اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

هنرمند با انتقال دانش ماندگار می‎شود/ پشتوانه گذشتگان به هنر اصالت می‎دهد

داور بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان از پیشکسوتان این عرصه خواست تا تجربیات خود را در اختیار هنرمندان جوان این عرصه قرار دهند و گفت: آنچه به یک هنرمند ماندگاری می‎بخشد انتقال دانش است.

هنرمند با انتقال دانش ماندگار می‎شود/ پشتوانه گذشتگان به هنر اصالت می‎دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان در حالی به کار خود پایان داد که آثار ارائه شده از سوی هنرمندان نتوانست نظر هیئت داوران را در سطحی قابل قبول برآورده کند.

گلستان با وجود برخورداری از فرهنگ غنی، مشاهیر و مفاخر صاحب‎نام که همگی به سابقه دیرین و با اصالت آن دلالت دارد در رقابت هنرمندان استانی نتوانست آنچه شایسته نگاه کارنامه‎ای گلستان است را از دیدگاه هیئت داوران کسب کند.

گرچه عرصه تئاتر گلستان به زعم کارشناسان و صاحب‎نظران این عرصه نیازمند آسیب‎شناسی است و شاید نقد و بررسی در این حوزه بتواند گِرهی از مشکلات و یا بهتر بگوییم نقایص موجود را برطرف کند یک راهبرد اساسی است.

عرصه تئاتر نیازمند یک آسیب‎شناسی جدی است

داور بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان نیز معتقد است که عرصه تئاتر نیازمند یک آسیب‎شناسی جدی است چراکه ظرفیت‎های بالقوه این بخش هنری هنوز نتوانسته برای بالفعل شدن گام‎های اساسی و بلند بردارد.

شیرین بزرگمهر عدم حضور فعالان و پیشکسوتان عرصه تئاتر گلستان را در جشنواره یک نقطه ضعف دانست و گفت: باید شرایطی فراهم شود که جوان‎ترها به سوی باتجربه‎ها بیایند و زمینه‎ای برای انتقال تجربیات فراهم شود.

وی حضور کمرنگ پیشکسوتان را نه از روی کم‎کاری بلکه کم‎توجهی دانست و افزود: باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که هر کاری به پشتوانه گذشتگان انجام شود اصیل‎تر است و این اصالت باید در سرزمینی که شدت بالایی دارد، متجلی شود.

باید دید چه پارامترهایی می‎تواند تئاتر امروز ما را امروزی‎تر کند

این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه نمایش‎های جشنواره فارغ از عِرق سرزمینی و تعصبی بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه باید بگویم هیچ نمایشی در این جشنواره ارائه نشد که از آن، بحث توجه به آب و خاک بلند شود بلکه همه نمایش‎ها مسائلی بودند که همه جا راجع به آن صحبت می‎شود.

بزرگمهر خطاب به هنرمندان جوان عرصه تئاتر تاکید کرد از نسل گذشته جدا نشوند و افزود: هنرمندان جوان شاید ایده‎های جدیدی در ذهن بپرورانند ولی باید متوجه باشند آنچه به هنر اصالت، نوآوری و بازتاب می‎دهد ترکیب تجربیات گذشته و حال است.

وی با بیان اینکه داوری جشنواره لحظه‎ای نبوده بلکه بر اساس یک کار کارشناسی صورت گرفته است، گفت: در انتخاب هنرهای نمایشی سعی شد کارهایی منتخب شوند که نشان دهند سلیقه امروز چه می‎تواند باشد، در این میان شاید اعتراضاتی به حق باشد اما گذشت زمان و مطالعات نشان خواهد داد که چه پارامترهایی می‎تواند تئاتر امروز ما را امروزی‎تر کند.

نقشه راه در عرصه تئاتر یک ضرورت اساسی است

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نقشه راه در عرصه تئاتر یک ضرورت اساسی است، خاطرنشان کرد: بدون نقشه راه، نوآوری و انگیزه نمی‎توان شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم که امید است با پرورش استعدادهای تئاتر این هنر به حد شایسته خود ارتقاء پیدا کند.

انتهای پیام/83001/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول