانه و تجربه کاری که در طول سالیان متمادی در عرصه تئاتر و هنر داشته‌اند نسبت به انتخاب کارهای راه یافته به بخش پایانی هم قسم و هم پیمان شدند که در انتخاب آثار با نادیده گرفتن مؤلف نسبت به آثار ارائه شده داوری کنند.

نوروزی با بیان اینکه در این انتخابات سعی کردیم نظر کارشناسی بر نظر شخصی مقدم باشد و سلیقه شخصی داوران دخالت داده نشود، اظهار داشت: هر اجرایی می‌تواند تابع شرایط خاص زنده بودن آن اثر باشد که در داوری آثار این دوره از جشنواره نسبت مقایسه قیاسی یک اثر با اثر دیگری لحاظ نشد و شیوه انتخاب هر اثر برای همان اثر محک زده شد که هر اثر تا چه حد به قراردادهایی که خود درباره خود وضع کرده پاسخ داده است.

این هنرمند که حضور در چندین دوره از جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر را در کارنامه کاری خود دارد با اشاره به سنجش خصوصیت اثر نمایشی در ایجاد ارتباط با مخاطب نسبت با موضوع افزود: در انتخاب یک اثر باید به زیبایی شناسی، بدعت و نوآوری، شگفتی و موضوعیت آن اثر توجه شود و اگر این چهار عنصر برای یک اثر نمایشی لحاظ شود یک اثر ویژه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین فاکتور در یک اثر هنری این اجتناب از توهم شخصی و هر آن چه مؤلف در نگاه خود و اندیشه خود دارد، ابراز داشت: در انتخاب یک اثر هنری باید به تاثیری که در نگاه مخاطب گذاشته توجه شود و درباره آن قضاوت کنیم.

نوروزی از دیگر فاکتورهای مهم در یک اثر هنری به شرایط اخلاقی، عقلانی و انسانی اشاره و اذعان کرد: هرگز تجربه چند ساله و شخصیت خودم را به خاطر شخصی که معلوم نیست ماندگاری‌اش در تئاتر چقدر است را زیر سوال نمی‌برم.

وی با بیان این‌که در جایگاه یک کارشناس تئاتر هرگز مصالح شخص یا گروهی را زیر سوال نمی برم افزود: من عمله فرهنگی هستم و وام دار کسی در عرصه هنر و فرهنگ نیستم و سعی می کنم در همه مراحل از خودم و بینش خودم دفاع کنم و هرگز خودم را به خاطر شخص دیگری زیر سؤال نمی‌برم.

این هنرمند گچسارانی تصریح کرد: نسبت به تعهد و تخصصم ایمان دارم و انتخابی که کرده‌ام از نظر خودم بوده و نه تحمیلی یا سفارشی بوده است.

نوروزی با تاکید بر اینکه رای هیئت داوران بازبینی جشنواره تئاتر استانی بر اساس تشخیص بوده و نه سفارش افزود: باید اذعان کنم که هیچ‌گاه سفارشی از سوی هیچ دستگاه و مسئول فرهنگی نسبت به شخص یا کار خاصی نبوده و آن چه ملاک گزینش گروه‌ها بوده و در استقلال کامل هیئت داوران به نتیجه رسید کاملا کارشناسانه بوده است.

نوروزی ادامه داد: اگر هنرمندی فکر می‌کند که در حقش اجحاف شده فکر می‌کنم خودش باید پاسخگوی حذفش باشد.

وی با بیان این‌که هیچ‌گاه یک مؤلف نمی‌تواند نقد مبرا و مطمئنی بر کار خودش بگوید، گفت: قضاوت بر عهده شارع و کارشناس است.

نوروزی با بیان اینکه در هنر زایش و خلاقیت نسبت به موضوع منحصر به فرد بوده و منحصر به همه موضوعات نیست گفت: نسبیت در هنر جاری است و اگر هنرمندی در یکی از موضوعات زمینه و توان پیشرفت را دارد دلیل نمی‌شود که فکر کند می‌تواند در دیگر موضوعات هم پیشرفت داشته باشد و باید بپذیرد که نسبیت در تئاتر جاری‌ است و امر مطلق خداست.

انتهای پیام/82009/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول