اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رشد قارچ گونه قلیان سراها در شهرستان بناب و سکوت مسئولان

با وجود اینکه شهرستان بناب به دلیل شرایط اقلیمی جزو پاک‌ترین شهرهای کشور از نظر آب و هوایی است، اما ریه‌های جوانان آن به علت استعمال مداوم مواد اعتیادآور به ویژه قلیان در وضعیت نامناسبی بسر برده و به نظر می‌رسد بیش از پیش توجه دستگاه‌های فرهنگ‌ساز را می‌طلبد.

رشد قارچ گونه قلیان سراها در شهرستان بناب و سکوت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، رواج این ماده اعتیادآور علاوه بر اینکه موجبات نگرانی خانواده‌ها را فراهم کرده است، به عقیده کارشناسان به عنوان معضل جدید زندگی شهری و حتی روستایی محسوب شده و جلوگیری از افزایش گرایش به مصرف آن نیازمند دخالت دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

نکته حائز اهمیت اینکه عموم شهروندان اگرچه از مضرات جسمانی مصرف قلیان مطلع هستند اما عمده مصرف کنندگان معتقدند قلیان نه یک ماده اعتیادآور بلکه یک ابزار سرگرمی است!

جمعی از خانواده‌ها با اظهار نگرانی خود از روی آوردن جوانان به سمت استفاده از قلیان، معتقدند کمبود زمینه‌های تفریحی برای جوانان، ارزان بودن مصرف قلیان و همچنین دسترسی آسان به آن از دلایل اصلی گرایش جوانان به استفاده از قلیان است.

معضل مصرف قلیان در بین سنین نوجوانان و جوانان درحالی تشدید می‌شود که قلیان با تبدیل شدن به سرگرمی خانوادگی، در بین تفریحات خانواده‌های بنابی جایگاه ویژه‌ای یافته است. بطوری که در روزهای تعطیل تفرجگاه‌ها و مراکز گردشگری بناب و شهرهای همجوار مملو از خانواده‌هایی است که قلیان را در کنار تنقلات و خوردنی‌های دیگر مصرف می‌کنند.

در سوی دیگر از زمانی که قلیان‌های به اصطلاح میوه‌ای به بازار عرضه شده‌اند، انگار مصرف قلیان برای سنین کمتر از نوجوانی نیز خالی از اشکال بوده و متأسفانه قبح این عمل که مصرف قلیان میوه‌ای برای فرزندان مشکلی ندارد، در نزد برخی والدین از بین رفته است!

ولی آنچه که قابل تأمل است رشد قارچ گونه مراکز عرضه قلیان طی ماه‌های اخیر در این شهرستان و تحت عناوینی همچون سفره‌خانه سنتی، قلیان سرا، کافه سرا، چایکده، قهوه‌خانه، کافه سنتی و از این دست عناوین فریبنده است! به ویژه اینکه این مراکز در مسیرهای منتهی به دانشگاه‌های منطقه و حتی در نزدیکی دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌‌شوند و در این بین مسئولان شهرستان در قبال این مسائل همچنان سکوت پیشه کرده‌اند و قطعاً محلی که باید به فرهنگسرا و یا کتابخانه تبدیل شود، با احداث قهوه‌خانه جوانان جذب این اماکن می‌شوند!

براساس آمار و ارقام اعلامی سن استعمال قلیان به 15 سال کاهش یافته است که جا دارد شورای فرهنگ عمومی شهرستان با تشکیل جلسه به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار قرار دهد. چرا که تنها درمان این بیماری بیدار شدن مسئولان از خواب غفلت است.

انتهای پیام/60002/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول