اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جولان محموله‌های ویرانگر در جاده‌های قروه

نبود نظارت بر نحوه حمل و نقل مواد معدنی در قروه، موجب شده است تنها سهم مردم این شهرستان از منابع خدادادی تخریب و تصادف باشد.

جولان محموله‌های ویرانگر در جاده‌های قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، به محدوده شهر که می‌رسد از کامیون پیاده می‌شود تا پدرش برای تحویل بار بیاید، درست‌تر که نگاه کنی به سن و سالش نمی‌خورد که بیشتر از 16 سال سن داشته باشد، اگر نمی‌شناختمش فکر می‌کردم در حال جابجایی یک محموله قاچاق هستند اما این حرف‌ها از آنان بعید است، بار کامیون را از همین فاصله دور هم می‌توان تشخیص داد، پوکه معدنی است، چون رویش چادر نکشیده‌اند و به قول معدن‌داران، پلویی بار زده‌اند.

این داستان همیشگی پدر و پسرهایی است که در مسیر معدن کار می‌کنند و از این طریق امرار معاش می‌کنند، اما این کار آنان در حقیقت بازی با جان آدم‌هاست.

پدر برای استراحت به خانه می‌آید و پسر نوجوان برای تحویل بار به معدن می‌رود و معدن‌دار هم برای اینکه بخش بیشتری از تولید خود را به فروش برساند، تا آنجایی که می‌تواند بار حمل کامیون می‌کند و آن را راهی می‌کند، اما از آنجا که پسرک گواهینامه ندارد نرسیده به محدوده شهر منتظر می‌شود تا پدر بیاید و بار را از او تحویل بگیرد و به دل جاده بزند.

در مسیرهایی که به عنوان جاده دسترسی معدن هستند، روستاییان بسیاری در آن تردد می‌کنند و وسایل نقلیه روستا یا وانت‌بار است و مسافران مجبورند که از قسمت حمل بار ماشین، برای جابجایی خود و خانواده‌شان استفاده کنند و یا تراکتورهای قدیمی که باز هم مسافران احتمالی آن جایی بهتر از قسمت بار نخواهند داشت.

سال‌هاست که بیشتر روستاییان که مسیر ترددشان به عنوان راه دسترسی معدن است از تردد محموله‌های ویرانگر گلایه دارند اما فریادهایشان به جایی نرسیده است.

عبور و مرور محموله‌های معدنی از جاده‌های روستایی علاوه بر تخریب جاده‌ها موجب شده است هر از گاهی شاهد بروز تصادفاتی در این مسیرها باشیم که یا به دلیل رانندگی نوجوانان کم تجربه فاقد گواهینامه است و یا بر اثر پرتاب قطعاتی از پوکه معدنی که به صورت غیرمجاز و بی‌حد و حصر به کامیون‌ها بار می‌زنند که با کوچکترین نسیمی این بارها از جای کنده می‌شود و با برخورد به شیشه خودروهای عبوری حواث رانندگی را رقم می‌زنند.

گاه نیز ریزش این پوکه‌ها در سطح جاده‌ها و معابر شهرهای فاقد کمربندی موجب لغزش خودروها می‌شود و اینجاست که شاید باتجربه‌ترین رانندگان نیز نتوانند خودرو خود را هدایت کنند.

*تمامی راه‌های ارتباطی قروه زیر بار ترافیکی محموله‌های معدنی قرار دارد

رییس اداره راه و شهرسازی قروه گفت: به دلیل حمل پوکه و سنگ‌های تزیینی تولیدی معادن شهرستان قروه به تمامی نقاط کشور، تمامی 140 کیلومتر راه بین شهری و 100 کیلومتر راه روستایی این شهرستان زیر بار ترافیک مواد معدنی هستند.

مصطفی رضایی با اشاره به مهم‌ترین معضلاتی که این محموله‌ها برای جاده‌های شهرستان در پی دارد، گفت: بارگیری کامیون‌ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم و حمل آن به حاشیه شهرها به منظور انبار و بارگیری مجدد به سمت مقاصد اصلی، فشار مضاعفی را به سطح جاده‌ها وارد می‌کند و موجب تخریب زودهنگام آن می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این ریزش پوکه‌ها در سطح جاده‌ها و عبور و مرور خودروها از روی آن موجب تخریب آسفالت سطح جاده‌ها می‌شود.

رضایی با اشاره به ورود سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث آسفالت و بهسازی راه‌های دسترسی به معدن که گذرگاه روستاییان نیز است، گفت: در حال حاضر 21.7 کیلومتر راه روستایی در محورهای شانوره به اوریه و سریش آباد به اللهیاری در این شهرستان در دست احداث است.

وی تصریح کرد: بهسازی و آسفالت جاده‌های دسترسی به معادن در صورتی که نظارت و کنترل بارگیری کامیون‌ها اجرایی نشود، بی‌فایده خواهد بود، چرا که در مدت زمان اندکی جاده‌ها تخریب شده و این کار تنها موجب هدر رفت اعتبارات خواهد شد.

رضایی اتخاذ راهکارهایی برای اخذ عوارض از معدن‌داران برای نگهداری و بهسازی راه‌های دسترسی به معدن را از دیگر راهکارهایی دانست که می‌تواند به عنوان مسکنی در این بخش باشد.

وی ایمن‌سازی و تقویت راه‌های ارتباطی با تعریض و آسفالت شانه راه‌ها را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که می‌تواند موثر باشد و افزود: احداث باسکول در معادن برای کنترل میزان بار کامیون‌ها نیز شیوه‌ای برای جلوگیری از حمل اضافه بار است.

*احداث 50 کیلومتر راه دسترسی به معادن در قروه

چندی پیش کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در نشست کارگروه صنعت و معدن قروه اعلام کرد که  امسال 50 کیلومتر راه دسترسی به معدن در قروه احداث و بهسازی می‌شود.

افشین شیخ‌اسماعیلی یکی از مهم‌ترین معضلات موجود در بخش معدن را نامناسب بودن راه‌های دسترسی به آن عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت که به زودی اجرایی می‌شود، بخشی از درآمد معادن به توسعه زیرساخت‌های معدنی اختصاص خواهد یافت.

شیخ‌اسماعیلی افزود: با این روند، امید است بتوانیم بخش عمده‌ای از راه‌های دسترسی به معادن را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه با این اقدام اجرای زیرساخت‌های معدنی به خود معادن واگذار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح نقش مهمی در بهینه‌سازی راه‌های دسترسی و راه‌های روستایی که به عنوان راه دسترسی معادن استفاده می‌شود، داشته باشد.

اما سوال اینجاست؛ معدن‌دارانی که به گفته فرماندار قروه هیچ سهمی در عمران و آبادی شهرستان هم که ایفا نکرده‌اند بلکه هزینه‌هایی سرسام‌آور را هم به منظور نگهداری و احداث راه، تحمیل کرده‌اند، حال اگر بخواهند سهمی در ایجاد راه دسترسی داشته باشند، آیا جاده‌ها جولانگاه کامیون‌های آنان نخواهد شد؟

*سهم مردم قروه از معادن، ویرانی جاده‌ها و تصادف است

شهرستان قروه یکی از قطب‌های معدنی استان کردستان است، که در گذشته یکی از خلاءهای این شهرستان، نبود واحد کارشناسی معدن در آن بود، اما با ادغام سازمان صنعت و معدن و بازرگانی و تاسیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، انتظار می‌رفت، واحد کارشناسی معدن در این شهرستان آغاز به کار کند که متاسفانه این امر محقق نشد و اداره صنعت، معدن و تجارت تنها اسم معدن را دارد.

با این وجود بنا بر اعلام مسئولان و کارشناسان این سازمان که هر از گاهی برای حضور در جلسات به قروه می‌آیند این شهرستان 60 واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری دارد که سالانه 3 میلیون تن انواع مواد معدنی استحصال و روانه بازار مصرف می‌کند و برای 800 نفر اشتغالزایی دارد.

با این منابع سرشار به گفته فرماندار قروه، در حال حاضر این شهرستان از منابع درآمدی معادن هیچ عایدی ندارد و این در حالی است که سالانه میلیاردها ریال اعتبار صرف بازسازی و نگهداری راه‌های روستایی می‌شود که محموله‌های معدنی تخریب کرده‌اند.

محمدرسول شیخی‌زاده در این باره می‌گوید: یکی از مشکلاتی که شهرستان با آن روبروست تخریب بی‌رویه راه‌های روستایی و محورهای مواصلاتی است که به دلیل اضافه بار و ریزش پوکه معدنی در جاده‌ها رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر تشدید برخورد با محموله‌های معدنی غیرمجاز، گفت: گاها دیده می‌شود که برخی نوجوانان کم سن و سال، کار رانندگی کامیون‌ها را در مسیر معادن بر عهده گرفته‌اند که این مسئله موجب بروز تصادفاتی نیز شده است.

فرماندار قروه در پایان خاطرنشان کرد: ریزش بار پوکه‌ها در جاده‌های شهرستان به دلیل عدم نصب چادر بارها جان شهروندان و رانندگان این مسیرها را به مخاطره انداخته است.

*قروه رتبه نخست تولید پوکه در ایران

نکته قابل توجه اینجاست که به گفته معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، شهرستان قروه دارای 13 واحد معدنی تولید پوکه معدنی است که با برداشت سالانه 515 هزار تن پوکه، رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد.

مهدی مرادی با اشاره به اینکه استان کردستان با حجم ذخایر 560 میلیون تنی جزو پنج استان برتر معدنی کشور در زمینه ارزش مواد معدنی است، افزود: بخش عمده‌ای از این معادن در شهرستان قروه قرار دارد.

*راه را مسدود می‌کنیم

عبور وسایل نقلیه سنگین از مرکز شهر در ساعات استراحت و ریزش بار پوکه در معابر و خیابان‌های سطح شهر سریش آباد، شورای اسلامی این شهر را به ستوه آورده، طوری که کار به کشیدن خط و نشان برای معدن‌داران انجامید و رییس شورای شهر اعلام کرد: یک ماه به معدن‌داران فرصت می‌دهیم تا به ایجاد مسیر فرعی برای تردد محموله‌های معدنی، اعتبار تخصیص دهند و در غیر این صورت راه را بر روی کامیون‌ها مسدود می‌کنیم.

ابراهیم مومنی افزود: قرار است نشستی با معدن‌داران منطقه برگزار شود و طی آن خواسته مردم مبنی بر ایجاد یک مسیر فرعی در خارج از محدوده شهر به سمت کمربندی نیمه‌کاره با تخصیص اعتبار از درآمد معادن، مطرح شود که اگر به این خواسته بی‌توجهی شود، مردم راه عبور کامیون‌ها از داخل شهر را خواهند بست.

وی افزود: در حال حاضر 15 واحد معدنی فعال در این منطقه وجود دارد که بخش عمده‌ای از تولیدات آن به خارج از کشور صادر می‌شود و سود کلانی را به جیب معدن‌داران واریز می‌کند، اما سهم مردم این منطقه محروم تخریب، ویرانی و تصادف است.

=============

گزارش از کلثوم مومنی

=============

انتهای پیام/79009/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول