اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره اوقاف البرز در پاسخ به فارس خواستار شد

تشکیل کارگروه ویژه برای مرمت و بازسازی اماکن مقدسه

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز خواستار تشکیل کارگروه ویژه برای مرمت و بازسازی اماکن مقدسه شد.

تشکیل کارگروه ویژه برای مرمت و بازسازی اماکن مقدسه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل بنی‌احمدی بعدازظهر امروز در نشست خبری به تشریح فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این اداره‌کل طی ماه‌های اخیر پرداخت.

وی اظهار داشت: در بحث برنامه‌هایی که برای تربیت حافظ قرآن داشتیم، در مجموع 8 هزار و 132 نفر در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده و برای آموزش این افراد 560 کلاس در سطح استان البرز برگزار شد.

این مسئول افزود: بیش از 90 درصد برنامه‌هایی که در حوزه تربیت حافظان کلام‌الله مجید داشتیم محقق شده و تاکنون 8 هزار نفر حافظ 1 تا 3 جزء قرآن تربیت کرده‌ایم که راستی‌‌آزمایی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: از این تعداد 3 هزار و 75 نفر در امتحانات شفاهی شرکت و با موفقیت دوره را به اتمام رسانده و کارنامه قبولی گرفتند.

* دعوت 37 مبلغ مذهبی از قم به استان البرز

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در طول ایام ماه مبارک رمضان گذشته، 37 مبلغ مذهبی از حوزه‌های علمیه قم توسط این اداره کل به استان البرز دعوت شده و برنامه‌های دینی را اجرا کردند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر در تمام امامزاده‌های استان نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء برگزار شده و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نماز صبح در این امامزاده‌ها هستیم که تاکنون اقامه نماز صبح در 5 امامزاده قطعی شده است.

* 7 موقوفه جدید در استان البرز از ابتدای سال‌جاری

بنی‌احمدی همچنین به فعالیت‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان البرز اشاره کرد و اذعان داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون هفت فقره موقوفه جدید از سوی مردم انجام شده است که کارهای قانونی این امور صورت می‌گیرد که از این میان باید به یک وقف اشاره کنم که پدر امام جمعه شهرستان کمالشهر که از خانواده معظم شهدا و ایثارگران است، یک باب آپارتمان را وقف کرده است.

وی همچنین به برنامه‌های این اداره برای بهسازی، بازسازی و توسعه امامزاده‌های استان البرز و اماکن مقدسه این استان اشاره کرد و گفت: این کاری است که باید صورت گیرد و انتظار داریم که همه مردم و دستگاه‌ها در این امر فرهنگی و معنوی پیشقدم باشند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز ابراز داشت: در حال حاضر 3 امامزاده در استان البرز درآمدزا هستند که این درآمدها از طریق نذورات مردمی کسب می‌شود و باقی امامزاده‌ها برای نگهداری، حفاظت، بازسازی و بهسازی نیازمند بودجه است.

* میراث فرهنگی برای بهسازی و بازسازی امامزاده‌ها همکاری کند

بنی‌احمدی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طی سال‌های اخیر میان اداره اوقاف و میراث فرهنگی اختلاف‌نظرهایی درباره بازسازی و بهسازی امامزاده‌های استان البرز ایجاد شد، سرانجام این اختلافات به کجا انجامید؟ گفت: نکته مهم در این زمینه این است که هیچ کس منکر حفظ و نگهداری از آثار باستانی و تاریخی و معنوی نیست و امامزاده‌ها و اماکن مقدسه از این امر مستثنی نیستند و اداره اوقاف البرز نیز هرگونه همکاری در این زمینه را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: اما نکته مهم این است که مسئولیت اداره امامزاده‌ها و اماکن مقدسه با اداره اوقاف است و ابتدا باید شناسایی کنیم که کدام بنا ارزش تاریخی و باستانی دارد و کدام بنا دارای ارزش کمتری است، سپس برای حفظ و نگهداری و مرمت و بازسازی آن تصمیم‌گیری کنیم.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز بیان داشت: اینجا است که اختلاف نظر ایجاد می‌شود. به عنوان نمونه در زمانی می‌گفتند فلان مکان جزو آثار باستانی و تاریخی است و مطلق به دوره صفویه و یا قاجار است. بعد خادم آن مکان می‌گفت "بابا اینجا را من ساختم، چطور می‌گوید آثار باستانی است"

بنی‌احمدی افزود: برای رفع این اختلاف نظرها نیاز به تشکیل کارگروهی ویژه با حضور اداره اوقاف و میراث فرهنگی است و در این کار گروه باید مباحث به صورت تخصصی و کارشناسی مطرح شود. البته نباید ناگفته بماند که در زمان مدیریت فعلی میراث فرهنگی تعامل و همکاری بیشتری با اداره اوقاف مشاهده می‌شود که امیدواریم همین روند تداوم یابد.

* موقوفات مردم ارث پدر ما نیست که راحت ببخشیم

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موقوفاتی در استان البرز وجود دارد که توسط برخی دانه درشت‌ها و اشخاص حقیقی به صورت غیرقانونی تصرف شده باشد؟ گفت: در استان البرز چنین پرونده‌ای نداریم و مشکل ما با سازمان‌ها و ادارات است و البته تعداد پرونده‌ها نیز زیاد نیست.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز با تأکید بر اینکه موقوفات مردم ارث پدر ما نیست که راحت ببخشیم، یادآور شد: بارها گفته‌ایم که تا زمان داشتن مسئولیت، هرگز از نیات خیرین و واقفان کوتاه نمی‌آییم و اجازه نمی‌دهیم که افرادی بخواهند موقوفات مردم را به راحتی تصرف کنند.

بنی‌احمدی متذکر شد: البته همانطور که گفتم چند پرونده در این زمینه داریم که طرف ما سازمان‌ها هستند، به عنوان نمونه در مورد یک زمین وقفی که پیش از این بر اساس قانون در اختیار آموزش و پرورش بر اساس نیت واقف قرار گرفته بود، در استانداری بدون حضور نمایندگان اداره اوقاف تصمیم‌گیری شد و به بنیاد ملی نخبگان واگذار گردید که ما در این زمینه به مراجع قضایی شکایت کردیم.

وی افزود: عده‌ای آمدند و پادرمیانی کردند و گفتند چرا شکایت کردید، گفتیم اگر ارث پدر ما بود با قدرت از آن دفاع می‌کردیم و حالا هم همین کار را می‌کنیم، ضمن اینکه من ارث پدرم را می‌توانم ببخشم، اما موقوفات مردم را نه.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز بیان داشت: پرونده بعدی مربوط به زمین‌هایی است که در محدوده آبگیری سد طالقان قرار دارد. بخشی از این زمین‌ها وقفی بود. کارشناسان برای زمین‌هایی که مالک داشتند متری 8 هزار تومان قیمت گذاشتند، اما به این زمین وقفی که رسیدند گفتند متری 2 هزار تومان. خیال ‌کردند زمین بی‌صاحب و بی‌ پدر و مادر است.

بنی‌احمدی ابراز کرد: بعد بدون طی کردن مراحل قانونی پیمانکار مبلغی در حدود یک ملیارد و 400 میلیون تومان را بر اساس همان متری 2 هزار تومان به حساب دولت ریخت و می‌گفتند "خواستید این پول را بگیرید، نخواستی نگیرد. ما بیشتر نمی‌دهیم" در این مورد هم شکایت کردیم و نماینده ولی فقیه در طالقان هم پیگیری‌ها لازم را انجام داد و خوشبختانه رای به سود اداره اوقاف صادر شد.

وی ادامه داد: پرونده بعدی مربوط به موقوفه‌ای است که بعد از انقلاب در اختیار ژاندارمری بود و اجاره‌نامه هم داریم. بعد نیروی انتظامی آمد زمین را گرفت و ساختمان‌سازی‌ هم کرد و حتی خانه‌هایی برای کارکنانش در این زمین‌ احداث کرد که تاکید داریم مال غصبی است و بر اساس فتوای رهبری معظم انقلاب در زمین غصبی و موقوفاتی که برخلاف شرع تصرف شده باشد، نماز و روزه جایز نیست.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: این زمین در محدوده جاده کردان و پلاک ثبتی 138 است و شکایات قانونی را انجام داده‌ایم.

بنی‌احمدی، پرونده دیگر را مربوط به سیمان آبیک قزوین توصیف کرد و گفت: در این مورد هم پیگیری‌های قانونی را انجام داده‌ایم و شکایت هم کرده‌ایم. البته باید بگویم که بسیاری از مسئولان استان البرز از جمله شهرداری کرج و اداره ورزش در زمان مدیریت قبلی همکاری‌های خوبی با اداره اوقاف داشته‌اند.

وی افزود: به مثال در زمان شهردار قبلی، تلاش‌های بسیار خوبی برای صدور اسناد مالکیت رسمی برای موقوفات صورت گرفت که کار ارزشمندی بود و یا اینکه در زمان مدیریت آقای فیروزگاه در اداره ورزش، در یک زمین وقفی سالن ورزشی احداث شده بود که ایشان به صورت رسمی اعلام کرد که وقفی بودن زمین برای اداره ورزش قطعی شده و تصمیم‌گیری را به اداره اوقاف واگذار کرد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: ما هم نگفتیم بیل و کلنگ بیاورید و سالن ورزشی را خراب کنید، بلکه راهکارهای منطقی، قانونی و شرعی را برای تحقق نیت واقف به طور کامل انجام دادیم و این سالن هم‌اکنون نیز دایر است.

بنی‌احمدی در پایان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ معنوی وقف دارند، گفت: باید این امور به درستی اطلاع‌رسانی شده و معتقدیم که مردم ما افرادی خیر و ولایی و متدین هستند و با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم فرهنگ وقف را در جامعه اسلامی بیش از گذشته توسعه دهیم.

انتهای پیام/2302/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول